ANNONS
Annons

Mitt objektiv hittar inte fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej alla glada (och även ni bittra)! Nu är det såhär att jag har upptäckt att mitt "mest-använda-objektiv", TAMRON OBJEKTIV AF 55-200MM F/4-5,6 DI II LD MACRO, har svårt att hitta fokus.

I början av mitt användande så hittade den snabbt fokus & bilderna blev bra, sedan på något vänster så fick den ett psykbryt och började använda bakfokusering (vilket var väldigt irriterande).
Så jag googlade runt, läste artiklar om problemet och pratade till och med en fotohandlare som gav mig tipset att återställa inställningarna i kameran (tror inte det behövs någon längre förklaring) och tro det eller ej men det hjälpte!

Men idag så upptäckte jag något som jag inte har upptäckt förut, objektivet har svårt att hitta fokus på saker som finns rakt framför mig. Den hittar fokus i kanterna av viewfindern men har svårt att hitta fokus på saker som står rakt framför mig. Det är nästan som om objektivet skelar och endast ser åt sidorna. Så jag gjorde ett litet test idag, jag begav mig till en tågcentral, ställde mig på rälsen (var dock noga med att passa tågtiderna) och eftersom det knappt fanns något annat än en räls och gräs, så tycker iaf jag att objektivet ska hitta fokus på det som fanns rätt framför mig, nämligen en lång tågräls.

Men med min vanliga tur så hittar objektivet endast fokus i kanterna, så jag trycker halvvägs ner knappen för att hitta fokus, men den hittar ändå inte fokus. Det tar dock ett par knapptryck innan den kan fokusera på en evigt långa tågrälsen. Jag testade alla lägen (55-200) och på 200mm så kunde den inte alls hitta fokus...förutom i kanterna av fokuspunkterna.

Så min fråga till er är, Är det här tecken på att objektivet sjunger på sista versen och det är dags att uppgradera sig? Eller är det så att det har fått sig en smäll och kanske behöver inte på reparation?

Det underlättar om Du berättar vilken kamera Du har och vilka inställningar Du använder - annars är alla svar "lika rätt".

Ber om ursäkt för det! Min kamera är en Canon EOS 500d och problemet gäller framförallt TV & AV och eftersom jag använde Tv & Av mest... så är det ju bäst om det fungerar där.

Sedan kan jag fråga en sak till, varför den alltid hittar fokus i A-deep?

Då gräver vi ner oss - vilket typ av AF-mönster använder Du?
Har testat alla tre, One Shot, AI Focus & AI Servo. Fast jag måste säga att One Shot tycks fungerar bättre när det kommer till fokuseringen.

Men eftersom jag gillar att frysa folk som är i rörelse (bla. cyklar) så vill man ju att alla tre ska fungera.

Har testat alla tre, One Shot, AI Focus & AI Servo. Fast jag måste säga att One Shot tycks fungerar bättre när det kommer till fokuseringen.

Men eftersom jag gillar att frysa folk som är i rörelse (bla. cyklar) så vill man ju att alla tre ska fungera.
Men, dom olika fokustyperna är ju bara hur kameran hanterar fokusen, inte om det blir en fryst rörelse eller inte. One shot är ju bra vid stillastående, du kan fokusera på ett objekt, komponera om bilden och sen trycka av. AI Servo är ju motsatsen, då fokuserar kameran med hela tiden, lämpligt vid foto av saker som rör sig. AI Focus är nån slags blandning som jag aldrig har kommit överens med.

Vilka fokuspunkter använder du? Alla eller bara den i mitten tex? Hursom så är det ju ett tämligen billigt objektiv, och det lönar sig knappast att laga det, men det är ju långt ifrån säkert att det är objektivet det är fel på!

Men, dom olika fokustyperna är ju bara hur kameran hanterar fokusen, inte om det blir en fryst rörelse eller inte. One shot är ju bra vid stillastående, du kan fokusera på ett objekt, komponera om bilden och sen trycka av. AI Servo är ju motsatsen, då fokuserar kameran med hela tiden, lämpligt vid foto av saker som rör sig. AI Focus är nån slags blandning som jag aldrig har kommit överens med.

Vilka fokuspunkter använder du? Alla eller bara den i mitten tex? Hursom så är det ju ett tämligen billigt objektiv, och det lönar sig knappast att laga det, men det är ju långt ifrån säkert att det är objektivet det är fel på!
Jo jag är medveten om att det är olika, men man ska ju testa sig fram. Vet även att det är ett billigt objektiv och att det inte bara är objektivet är fel på.

Och det är ju lite av en självklarhet att jag vill använda fokuspunkterna i mitten eftersom det är ju där som personen/föremålet befinner sig. Men jag vill ju helst att mittpunkten och nån punkt i alla väderstrecken ska "tändas" eftersom då blir det ju en bra bild.

Jo jag är medveten om att det är olika, men man ska ju testa sig fram. Vet även att det är ett billigt objektiv och att det inte bara är objektivet är fel på.

Och det är ju lite av en självklarhet att jag vill använda fokuspunkterna i mitten eftersom det är ju där som personen/föremålet befinner sig. Men jag vill ju helst att mittpunkten och nån punkt i alla väderstrecken ska "tändas" eftersom då blir det ju en bra bild.

Ta snabbt tillbaka kameran till säljaren, det här kommer bli en lång tråd annars. Verkar som det är fel på både objektiv och kamera.

Pratar ni inte runt varandra? Det kan vara svårt att navigera i en ny kamera.

Tryck på shack-brädet (samma knapp som förstoringsglas+) och snurra hjulet tills du tänder alla fokuspunkterna, eller kanske helst bara den i mitten.
Testa så att du lyser upp fokuspunkten i mitten när du tar ett kort (one-shot af)

A-DEP funkar eftersom den alltid använder alla fokuspunkter
och om de ligger nära varandra bländar den ner objektivet tills
skärpedjupet blir så stort så att alla blir i fokus (till priset av längre slutartid).

Annars kan du ju börja i auto eller något programläge för att få med dig bilder hem
men just autofokuspunkter är en av få inställningar man måste göra själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar