Annons

Mitt objektiv har glidit isär...

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasa

Aktiv medlem
Hej,
Mitt tokina 400 mm objektiv har delat på sig, glidit isär på något sätt.
Troligen pga av att det råkade ligga kvar i ryggsäcken när jag var o handlade och något tungt låg ovanpå. Det funkar ju fortfarande, men fokusen är låst kring oändligheten (försöker man ställa in annat fokus går det trögt plus att obejktivet glider isär mera) och så lär det ju troligen läcka in en del ljus.

Tänkte höra om någon vet om man törs fixa objektivet själv? Det borde väl kanske gå att pressa tillbaks, men jag har inte lyckats, är ävl lite rädd att det ska gå sönder mer om jag tar i för mkt.
 

Bilagor

  • IMGP7966 Objektiv.jpg
    IMGP7966 Objektiv.jpg
    76.4 KB · Visningar: 492
Jag har aldrig joxat med ett Tokina men det skulle kunna vara en liknande konstruktion som mitt Auto Chinon 135: som på många äldre objektiv så sitter det en stoppskruv på fokusringen som ser till att fokusringen stoppar i ändlägena. Går den sönder så...

På mitt Chinon gick stoppskruvens "skalle" i smulor och det var bara att försiktigt borra ur resten. När jag sedan skruvade fokusringen förbi närgränsens stopp/ändläge så tog det knappt ett varv och sedan föll objektivet i tre delar.

Man var tvungen att sätta ihop de tre delarna samtidigt, på ett visst sätt. Inte roligt, och innan jag kom på hur, vojne vojne. Men i alla fall, det skulle kunna vara stoppskruven som har gått sönder och nu kärvar eller har fastnat. Men det är lite svårt att se på bilden så...
 
Hej,
Mitt tokina 400 mm objektiv har delat på sig, glidit isär på något sätt.
Troligen pga av att det råkade ligga kvar i ryggsäcken när jag var o handlade och något tungt låg ovanpå. Det funkar ju fortfarande, men fokusen är låst kring oändligheten (försöker man ställa in annat fokus går det trögt plus att obejktivet glider isär mera) och så lär det ju troligen läcka in en del ljus.

Tänkte höra om någon vet om man törs fixa objektivet själv? Det borde väl kanske gå att pressa tillbaks, men jag har inte lyckats, är ävl lite rädd att det ska gå sönder mer om jag tar i för mkt.

Om det är ditt allra bästa objektiv så lämna in det för reparation. Om du bara har det för brännviddens skull så kolla efter ett nytt eller begagnat att ersätta det med. Om du vill bli din egen expert på objektiv så köp ett set med små skruvmejslar och demontera. Tag macrobilder efterhand så att du kan sätta ihop det igen. Det kan vara så enkelt som en brusten stoppskruv eller några andra skruvar som lossnat. Kanske att innerdelen har glidit ut en bit. Det krävs att du lossar skruvarna lite då för att kunna trycka den tillbaka igen, i sitt rätta läge.

Små instrumentmejslar hittar du hos www.kjell.com
 
tack så mkt för svar:)

Nja favorit objektiv är det väl inte - men jag har ju tagit en del bilder med det som jag är nöjd med!

Jag var ut för att testa det ändå trots att det såg ut som det såg ut - och då gick det isär i 2 delar. INuti ser det ut just som att 2 stoppskruvar rört sig/tryckts in. Få se om jag lyckas få ihop det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.