Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt nya Sigma 30mm F1:4

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrikpersson skrev:
Det stämmer väl inte riktigt? Canon, Nikon, Minolta etc har massor av fast optik för småbildsformat. Däremot är nästan varje "paket" eller "kit" utrustat med en zoom.

Jo, men när kom de objektiven ut i affärerna? Ef 35/2 kom 90. Ef 35/1.4 kom 98 och verkar vara det senaste fasta om man håller sig utanför teleobjektiven.

OK, då är jag med. Nyutveckling sker nog mest på zoomar eftersom det är där volymerna finns.

Jag störs inte så mycket av att de fasta objektiven har några år på nacken. Visst, utvecklingen går snabbt men ett kvalitetsobjektiv som har några år på nacken ger inte märkbart sämre bilder än ett nytt, tycker jag.

Men vi kan verkligen hoppas att Sigma har startat en trend och att vi får se mer ny optik med fast brännvidd i framtiden.

Hälsningar

Fredrik

Tar bort provbilderna snart

Jag plockar bort de två provbilderna i eftermiddag. Hoppas att de har givit er något.

Vill också säga att - nu när jag hunnit använda objektivet - jag är mycket nöjd med det.

Edit: meningen ovan blev nog lite grammatiskt förvirrad :)

Hälsningar

Fredrik

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar