Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt nya Sigma 30mm F1:4

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta gärna lite fler bilder och lägg in + lite omdömen om objektivet, vi är nog några stycken som skulle tycka det vore intressant..:)

Mvh Björn

Jag skulle också gärna se bilder tagna med den gluggen. Den på en 350D skulle vara en perfekt "kompaktkamera" jag gärna skulle ha (om den är skarp förstås).

Fick precis mitt objektiv också.

Tillsammans med 350D blir det inte en kompaktkamera. Objektivet är ganska så omfångsrikt och ser egentligen lite för stort ut på 350an. Men det beror naturligtvis på vad man menar med kompaktkamera. För att vara en slr med ljusstarkt objektiv är det kompakt. Men det slår inte en analog Leica M6 eller en Olypus OM 1 med normaloptik. Även om både 350 och Sigma 30/1.4 är ganska små i måtten i förhållande till prestanda så är designen ganska "svullen" jämfört med nämnda anlogklassiker.

Bildkvaliteten kan jag inte säga något om mer än att den verkar fullt tillräcklig för mina (ganska högt ställda) krav. När jag tittar på bilderna ser de skarpa och bra ut. Om det sedan återspeglas i diverse tekniska mätdata vet jag inte och jag bryr mig inte om det heller.

Eftersom jag plåtat mycket med normaloptik tidigare på både småbild och mellanformat känns det lite som att komma hem med 30:an på 350:an. Riktigt trevligt, faktiskt. Och bäst av allt; det korta skärpedjupet med bl. 1.4.

Mvh

F

Vi vill verkligen se bilder från detta objektiv. Jag kommer själv att bidra med bilder så snart objektivet kommit och allt fungerar som det ska med AF osv. :)

Så fram med bilderna nu! ;)

Fredrikpersson skrev:
Tillsammans med 350D blir det inte en kompaktkamera. Objektivet är ganska så omfångsrikt och ser egentligen lite för stort ut på 350an. Men det beror naturligtvis på vad man menar med kompaktkamera. För att vara en slr med ljusstarkt objektiv är det kompakt.
Om man kan tänka sig att gå ner ett halvt steg i ljusstyrka så finns redan Canon EF 28/1.8 som är mindre och lättare än Sigma 30/1.4, och om man klarar sig med ett stegs mindre ljusstyrka så finns det ännu mindre Canon EF 35/2.0.
Tabell över några kompakta objektiv finns här.

PD

PMD skrev:
Om man kan tänka sig att gå ner ett halvt steg i ljusstyrka så finns redan Canon EF 28/1.8 som är mindre och lättare än Sigma 30/1.4, och om man klarar sig med ett stegs mindre ljusstyrka så finns det ännu mindre Canon EF 35/2.0.
Tabell över några kompakta objektiv finns här.

PD

Så sant, men Sigma håller L-klass med detta objektiv efter vad jag läst på dpreviewforum. Konstruktionen använder sig av "Special low-dispersion" (SLD) linser designade för att minska "color aberration". Så det verkar som linsen är lite mer påkostad än "vanliga" Canon gluggar. Flera som testat menar att det är i nivå med Canon 35/1.4L, som har fått goda vitsord.

Nu har jag även lagt in en bild tagen med f 1.4.

Jag köpte objektivet i första hand för att kunna ta bilder med kort skäråedjup och det känns rikigt skönr för en gammal analog farbror som jag att ha den möjligheten även med digitalkameran :)

Samma förutsättningar som tidigare. Ingen manipulering förutom defaultskärpning i Adobe camera RAW. Befintligt ljus inomhus. 1/125 s. exponeringstid.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=429000

f

stranden skrev:

Om det inte framgått för dig, så är det ett fast objektiv, 30mm. Således 0x zoom.

Haha glömde bort att jag skrev det där. Ett litet skämt bara. Synd att Sigman inte funkar på annat än APS-C sensorstorlek för den verkar riktigt trevlig med 1,4.

Det är konstigt att till gamla kameror så har man bara fasta objektiv, men till nya kameror så tillverkas nästan bara zoomar. Kanske kan vara ett trendbrott på gång? Tyckte redan när Canons 10-22 kom att de kunde satsat på ett fast 10mm istället med ännu bättre prestanda.

paco skrev:
...

Det är konstigt att till gamla kameror så har man bara fasta objektiv, men till nya kameror så tillverkas nästan bara zoomar...

Det stämmer väl inte riktigt? Canon, Nikon, Minolta etc har massor av fast optik för småbildsformat. Däremot är nästan varje "paket" eller "kit" utrustat med en zoom.

Hälsningar

Fredrik

s60761 skrev:
Så sant, men Sigma håller L-klass med detta objektiv efter vad jag läst på dpreviewforum. Konstruktionen använder sig av "Special low-dispersion" (SLD) linser designade för att minska "color aberration". Så det verkar som linsen är lite mer påkostad än "vanliga" Canon gluggar. Flera som testat menar att det är i nivå med Canon 35/1.4L, som har fått goda vitsord.

ELD (Extraordinary Low Dispersion) glass is a new glass material developed recently by Hoya (the glass maker). It has even lower dispersion characteristics than SLD (Special Low Dispersion) glass, which Sigma has been using in its APO lenses (and some non-APO lenses as well) for many years now. It has other advantageous properties as well. Sigma is the first camera-maker to use this new glass it its lenses. It is presently used in the three EX APO ultra-telephoto lenses (300mm f/2.8, 500mm f/4.5, 800mm f/5.6) and the 300-800mm f/5.6 Ultra telezoom lens.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar