Du får väl komma med i gänget och börja plåta för Redo. Det är en bra skola. Med trevliga lärare som jag
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mitt första försök i FOTOs månadstävling
- Trådstartare matknu
- Start datum
De finns bara i pappersform.redrosie skrev:
Finns FOTO på nätet eller är det bara genom att skaffa tidningen man kommer åt månadstävlingen?
pola
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Du får väl komma med i gänget och börja plåta för Redo. Det är en bra skola. Med trevliga lärare som jag
Det går alltså bra att skicka in repotage och dylikt till REDO?
Vi har faktist bett om att REDO ska komma upp till oss och göra ett repotage om en resa vi ska göra till jul.
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Behöver ni någon fotograf/skribent i Västerbottens inland?froderberg skrev:
Uffe_Nordholm skrev:
Behöver ni någon fotograf/skribent i Västerbottens inland?
Jepp, men man måste vara scout. Vi har ett system av ideella reportrar som får alla utlägg betalda plus utbildning två gånger om året.
pola skrev:
Det går alltså bra att skicka in repotage och dylikt till REDO?
Vi har faktist bett om att REDO ska komma upp till oss och göra ett repotage om en resa vi ska göra till jul.
Det går bra att skicka in. men man bör prata med redaktionen först för att få tips hur man ska få rätt vinkel.
Har du ett brinnande fotointresse och vill utvecklas som fotograf så kan man bli ideell reporter. Se senaste numret, sidan 2.
Det är inte så troligt att någon åker upp för att skriva om att ni ska på resa. Men man tar alldeles säkert emot bild och text om resan. Det kräve lite större saker (och mer konkret) för att redaktionen ska åka up, men undantag finns altid.
pola
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Det går bra att skicka in. men man bör prata med redaktionen först för att få tips hur man ska få rätt vinkel.
Har du ett brinnande fotointresse och vill utvecklas som fotograf så kan man bli ideell reporter. Se senaste numret, sidan 2.
visst har jag intesse nog...
ska kolla in nr när jag kommer hem!
ska oxå kolla med resegruppen om de är villiga att göra en insändare till REDO.
pola skrev:
varför har jag inte veta detta tidigare...
ska man anmäla sig eller?
Du har väl inte läst tidningen så noga... Står på sidan 2 i senaste numret...
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jepp, men man måste vara scout. Vi har ett system av ideella reportrar som får alla utlägg betalda plus utbildning två gånger om året.
JOdå, jag får också hem Redo. Men jag måste dock erkänna att det tog ett bra tag innan jag såg samma namn där som här.
pola
Aktiv medlem
froderberg skrev:
hittade tyvärr inte tidningen igår...
antar att man ska kontakta redationen först, skulle du kunna ge mig mailen?
wennerstrom
Aktiv medlem
matknu skrev:
...gick åt pipsvängen. Inte bättre blev det av att de publicerade bilderna var totalt apdåliga (mars -03) frånsett vinnarbilden och någon till. Det roliga med detta är att vi alla har så enormt olika smak. Det är ganska intressant att diskutera en bild med en person som har en helt annan åsikt om bildens "braighet". Det är det som är charmen med konst, det finns varken bra eller dåligt. Allt sitter i betraktarens ögen...som denna gång i FOTO måste ha varit gravt starrangripna, närsynta, skelande och långsynta [*ler*].
Bättre lycka nästa gång...
Vad var det nu räven sa om rönnbären... Hmmm...
forstheim
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Denna fick poäng:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=7382&set=lp
och dessa fick inte ens hedersomnämnande:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=7281&set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=8691&set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=5839&set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=21097&set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=35074&set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=14784&set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=15009&set=lp
*suckar*
Inte alls förvånad faktiskt. Bilden din som fick poäng är ju klart den bästa! :=) Känslan den förmedlar tycker jag är betydligt starkare än hos de andra.
Men i en sådan tävling finns det mycket att ta hänsyn till. Det är svårt att jämföra bilderna med varandra så här "rakt av" egentligen. Beroende på under vilket tema de skickades in, vem domaren är (och vilket humör denne är på), vilka andra bilder som skickats till tävlingen, det totala antalet bidrag etc så kan det ju slå lite olika.
en_babelfisk
Aktiv medlem
Som sagt..Smaken är som baken.
Tycker inte att bilden som kom med är i närheten av så vacker som morfar och havet. Jag har funderat på att skicka in bilder till Ung I Foto men jag har inte kommit till skott än.Skickar väl in så småningom
//simon
ps.jag får också hem redo..ds.
Tycker inte att bilden som kom med är i närheten av så vacker som morfar och havet. Jag har funderat på att skicka in bilder till Ung I Foto men jag har inte kommit till skott än.Skickar väl in så småningom
//simon
en_babelfisk skrev:
Jag har funderat på att skicka in bilder till Ung I Foto
Jag hade med bilder 1991 (det hette "upp till 19" då). Det är en rejäl kick!
Redo är ju Sveriges största ungdomstidning...och scouting största ungdomsrörelsen...så det är ju en del som läser. Kul att så många ser ens bilder
david_hakansson
Aktiv medlem
FOTO dödade mitt fotointresse
Tidningen FOTO dödade mitt fotointresse för c:a 8 år sedan. Skickade in bilder och fick inte med en enda. Men, man ska inte räkna med några poäng, men efter det så försvann det magiska som jag såg hos mina bilder. 20 timmar senare hos dyr psykolog fick mig att härda ut med smärtan och... ;-) Nej, men allvarligt så kan det vara en av orsakerna till att jag bara la ned allt. Idag har jag mognat lite (tror jag) och brinner för fotograferandet vad än andra tycker om mina bilder.
Tidningen FOTO dödade mitt fotointresse för c:a 8 år sedan. Skickade in bilder och fick inte med en enda. Men, man ska inte räkna med några poäng, men efter det så försvann det magiska som jag såg hos mina bilder. 20 timmar senare hos dyr psykolog fick mig att härda ut med smärtan och... ;-) Nej, men allvarligt så kan det vara en av orsakerna till att jag bara la ned allt. Idag har jag mognat lite (tror jag) och brinner för fotograferandet vad än andra tycker om mina bilder.
walter-g
Aktiv medlem
varför ge upp
Men varför ger ni upp? jag har också genomlevt detta fenomen främst tidigare att få bilder ratade i såväl svenska som utländska fototidningars tävlingar ,och då är jag säker på att jag är både äldre än er och försökt längre tid än ni som ovan kommit med uppgivna synpunkter.I årets(2002) kantades täten av några norrmän,som trots många arrangerade bilder ändå höll hög klass,jämfört med oss svenskar,där jag hamnade nånstans i mitten på den slutliga rankinglistan.Men det är bara att komma igen,för vi gillar ju foto och utmaningar -eller?
Men varför ger ni upp? jag har också genomlevt detta fenomen främst tidigare att få bilder ratade i såväl svenska som utländska fototidningars tävlingar ,och då är jag säker på att jag är både äldre än er och försökt längre tid än ni som ovan kommit med uppgivna synpunkter.I årets(2002) kantades täten av några norrmän,som trots många arrangerade bilder ändå höll hög klass,jämfört med oss svenskar,där jag hamnade nånstans i mitten på den slutliga rankinglistan.Men det är bara att komma igen,för vi gillar ju foto och utmaningar -eller?
david_hakansson
Aktiv medlem
En gång passionerad i fotograferandet så är man det för alltid... Efter en tid så inser man att man fotar för att utrycka något, inte för att vinna plats på en prispall.
Man måste ha lite distans till det hela när man deltar i en tävling eller när man får kritik. Man får det förr eller senare och först när man har fått det så kan man lära sig av andra.
Man är klok idag... ;-)
Man måste ha lite distans till det hela när man deltar i en tävling eller när man får kritik. Man får det förr eller senare och först när man har fått det så kan man lära sig av andra.
Man är klok idag... ;-)
Jag skickar bara in på kul nån gång då och då. Det spelar ingen roll för mitt fotograferande om jag blir placerad eller inte, men ibland undrar man över hur de tänker.
Wolfgang
Aktiv medlem
Under en tioårsperiod har jag fått en 3:e placering och en hedersomnämning, men jag har inte skickat in bilder på åratal, eftersom jag inte tycker om FOTO's tävlingsupplägg.
Det märkliga är att samma sorts bilder i en eller annan form har en chans fast man byter domare var gång. Ställda situationer med människor har större chans än andra bilder. Norrmännen har varit framgångsrika under rätt många år beroende på att de har förstått, vilka bilder som önskas, men framförallt är villiga att producera sådana med skicklighet.
Men oftas kan man sätta ett frågetecken till vinnarbilden.
Det märkliga är att samma sorts bilder i en eller annan form har en chans fast man byter domare var gång. Ställda situationer med människor har större chans än andra bilder. Norrmännen har varit framgångsrika under rätt många år beroende på att de har förstått, vilka bilder som önskas, men framförallt är villiga att producera sådana med skicklighet.
Men oftas kan man sätta ett frågetecken till vinnarbilden.