Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt första bröllopsjobb

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag ska fota mitt allra första bröllop nu om några veckor. Och jag kan säga att jag behöver all hjälp och tips som jag kan få. Jag är en fritidsfotograf och har inte så mycket tillbehör till kameran.
Jag har en Canon EOS 400D med 18-55mm. Och sen ett Sigma 70-300mm.
Ge mig gärna lite tips för att lyckas :)
 
Hej, jag ska fota mitt allra första bröllop nu om några veckor. Och jag kan säga att jag behöver all hjälp och tips som jag kan få. Jag är en fritidsfotograf och har inte så mycket tillbehör till kameran.
Jag har en Canon EOS 400D med 18-55mm. Och sen ett Sigma 70-300mm.
Ge mig gärna lite tips för att lyckas :)

Vet brudparet om att du är fritidsfotograf och att du aldrig fotat bröllop. Dvs är de medvetan om att du kan misslyckas totalt? Kan låta hårt, men bröllop är inget man kan göra om dagen efter och det gäller att vara säker på sin sak. Kan bli riktigt tråkigt för dig i efterhand om brudparet förväntar sig en viss typ av bilder och får något helt annat. Efter flera års bröllopsfotografering har jag lärt mig att kommunikation är det absolut viktigaste. Jag träffar alltid brudparet innan själva fotograferingen för att gå igenom alla detaljer samt eventuella frågeställningar. Gå in på bröllopstorget så kan du läsa massor av historier om misslyckade fotograferingar just på grund av att man inte har kommunicerat. Väldigt många letar efter en "amatörfotograf" för att få ner priset men sen blir de besvikna då inte resultatet matchar proffsen.

Hoppas det går bra för dig!
 
Hej, jag ska fota mitt allra första bröllop nu om några veckor. Och jag kan säga att jag behöver all hjälp och tips som jag kan få. Jag är en fritidsfotograf och har inte så mycket tillbehör till kameran.
Jag har en Canon EOS 400D med 18-55mm. Och sen ett Sigma 70-300mm.
Ge mig gärna lite tips för att lyckas :)

Det första du behöver är ett kamerahus till.
Att plåta något så viktigt som ett bröllop och förlita sig på bara ett hus låter väl djärvt tycker jag.
Hur många extra batterier och minneskort har du?

Mvh.

/Janne Höglund
www.brudfoto.nu
 
Att fota ett bröllop och fråga andra här är svårt eftersom vi alla har en egen stil

Ett tips förutom att ha en bra dialog med brudparet som jag alltid har är att titta på vad andra fotografer gör och fotar.
Googla på Petra Hall, hon fotar ofta, kör i princip samma stil men lyckas alltid hitta egna bilder för varje bröllop.

Reka ALLTID på plats innan vid den tiden rätt nära i tiden.
Dvs, du kan inte reka i juli kl 16:00 om bröllopet är i oktober kl 16:00 och detta p.g.a. ljusförhållanden.

Vissa fotografer hatar att fota med blixt, andra fotar bara med blixt.

Detta bestämmer såklart du men även brudparet och prästen.
Oftast i 8 av 10 går det ypperligt bra att använda blixt.

I övrigt, googla och sök.
Samma frågor har ställts 1000 gånger innan här och på andra ställen på nätet.
 
Vet brudparet om att du är fritidsfotograf och att du aldrig fotat bröllop. Dvs är de medvetan om att du kan misslyckas totalt? Kan låta hårt, men bröllop är inget man kan göra om dagen efter och det gäller att vara säker på sin sak. Kan bli riktigt tråkigt för dig i efterhand om brudparet förväntar sig en viss typ av bilder och får något helt annat. Efter flera års bröllopsfotografering har jag lärt mig att kommunikation är det absolut viktigaste. Jag träffar alltid brudparet innan själva fotograferingen för att gå igenom alla detaljer samt eventuella frågeställningar. Gå in på bröllopstorget så kan du läsa massor av historier om misslyckade fotograferingar just på grund av att man inte har kommunicerat. Väldigt många letar efter en "amatörfotograf" för att få ner priset men sen blir de besvikna då inte resultatet matchar proffsen.

Hoppas det går bra för dig!



Ja de vet att jag bara är en fritidsfotograf. Det sa jag klart och tydligt när de kontaktade mig.
 
Det första du behöver är ett kamerahus till.
Att plåta något så viktigt som ett bröllop och förlita sig på bara ett hus låter väl djärvt tycker jag.
Hur många extra batterier och minneskort har du?

Mvh.

/Janne Höglund
www.brudfoto.nu



Jag har läst flera som har sagt detta och jag har nog fixat ett till hus. Inga, men kanske köper till extra så man har i fall i fall. Tack för tipsen!!
 
Hej,
Jag har fotograferat som assistent på två bröllop i år och tycker själv att det är en mycket svår uppgift. Mitt råd är skapa ett schema där du vet exakt hur dagen kommer att se ut, vad brudparet har för förväntningar och ta det lungt för du kommer inte att kunna vara på två platser samtidigt.

Lycka till!
 
Var förberedd på att det kan vara stressigt. Det är inte alltid brudparet vill vika så mycket tid som man själv skulle vilja ha för att få de perfekta bilderna. Då är det viktigt att man vet hur man hanterar kameran.

Om du ska fotografera under vigseln så prata med prästen innan om när du inte får fota (om det är ett kyrkligt bröllop). Kolla när de viktigaste ögonblicken ligger i programmet och när det är dags att börja gå ut för att fånga utmarschen. Under musik är det lättare att röra sig utan att störa alltför mycket. Med de objektiv du har får du köra på mycket högt/allra högsta ISO i kyrkan.

Läs igenom alla trådar här på fotosidan och på andra sidor så finns massor av tips.
 
Jag var i samma situation som dig förra året.

"Ni tar en risk", "chansen att misslyckas är 50%", "jag ska inte kunna hållas skyldig", "jag behöver extra mycket tid på mig" - det ska du trumma i brudparet.

Ställer dom upp på dom premisserna - shoot.

Under tiden fram till brölloppet borde du förkovra dig både teoretiskt och praktiskt. Rekat fotoplats, kollat ljusförhållanden inomhus/utomhus, planerat ljussättningar, vidtalat assistent, ha en plan-B, tränat kamerahantering...

Har du kommit så långt att du behärskar M-läget på kameran så är det ern fördel under statiska poseringar. Då kan du enklare koncentrera dig på viktiga aspekter som kreativitet, komposition och lägga skärpan.

Det allra viktigaste är att du får tid på dig (dvs att brudparet ger dig tid) och att du kontinuerligt kollar resultatet och justerar för att förbättra. Det är lätt att få tunnelseende då det är skarpt läge.

Här kommer en bild från mitt första (och enda) bröllop:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1421554.htm?set=mp
 
Hej, jag ska fota mitt allra första bröllop nu om några veckor. Och jag kan säga att jag behöver all hjälp och tips som jag kan få. Jag är en fritidsfotograf och har inte så mycket tillbehör till kameran.
Jag har en Canon EOS 400D med 18-55mm. Och sen ett Sigma 70-300mm.
Ge mig gärna lite tips för att lyckas :)

*Använd din Canon med 18-55 objektivet.
* Om vädret inte är alltför skiftande, använd P- läget. M- läget är inte att tänka på (om inte brudparet vill fotas i något finare ställe där du har mer tid).
DET VIKTIGASTE AV ALLT - HA MED EN ASISTENT (en person som påminer dig saker du glömmer och hjälper dig med annat).
Jag hade med mig min fru, och jag tackar henne ännu idag för det stöd och hjälp som hon gav mig.

En sak till... det är nog inte så bra (som några påstår) att man ska göra det klart för brudparet att man är nybörjare osv osv. Om brudparet hade varit så intresserad av att betala en del, så hade de gjort det. Jag tror att din kamera tar väldigt bra bilder, så det kommer säkert att se snyggt ut.

Lycka till !
 
Senast ändrad:
Raw

Hej, jag ska fota mitt allra första bröllop nu om några veckor. Och jag kan säga att jag behöver all hjälp och tips som jag kan få. Jag är en fritidsfotograf och har inte så mycket tillbehör till kameran.
Jag har en Canon EOS 400D med 18-55mm. Och sen ett Sigma 70-300mm.
Ge mig gärna lite tips för att lyckas :)

Fota absolut i RAW. Det ger dig mycket större marginaler för att efterarbetet ska bli bra.
 
*Använd din Canon med 18-55 objektivet.
* Om vädret inte är alltför skiftande, använd P- läget. M- läget är inte att tänka på (om inte brudparet vill fotas i något finare ställe där du har mer tid).
DET VIKTIGASTE AV ALLT - HA MED EN ASISTENT (en person som påminer dig saker du glömmer och hjälper dig med annat).
Jag hade med mig min fru, och jag tackar henne ännu idag för det stöd och hjälp som hon gav mig.

En sak till... det är nog inte så bra (som några påstår) att man ska göra det klart för brudparet att man är nybörjare osv osv. Om brudparet hade varit så intresserad av att betala en del, så hade de gjort det. Jag tror att din kamera tar väldigt bra bilder, så det kommer säkert att se snyggt ut.

Lycka till !


Tack för tipset!!
Jag använder alltid TV-läget på min kamera, men det är då inte att tänka på eller?
Jag tar åt mig av allt jag läser!
 
Jag har fotat vid några bröllop (under vigsel och bröllopsfest) men de riktiga bröllopsbilderna har tagits av riktiga forografer. Två hus, ljusstarkt objektiv av bra kvalite, minneskort/film i tillräcklig mängd och lite till, batterier, men stressa inte upp dig. Jag har vid ett par tillfällen haft en kamera fast uppställd snett framifrån som fjärrutlösts av en medhjälpare, på det sättet behöver jag inte visa mig för att få bilder på brudparet framifrån.Råformat + bästa jpeg rekommenderas. Canons utsnittsmätning brukar fungera bra och är inte lika svår som den snäva spotmätningen.Använd inte automatiskt val av fokuspunkt, det kan ställa till det. För själva fotandet och förberedelserna har jag väl inget att tillägga till vad andra redan nämnt, det skulle i så fall vara att inte glömma själva kyrkan (om det nu är i en kyrka) och andra miljöbilder. Glöm inte heller de olika funktionärerna, präst, kantor, etc. Hur lätt eller svårt det är att kunna förflytta sig utan att störa beror ju på lokalens beskaffenhet, åter detta att vara tidigt på plats. Vid råformat är det ju ingen katastrof om vitbalanser står fel men för jpeg gäller det att inte glömma ställa om mellan inom o utomhusbilderna om nu inte autoläget används. Om du använder blixt, tänk på att förblixten för blixtexponeringsmätningen, oj vilket långt ord, mycket ofta får folk att blinka, utlös den först med ,på Canon, *-knappen vänta så ett"ögonblick" innan bilden tas. Lycka till, du verkar ju vara medveten om vad du ger dig in på.
 
Träning ger färdighet.

Jag tror att din kamera tar väldigt bra bilder, så det kommer säkert att se snyggt ut.

Lycka till !


Härlig insikt, ¨fotografen¨ behöver ju inte ens närvara !!

Bra verktyg underlättar, men kan aldrig göra jobbet. Det spelar ingen roll om du fotograferar eller springer 100 m på tid, du måste träna, träna och åter träna, och självklart blir du bättre ju mer du tränar.
Lika självklart som att den som tränat i många år är bättre än nybörjaren, spelar ingen roll hur snabba skor eller bra kamera du har.

Själv tänker jag köpa Zlatans dojor o bli Fotbollsproffs, betydligt roligare o bättre betalt än att plåta brudpar ;-)
 
Senast ändrad:
Jag var i samma situation som dig förra året.

"Ni tar en risk", "chansen att misslyckas är 50%", "jag ska inte kunna hållas skyldig", "jag behöver extra mycket tid på mig" - det ska du trumma i brudparet.

Ställer dom upp på dom premisserna - shoot.

Under tiden fram till brölloppet borde du förkovra dig både teoretiskt och praktiskt. Rekat fotoplats, kollat ljusförhållanden inomhus/utomhus, planerat ljussättningar, vidtalat assistent, ha en plan-B, tränat kamerahantering...

Har du kommit så långt att du behärskar M-läget på kameran så är det ern fördel under statiska poseringar. Då kan du enklare koncentrera dig på viktiga aspekter som kreativitet, komposition och lägga skärpan.

Det allra viktigaste är att du får tid på dig (dvs att brudparet ger dig tid) och att du kontinuerligt kollar resultatet och justerar för att förbättra. Det är lätt att få tunnelseende då det är skarpt läge.

Här kommer en bild från mitt första (och enda) bröllop:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1421554.htm?set=mp

Om ett brudpar ställer upp på sådana premisser... vem i hvete skulle vilja plåta dom?

Kanske är det någon släkting? Aja, lycka till Wictoria :)
 
Nu har jag läst alla svar och där finns det många bra råd. Ett litet tips vill jag lägga till:

Kom överens med brudparet om några lugna fotosessioner typ före, under akten och efteråt, där du är regissör och får tillräcklig med tid för att ta bra bilder. Även prästen bör vara informerad om detta. Om allt går åt pepparn så kan du med en lugn fotosession före vigseln rädda det hela med en eller annan bra bild.
Bestäm
I vissa kulturer läger man ner en extra dag före brölloppet bara för fotograferandet. Med uppklätt brudpar i olika miljöer.
var, när och hur dessa sessioner skall genomföras.
Hej, jag ska fota mitt allra första bröllop nu om några veckor. Och jag kan säga att jag behöver all hjälp och tips som jag kan få. Jag är en fritidsfotograf och har inte så mycket tillbehör till kameran.
Jag har en Canon EOS 400D med 18-55mm. Och sen ett Sigma 70-300mm.
Ge mig gärna lite tips för att lyckas :)
 
I vissa kulturer läger man ner en extra dag före brölloppet bara för fotograferandet. Med uppklätt brudpar i olika miljöer.

Det är nog en dröm för svenska bröllopsfotografer. Pre-Wedding kallas det och är kan vara mycket omfattande.... och inkomstbringande!!

En session på 30-60 min innan vigseln är sällan några problem, men sedan är det reportagebilder som gäller till 99%.
 
30-60 mninuter räcker långt men man skall komma överens med brudparet i förväg så att det finns plats i tidschemat.

Det är nog en dröm för svenska bröllopsfotografer. Pre-Wedding kallas det och är kan vara mycket omfattande.... och inkomstbringande!!

En session på 30-60 min innan vigseln är sällan några problem, men sedan är det reportagebilder som gäller till 99%.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.