Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Missvisande antal exponeringar vid formatering

Produkter
(logga in för att koppla)

Wreckdiver

Aktiv medlem
När jag formaterar ett minneskort i kameran (ny Nikon D70) så får jag fel på antalet kort som jag kan ta.

Om jag formaterar mitt 256mb minne så står det att jag kan ta strax över 20 kort (NEF) och om jag formaterar mitt 512mb så står det att jag kan ta 47 kort (NEF).

När jag väl tar kort så kan jag ta det DUBBLA antalet kort (vilket stämmer med verkligheten och filstorlek m.m.).

Är det fel på mjukvaran i min kamera eller "skall det vara så" ?

Det känns ju minst sagt väldigt osäkert om kameran inte kan säga rätt antal bilder, allra minst på ett nyformaterat kort !!

Snabbt svar vore önskvärt så jag vet om jag skall skicka in kameran på koll.
 
Wreckdiver skrev:
När jag väl tar kort så kan jag ta det DUBBLA antalet kort (vilket stämmer med verkligheten och filstorlek m.m.).
Kör du komprimerad NEF? Då blir det så, inget att vara orolig för. Samma sak på D100.
Däremot JPEG brukar stämma bra.
 
När man formatterar så tas en del utrymme upp av allokeringstabeller och dyl, denna växer procentuellt, och beroende på om den väljer olika blockstorlekar på olika storlekar på kort så kan det tom minska lite. Så att du inte får exakt dubble på ett dubbelt så stort kort är inte skummt, det är bara att vi inte har alla variabler med i beräkningen.
 
Mazy skrev:
När man formatterar så tas en del utrymme upp av allokeringstabeller och dyl, denna växer procentuellt, och beroende på om den väljer olika blockstorlekar på olika storlekar på kort så kan det tom minska lite. Så att du inte får exakt dubble på ett dubbelt så stort kort är inte skummt, det är bara att vi inte har alla variabler med i beräkningen.

Allt det där är jag med på, men när jag formaterar ett 512mb kort och får till svar att jag kan ta 47 bilder på det när varje bild är ca 5.5mb stor, då blir jag skeptisk...
 
Min är likadan så jag antar att det är kameran som inte kan räkna...

Ett 1GB Sandisk UltraII rymmer 94 bilder enlit kameran men närmare 180 i verkligheten.
 
Det är väl komprimeringsdelen som inte är medtagen så bra i beräkningarna. Om du tar bilder på olikfärgade rutnät i hög upplösning så stämmer det säkert ( dvs det går inte att komprimera så mycket ) Du får inte olika antal kvarvarande bilder beroende på ISO iställningen?
 
Kameran kan inte veta i förväg vad du tänker fotografera. Storleksvinsten med JPG-kompression är inte samma för alla bilder utan JPG föredrar bilder där det finns stora områden samma färg (exempelvis en helt blå himmel), då blir bildfilen som minst.
Däremot, om du fotograferar ett objekt som är plottrigt och innehåller hela skalan med färger så vinner man inte lika mycket utrymme och därför blir filerna större.
Hur detta fungerar när man fotograferar RAW eller TIF vet jag ej, men det lär väl finnas kompression där också, dock inte förstörande sådan.
 
Om man nu fotograferar ett objekt som har procentuellt dom färgerna som CCD /CMOS har så borde ju bilden teoretiskt bli större än om du tex bara tar en bild på ett rött papper tex.

Jag menar om tex 50% av pixlarna är mottagliga för grönt och du fotar ett rött objekt så borde ju den bildfilen bli mindre än om du fotade ett grönt eller?
 
Wreckdiver skrev:
Allt det där är jag med på, men när jag formaterar ett 512mb kort och får till svar att jag kan ta 47 bilder på det när varje bild är ca 5.5mb stor, då blir jag skeptisk...

Det har varit uppe förr, både här och i andra forum. D70 tar inte komprimeringen i beräkning och räknar antalet återstående bilder på "worst case".
Vad jag vet finns inga planer på att ändra detta. Man får helt enkelt nöja sig med att veta att kameran räknar ner ungefär varannan bild.

/AnWi
 
Så länge det får plats fler än den säger så är d väl lugnt? Andar hållet hade ju varit värre...
 
Detta är ju helt sjukt.....

Jag har åxå funderat över detta mysterium. Jag kan förstå att man i förväg inte kan räkna ut hur användaren tänker komprimera sina bilder. Men min gamla olympus fixade det hur enkelt som helst. Ändrade jag en inställning räknade kameran om det direkt i displayen. Kameran behöver ju inte bry sig om vad jag redan använt utan bara det utrymme som finns kvar.

Men inte ens om jag nu väljer att knäppa med NEF/RAW när kortet är nyformaterat så kan kameran räkna rätt och då blir ju alla bilder så gott som lika stora +/- lite beroende på vad bilden innehåller.

Läser man i manualen på sidan 45 så står följande att läsa: bla.bla....uppskattade antal bilder på ett 256 MB kort....NEF storlek 5.0 MB antal bilder 44 st bla.bla.bla i displayen visas att 23 exponeringar återstår.

Hur korkade är Nikon på mattematik???

Man blir bara brydd att en kamera för 8-10 tusen inte klarar det. (När den är som en Gud på allt annat:)))))))
 
Jag tror inte att Nikon är korkade på matematik, men de har valt att vara ultrakonservativa när de uppskattar mängden bilder man kan ta på kortet, dvs som om de kan komprimeras minimalt. Tämligen överdrivet, men jag tror att det är så de har tänkt, dvs att man åtminstone alltid ska få ut så många bilder som det står i displayen. Det är bara att lära sig att multiplicera med två så hamnar man ungefär rätt.
 
Ja men jag stör mig så till den mildaste grad...!!!!!! på detta ändå. Jag lan förstå om man sätter antalet ca. 10% lägre för att vara säker... men 50% ???? Inte ens min gamla volvo visar så mycket fel på bensinmätaren :)))

Om jag BARA knäpper med NEF på ett formaterat kort så MÅSTE man kunna veta hur många exponeringar det finns kvar.

Detta måste bli mitt kall här i livet, jag skola skicka ett mail om dagen till nikon tills de lösa detta problem....jag ligger sömnlös om nätterna med mardrömsbilder fladrande framför mina ögon..

:))) Det är väl bara å släppa det antar jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.