** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Misstänkt fluktare blev fotograferad

Produkter
(logga in för att koppla)

mimasan

Avslutat medlemskap
Nu har det skett igen, en fotograferande person har blivit polisanmäld. https://www.hd.se/2017-07-31/misstankt-fluktare-blev-fotograferad

Jag tror nog att få personer inte tycker något annat än att personen betett sig både obehagligt och som en jäkla idiot men är det verkligen något olagligt som skett här? Ska vi alltid polisanmäla då vi upplever en person som obehaglig och beter sig illa eller hur skulle detta ha lösts förutom som vissa anser våld eller hot om våld är en långsiktig och hållbar lösning på allt eller mycket.

Nu har det skett igen, en fotograferande person har blivit polisanmäld. https://www.hd.se/2017-07-31/misstankt-fluktare-blev-fotograferad

Jag tror nog att få personer inte tycker något annat än att personen betett sig både obehagligt och som en jäkla idiot men är det verkligen något olagligt som skett här? Ska vi alltid polisanmäla då vi upplever en person som obehaglig och beter sig illa eller hur skulle detta ha lösts förutom som vissa anser våld eller hot om våld är en långsiktig och hållbar lösning på allt eller mycket.

Vid en snabb genomläsning och utan att veta alla omständigheter så .....

Personen utanför får ju fotografera om hen står på offentlig plats även då in på ett nakenbad
Däremot kan jag tänka mig att det är fotoförbud inne på badhuset vilket gör att damen ifråga kan bli anmäld ☺

Detta är som jag uppfattat lagen
Att jag tycker att det är fel är ju en helt annan sak

Känner inte till mer detaljer än vad som står i artikeln. Som jag förstår det juridiska läget så har jag svårt att se att något olagligt har skett här. Att fotografen har betett sig obehagligt och "som en jäkla idiot" kan jag inte heller säga något säkert om. Men, så länge nakenbadet är öppet för allmänheten och folk väljar att utnyttja sin rätt att bada nakna så kan de behöva stå ut med risken att bli fotad. Själv har jag föga förståelse för vitsen med att fota nakna i det offentliga om man är ute efter att fånga nåt för det egna sexuella intresset – det finns ju sajter för sex å sånt (har jag hört! ;-).

Funderar på hur folk skulle döma följande tänkta situation: en fotograf fotar vid solnedgång vid nån strand. Inga badare närvarande. Sen så kommer det ett gäng kvinnor som vill ta sig ett nakendopp. Hur löser man detta utan att kalla nån för fluktare etc.? Bara ett tankeexperiment och inte direkt överförbart på situation som beskrivs i artikeln.

Slutligen vill jag redan nu fråga de som är emot att fota människor mot deras vilja att det var okej av kvinnan att fota mannen! ;-) Jag tycker naturligtvis det.

Funderar på hur folk skulle döma följande tänkta situation: en fotograf fotar vid solnedgång vid nån strand. Inga badare närvarande. Sen så kommer det ett gäng kvinnor som vill ta sig ett nakendopp. Hur löser man detta utan att kalla nån för fluktare etc.? Bara ett tankeexperiment och inte direkt överförbart på situation som beskrivs i artikeln.

Ja om det då dessutom skulle bli foton med nakna kroppar i siluett så ser jag inget sexuellt i det alls utan att det faktiskt kan bli riktigt fina bilder och ingen bör bli "kränkt" om de skulle få se bilderna.

Henrik

Ja om det då dessutom skulle bli foton med nakna kroppar i siluett så ser jag inget sexuellt i det alls utan att det faktiskt kan bli riktigt fina bilder och ingen bör bli "kränkt" om de skulle få se bilderna.

Henrik

Jag borde inte tagit med solnedgång. Om sådan ej finnes? Intressant dock hur du avgör vad som är sexuellt eller inte. Alltså, jag förstår precis hur du tänker men vet ju också att det är individuellt vad man anser är sexuellt och just det är det som är kruxet tror jag. Man kan inte utgå från hur en person känner sig när man bedömer om denne blivit ofredad/kränkt eller inte. Man måste ha allmänna regler helt enkelt och fortfarande är det väl de som gäller.

Jag tror nog att få personer inte tycker något annat än att personen betett sig både obehagligt och som en jäkla idiot men är det verkligen något olagligt som skett här?
Nej, det verkar det inte vara. Tror att det kan behövas en upplysningskampanj som får folk att förstå att inte allt som de ogillar måste vara olagligt.

[...]
Funderar på hur folk skulle döma följande tänkta situation: en fotograf fotar vid solnedgång vid nån strand. Inga badare närvarande. Sen så kommer det ett gäng kvinnor som vill ta sig ett nakendopp. [...].

Om inte stranden är avsedd för nakenbad är det väl så att personerna gör sig skyldiga till förargelseväckande beteende.
Det är ju faktiskt inte ok att springa omkring naken var som helst.

Senast ändrad:
Om inte stranden är avsedd för nakenbad är det väl så att personerna gör sig skyldiga till förargelseväckande beteende.
Det tycks handla om ett "kallbadhus", dvs inte en strand.

Tillägg: anläggningen tycks ligga på en strand, men den verkar vara delvis avsedd för nakenbad så något förargelseväckande beteende tror jag inte det är fråga om.'

Tillägg: anläggningen tycks ligga på en strand, men den verkar vara delvis avsedd för nakenbad så något förargelseväckande beteende tror jag inte det är fråga om.'
Platsen är ett kallbadhus.
Man kan se in från grannbryggan söder om och man kan se in om man sitter i en båt precis utanför. Man bör kunna ta sig ut via stranden också förbi planket om man vadar ut. I mina ögon helt enkelt inte den privata sfär som tas upp i lagtexten om kränkande fotografering.

Jag har varit där många gånger (Karl XII:s vallar och Skånelinjen) men aldrig reflekterat att det är ett kallbadhus fram tills jag läste artikeln i Helsingborgs Dagblad. Där ligger precis intill en bunker som jag vill 3D-scanna medelst drönare och det var väl för väl att man nu fick reda på att folk badar näck någon meter bredvid.

Planket som insynsskyddar http://www.thatslife.se/stock-photo/r-kallbadhus-8378.html

Några hundra meter norröver finner man en nudiststrand http://www.badkartan.se/049923/Knähaken
http://www.thatslife.se/stock-photo/r-kallbadhus-8378.html

Jag har varit där många gånger (Karl XII:s vallar och Skånelinjen) men aldrig reflekterat att det är ett kallbadhus fram tills jag läste artikeln i Helsingborgs Dagblad. Där ligger precis intill en bunker som jag vill 3D-scanna medelst drönare och det var väl för väl att man nu fick reda på att folk badar näck någon meter bredvid.
Det kan nog vara bra att kontakta Rååbadarnas styrelse (länk) innan du flyger drönare där, så att de inte blir förskräckta och ringer polisen.

Ja det stämmer. Men mitt svar avsåg ett inlägg om en allmän hypotetisk situation. En strand. En solnedgång.

Kränkande. fotografering

Då och då kommer det upp att någon har blivit tagen av polis för fotografering utomhus.
Är det någon som vet om åklagaren går vidare med sådana mål.
Ferenc Szeplaky

Det finns väl inte så många mål om kränkande fotografering som har avgjorts i domstol och jag har aldrig hört talas om att en åklagaren ens har fått ett fall av "kränkande fotografering utomhus" på sitt bord.

Som redan har påpekats i flera diskussioner här på Fotosidan om polisanmälda fotografer så kan polisen ändra rubriceringen i anmälan (eller lämna den utan åtgärd, vilket troligen kommer att hända i det här fallet), så att någon anmäler för kränkande fotografering innebär inte att det blir ett sådant ärende hos polisen.

Då och då kommer det upp att någon har blivit tagen av polis för fotografering utomhus.
Är det någon som vet om åklagaren går vidare med sådana mål.
Ferenc Szeplaky

Skulle förvåna mig mycket, om någon åklagare går vidare med liknande mål.
Polisen tar fast fotografen, visst, jättestor händelse för en kvällstidning, nu till sommaren, när det är "nyhetstorka"!
Fotografen försvarar sig naturligtvis, vid förhör, - intresserad av god konst och har äkta Anders Zorn tavlor hemma. :)

Jag tvivlar på att det ens blir ett förhör.

Först ska polisen hitta fotografen. Det enda polisen har att gå på är bilden som en av de badande tog på fotografen. Det är inte frågan om kränkande fotografering, men en möjlig brottsrubricering kan vara ofredande. Då tror jag att det hänger mycket på hur nära fotografen stod de personer han fotograferade. Min gissning är polisen avskriver ärendet utan att lägga ner resurser på att spåra upp mannen.

Men det här blir ett rättsfall. Hängde mobil i snöre för att filma grannen i våningen under.
http://www.expressen.se/gt/firade-ner-mobil-i-snore-filmade-naken-granne/
Kanske inte säkert. Det som krävs är att fotograferingen sker i hemlighet, inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme.

I det här fallet var det knappast i hemlighet eftersom mobiltelefonen tydligt syntes genom fönstret.
Inte heller skedde fotograferingen inomhus. Mobiltelefonen hängde ju utanför fönstret.

Men det här blir ett rättsfall. Hängde mobil i snöre för att filma grannen i våningen under.
http://www.expressen.se/gt/firade-ner-mobil-i-snore-filmade-naken-granne/
Knappast!
Skulle förvåna mig mycket, om någon åklagare går vidare med denna fotografering!
Vilken tingsrätt vill lägga tid och pengar på denna händelse?
Typisk artikel i Expressen, - säljande skräck, intrång i ens eget liv!
Varför öppnade inte damen fönstret, klippte av snöret, tog mobilen???

Kanske inte säkert. Det som krävs är att fotograferingen sker i hemlighet, inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme.

I det här fallet var det knappast i hemlighet eftersom mobiltelefonen tydligt syntes genom fönstret.
Inte heller skedde fotograferingen inomhus. Mobiltelefonen hängde ju utanför fönstret.
Fotograferingen behöver inte ske inomhus. Det är brottsoffret som ska vara inomhus. Propositionen förtäljer som vanligt.
Angående hemligheter och upptäckt finns tyvärr exemplet med kvinnan i provhytten där en man höll sin mobil för att kunna fotografera kvinnan. Mannen friades. Jag hoppas så inte blir fallet med denne telefonfluktare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar