Annons

Missnöjd med "120" framkallning i fotolabb

Produkter
(logga in för att koppla)

jensos

Medlem
Hej.
Lämnade in min första 120 film till den lokala fotohandlaren som i sin tur skickar filmen till Fujilabb.
Förväntningarna av själva kvalitén av kopiorna var att de skulle slå mina 135 bilder.
Men vilken besvikelse, bilderna var kopierade på vanliga 10*15 papper och väldigt glansiga.
Ingen känsla av att bilderna var från 6*4,5 negativ.
Nu kostade det "bara" 120 kr, jag hade förväntat mig en eller två hundra lappar till.
Scandinavianphoto har fotopåsar som kostar ca:240 kr och då får man 15*20 kopior.
Det borde vara värt att prova en sådan.
Någon som har tips??
/Jens
 
När det gällr FujiColor så kan man själv bestämma vilken typ av papper man vill ha kopiorna på, vill du ha lite mer "känsla" kanske du ska testa 15x20 på matt fiberpapper.

- QoS
 
I storlekar upp till 15x20 är det svårt att se skillnad på 35mm och mellanformat. Gör billiga råkopior eller kontaktkartor, välj sedan ut någon bild och förstora.
 
jensos skrev:
Hej.
Lämnade in min första 120 film till den lokala fotohandlaren som i sin tur skickar filmen till Fujilabb.
Förväntningarna av själva kvalitén av kopiorna var att de skulle slå mina 135 bilder.
Men vilken besvikelse, bilderna var kopierade på vanliga 10*15 papper och väldigt glansiga.
Ingen känsla av att bilderna var från 6*4,5 negativ.
Nu kostade det "bara" 120 kr, jag hade förväntat mig en eller två hundra lappar till.
Scandinavianphoto har fotopåsar som kostar ca:240 kr och då får man 15*20 kopior.
Det borde vara värt att prova en sådan.
Någon som har tips??
/Jens
Brukar be om kopior på 15x20cm, mindre är inte lönt med mellanformat då bilderna inte kommer till sin rätt annars. Proffskopia i Jönköping tar om jag inte minns fel 285:- för den tjänsten när man beställer över disk.

ScandinavianPhotos påse är nog kopierad av Proffskopia.

Är nöjd med Proffskopia.
 
Hej och tack.
Jag skall erkänna att jag hade ingen aning om vilken storlek kopiorna skulle komma i.
Och när jag tittar närmare på bilderna och jämför med småbild så har 120 bilderna inget korn, men det har 135 bilderna.
Sedan är själva kopieringen dålig, och detta upptäckte jag hemma, man ser småskräp och småludd i bilderna.
Såg att Scandinavianphoto säljer framkallningspåsar för 229/st (120 film) och då får man 15*20 bilder.
 
Fuji i Ånge kör konsument 120-rullarna på proffslinan, dvs hängframkallning.

Se till att fotohandlarn skriver på påsen: "Klipp i Hasselbladsmapp" så slipper du få negen nerklippta att passa konsumentkonvolutet.

Kopiorna däremot lämnar en hel del övrigt att önska. Men det är ett bra, billigt paket för att få filmen seriöst framkallad i det fall det ändå ska beställas större kopior.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.