ANNONS
Annons

Misslyckad sköljning

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag använder HCA brukar jag köra 10 min, annars 20. Aldrig haft problem med dåligt sköljda neg. Och jo den förkortar, eller effektiviserar sköljningen en del eftersom vattnet trycks in från botten av dosan så att genomströmningen blir mycket bättre än om man kör utan slang.

Ps. hur förkortar joboslangen sköljtidennär man kör med en patersondosa?

Om jag använder HCA brukar jag köra 10 min, annars 20. Aldrig haft problem med dåligt sköljda neg. Och jo den förkortar, eller effektiviserar sköljningen en del eftersom vattnet trycks in från botten av dosan så att genomströmningen blir mycket bättre än om man kör utan slang.
Ja du har så rätt, den är mycket bättre än utan slang

Hej!

På sistone har jag framkallat lite svartvit film på egen hand och ibland har resultatet blivit utmärkt, men ibland mindre lyckat.
En sak som jag blir fundersam över är att det i vissa fall har blivit rester från kristaller kvar efter sköljningen, vita fläckar som ser lite ut som vita växtceller i mikroskop, trots att jag sköljer i ungefär samma tid (tio min). Det verkar ha blivit värre med tiden. Kan det bero på att jag inte har bytt fix på ett tag? Själva fixen i sig fungerar bra, men kan den ackumulera restprodukterna som blir svårare att skölja bort allteftersom?
Finns det någon annat tips för en lyckad sköljning?
Sedan undrar jag hur jag ska åtgärda detta nu. Jag har tre rullar som har torkat, varav en är nedklippt. Kan man skölja dem på nytt och rekommenderas i så fall särskild sköljvätska?
Tack på förhand!
Vänliga hälsingar
Hannes Theander

Hej Hannes.
En av föresättning att lyckas med sköljning av film är att man är säker på att det vatten man använder inte har för stor eller helst ingen kalk som ger märken på filmen.
Det andra är att man har rinnande vatten
Att man håller den temperatur som är för den typ av film man skall skölja. Att skölja svartvitt och neg.färg samt dia skiljer sig en del i tid.
Dom filmer som jag sköljt sedan 1964 har jag alltid sedan den kom använt mig av "sköljtidsförkortare" tex
Tetenal Lavaquick , det finns andra också. Då blir tiden du behöver skölja din film kortare och minst lika bra.
Den tid som du skall skölj en film beror till stor del på det vatten du använder.
Jag avslutar alltid med Photoflo och detta de sista 2 - 3 min.
Jag tar ut filmen och håller den som en "tvättlina" mellan händerna längst ut och med lite skakning får jag bort vatten. Jag är inte vän av att använda papper eller fingrar m.m. Filmen är känslig just efter sköljning och möjligheten för repor är stor.
Vad gäller redan sköljd film: ladda om filmen i en dosa, Och skölj igen.
Lycka till.

Hej Hannes.
En av föresättning att lyckas med sköljning av film är att man är säker på att det vatten man använder inte har för stor eller helst ingen kalk som ger märken på filmen.
Det andra är att man har rinnande vatten
Att man håller den temperatur som är för den typ av film man skall skölja. Att skölja svartvitt och neg.färg samt dia skiljer sig en del i tid.
Dom filmer som jag sköljt sedan 1964 har jag alltid sedan den kom använt mig av "sköljtidsförkortare" tex
Tetenal Lavaquick , det finns andra också. Då blir tiden du behöver skölja din film kortare och minst lika bra.
Den tid som du skall skölj en film beror till stor del på det vatten du använder.
Jag avslutar alltid med Photoflo och detta de sista 2 - 3 min.
Jag tar ut filmen och håller den som en "tvättlina" mellan händerna längst ut och med lite skakning får jag bort vatten. Jag är inte vän av att använda papper eller fingrar m.m. Filmen är känslig just efter sköljning och möjligheten för repor är stor.
Vad gäller redan sköljd film: ladda om filmen i en dosa, Och skölj igen.
Lycka till.

Stort tack för tipset! Jag ska prova att skölja om filmen i dosan.

Intressant det ni skriver ovan om sköljningen. Jag har ännu aldrig tagit mig tid att skölja ens 10 minuter. Använder en annan metod som jag inte minns helt var jag såg först, men jag tror det var via Ilford: Jag fyller dosan med vatten, agiterar (vänder upp och ner på) burken 5 gånger, tömmer ur, upprepar proceduren men med 10 agiteringar, sedan 15 och kanske ännu några gånger en fjärde sista gång, även om det inte ansågs nödvändigt där jag läste om det här tipset.

Har inte sett att jag fått nåt problem som skulle ha med sköljningen att göra. Vad kan hända om man sköljer för dåligt?

HPA har jag använt vid några tillfällen, eftersom jag har köpt en burk av varan. Det har dock rätt marginell effekt tycker jag. Filmen torkar jag av med en filmskrapa efter sköljningen, och hänger sedan upp filmen för att torka slutligt.

Redan i tredje inlägget spårade tråden ur och började handla om sköljning istället för de torkfläckar som trådskaparen led av.
På 70-talet fotade jag hästar i Syd Afrika, för en speltidning. Eftersom det var bråttom att få fram bilder till trycket så soppade jag filmen i bilen, för att få den att torka snabbt så doppades filmspiralen i rödsprit efter en kort sköljning i vatten. Filmen torkade på någon minut eftersom spiralen hölls utanför vindrutan och som jag minns fanns det inga torkfläckar. Dessutom ser negativen fortfarande bra ut.😜

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar