Annons

Missat fokus i flera bilder – fel på objektiv eller hus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Missat fokus i flera bilder – fel på objektiv eller hus?

Dancerboy skrev:
Tror att det är få som fotar på kort slutartid med AF som själva är orsaken till en suddig bild ur fokus...
Jag tror att det är tvärtom. De allra flesta suddiga bilder, med eller utan AF, oberoende av slutartid, beror på fotografen.
 
Re: Re: Re: Re: Missat fokus i flera bilder – fel på objektiv eller hus?

PMD skrev:
Jag tror att det är tvärtom. De allra flesta suddiga bilder, med eller utan AF, oberoende av slutartid, beror på fotografen.

på vilket sätt då? Du menar att fotografen på något övermänskligt sätt "overridear" den automatiska fokuseringen genom tankekraft? Eller fokuserar på en punkt bakom ryggen? Nej jag anser att i fall som mitt och TS beror felet inte på fotografen. Inte efter närmare 10000 bilder med perfekt fokus...
 
Jag menar handhavandefel. T.ex.:
  • Om man inte har kontroll över vilken fokuspunkt som kameran väljer, så kanske den fokuserar på fel ställe, varpå motivet blir oskarpt.
  • Om man har kameran inställd på kontinuerlig fokus, och trycker av bilden innan kameran har fokuserat färdigt, så får man inte skärpa där man vill ha den.
Det finns stora möjligheter att göra bort sig även med en automatiskt fokuserande kamera. Man måste ta sig tid att lära sig sin kamera och veta vilka styrkor och svagheter den har.

Jag tror alltså att de flesta oskarpa bilderna beror på handhavandefel. Inte alla.
 
PMD skrev:
Jag menar handhavandefel. T.ex.:
  • Om man inte har kontroll över vilken fokuspunkt som kameran väljer, så kanske den fokuserar på fel ställe, varpå motivet blir oskarpt.
  • Om man har kameran inställd på kontinuerlig fokus, och trycker av bilden innan kameran har fokuserat färdigt, så får man inte skärpa där man vill ha den.
Det finns stora möjligheter att göra bort sig även med en automatiskt fokuserande kamera. Man måste ta sig tid att lära sig sin kamera och veta vilka styrkor och svagheter den har.

Jag tror alltså att de flesta oskarpa bilderna beror på handhavandefel. Inte alla.

jo precis. vet ju inte vad TS använder för inställningar med ofta är det ju någon tabbe med fokustyp eller punkt. (Iaf om jag tar mig själv som exempel)
 
Hej och tack för era svar alla.

Jag kan börja med att säga att jag önskar att det vore fel på mig och inte kameran. Det hade betytt att jag själv hade kunnat åtgärda problemet och sluppit förlita mig till en andra part. Men nu verkade så inte vara fallet.

Att kontrollera alla bilder direkt i kameran är ett sätt att lindra problemen kanske, men tyvärr ingen lösning. Dels för att skärmen är så dålig. Jag är lite förvånad och irriterad över att Canon låtit en så pass oskarp förhandsvisning av bilderna passera ut på marknaden när det gäller en kamera i denna prisklassen. Riktigt dåligt tycker jag. Men framför allt därför att motivet inte alltid ger mig möjligheten att fotografera om ifall bilden skulle bli oskarp. Många bilder man tar är ju ögonblicksbilder.

Jag tog i alla fall en testrunda på stan en solig dag, provade olika motiv och fokuspunkter men problemet var mer eller mindre det samma på varje bild. Därför kontaktade jag Cyberphoto där jag köpte objektivet och de skickade en returavi till mig redan samma dag och sade att jag skulle få ett nytt så länge det jag hade var oskatt. Så nu väntar jag på det.

Förhoppningsvis löser ett nytt objektiv problemet, annars blir väl tyvärr nästa steg att skicka in både kamera och objektiv för kalibrering. Det enda jag är rädd för med det är att det ska ställa till det för framtida objektiv, och förstås att jag kommer få vara utan kamera en tid. Jag har fotograferat en hel del innan med olika kameror, men detta var min första egna, så känns naturligtvis trist att vara utan när jag äntligen investerat i en. Inte minst när staden stor i blom och sjuder av liv :).
 
Jag känner som sagt igen mig med i problemet (ibland). Har läst i olika forum att det är vanligt med sämre fokus när det gäller digitalt. Har man otroliga krav på detaljrikedom i bilderna så märker man det lättare.

Sen jag började fota till bildbanker så upplever jag all min utrustning som okalibrerad. Man vill heller inte dundra på en massa skärpa i huset och brusa till allt.

Delvis beror det nog på kalibrering, och delvis att det är digitalt helt enkelt. Hoppas det löser sig med nytt objektiv!


Det var nån ovanför som skriver att man inte ska fota med kontinuerlig autofokus. Det är det Ända du ska fota med på fri hand. Tänk att du låser focusen med avtryckaren som du brukar, vinglar till en halv centimeter och bränner av. Har du då bländare 2.8 och ett 200 tele på 3 meters håll blir det katastrof. Kontinuerlig focus kompenserar ditt vinglande!
 
johandahlstrom skrev:
Jag är lite förvånad och irriterad över att Canon låtit en så pass oskarp förhandsvisning av bilderna passera ut på marknaden när det gäller en kamera i denna prisklassen.
Och du har vridit upp skärpningen rejält antar jag? Annars är det svårt att bedöma bilden på kamerans skärm.
 
Fotomange skrev:
Har läst i olika forum att det är vanligt med sämre fokus när det gäller digitalt.
Det tror jag är mest nys. På filmtiden satt man inte och förstorade upp bilden extremt mycket och detaljgranskade på en bildskärm. Man tittade på negativen eller diabilderna med lupp på ett ljusbord, eller gjorde 20x30-förstoringar, eller tittade på diabilder projicerade på en duk på flera meters håll. Givetvis ser man fler problem ju närmare man granskar bilden.

Har man otroliga krav på detaljrikedom i bilderna så märker man det lättare.
Det är nog inte kraven som har blivit högre, utan snarare granskningen som har blivit lite väl extrem.
 
Vad har du för objektiv? Jag tycker vissa bilder ser ut som rörelseoskärpa och andra ser det helt enkelt ut som ett billigt zoomobjektiv, de tappar ju MYCKET skärpa längst ut i omfånget.Ingen kritik, bara ett försök att hjälpa dig hitta en enkel lösning!

På den ena testkartan så har du 2/3 av skärpedjupet framför linjen, men inte på alla testbilder. Det borde bara vara 1/3 framör linjen så det kan ju tyda på framfokus.
/Staffan
 
Per@ Du har nog rätt! Man sitter verkligen och tokgranskar i 100% nu för tiden. Det värsta är att bildköparna gör det oxå.

Läste att du undrade ifall han skruvat upp skärpningen rejält. Det rekomenderade är att skärpa i datorn om man måste. Pålagd skärpa förstör ofta mer än det gör nytta.
 
Skärpningen i kameran påverkar bara JPEG. RAW-filen påverkas inte alls, så man kan vid RAW-konverteringen lägga på hur mycket eller lite skärpa i datorn man vill helt oberoende av kamerans inställlning.
 
Men lägger man på skärpa i kameran så luras man kanske att tro att det är bra skärpa i previewen. Det är en hel vetenskap det här. Digital världen i sin enkelhet:)
 
För att det är artificiell skärpa, som man kanske märker efteråt att den skadar bilden på tex en himmel el liknande. Då tar man bort den i Raw-filen och kvar har man en oskarp bild, som man kunde ha gjort bättre från början. Om man inte trott att bilden var skarp pga...
 
AFJ skrev:
Hur har du valt fokuspunkt?

I bilden på den ensamma tjejen är ju axeln närmast och med de två är det kragen. Om alla fokuspunkterna är aktiva så kommer ju kameran att låsa på det närmaste objektet, dvs axel/krage. Eftersom du använder en stor bländare så blir skärpedjupet väldigt kort och då blir ansiktena ur fokus.

Prova med att välja en fokuspunkt och sätt den i ögat och testa igen.

Jag använder nästan alltid bara en fokuspunkt, att låta alla vara aktiva när man fotar med stor bländare funkar nästan aldrig.


Mvh
Anders

Jag har egentligen uppfattning om det är fel på kameran/objektivet eller inte, men däremot håller jag med Anders här. På största bländare så får man vara väldigt noga med var man sätter af-punkten. Jag fotar en hel del konserter och använder då ofta stora bländaröppningar och det går i "princip" inte att ha alla af-punkter aktiva. Då får man ofta fel skärpeplan eftersom det ofta handlar om avstånd i storleksordningen centimetrar.
 
Fotomange skrev:
För att det är artificiell skärpa, som man kanske märker efteråt att den skadar bilden på tex en himmel el liknande. Då tar man bort den i Raw-filen och kvar har man en oskarp bild, som man kunde ha gjort bättre från början. Om man inte trott att bilden var skarp pga...
Njae, det går ju inte att göra en oskarp bild skarp genom att öka uppskärpningen. Egentligen är det kanske fel att kalla det uppskärpning. Vad man gör är att öka ackutansen, dvs kantkontrasterna, så att man lättare kan se detaljupplösningen.

Canon EOS 40D, som den här tråden handlar om, har ett rätt kraftigt antimoirefilter som gör att kantkontrasterna blir lägre än på många andra kameror. Alltså måste man öka dem för att få en behaglig bild, och för att kunna bedöma skärpan. Huruvida bilden är skarp eller inte beror helt på om man har lyckats fokusera rätt, hålla kameran stilla samt haft tillräckligt kort slutartid för att motivets rörelse ska frysas.
 
Tänkte bara ge en uppföljning på mitt problem. Jag skickade för en tid sedan ett mail till Cyberphoto där jag köpt objektivet och nämnde att jag misstänkte att det frontfokuserade något. De räckte för att jag dagen därpå skulle få en returavi från dem, och dagen innan Valborg ("kvalborg" här i Uppsala :) ) skickade jag in objektivet till dem. Om mitt var i gott skick skulle jag få ett nytt objektiv, om det fanns repor eller dylikt skulle de skicka mitt befintliga på kalibrering, det var dealen. En vecka senare fick jag mitt nya objektiv, som efter en del tester levererar märkbart bättre resultat.

Jag är naturligtvis helnöjd. Inte bara för att jag har ett alldeles utmärkt objektiv som är allt och lite till jag behöver för tillfället, men också för att Cyberphoto är, för att uttrycka det milt, jävligt grymma. Trodde inte i dagar av lurendrejare och skurkar att internethandel kunde vara så här smärtfritt. Hatten av för dem. Ännu en supernöjd kund ställer sig på led!

Tack för alla era kommentarer och er hjälp.

/ Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.