Annons

Missat fokus i flera bilder – fel på objektiv eller hus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Fick precis i förra veckan min nya 40D och ett Tamron 17-50-objektiv. Glad i hågen efter att ha väntat flera år på en kamera tog jag givetvis en hel del bilder när jag och min klass åkte till Göteborg nu i dagarna.

Nu när jag kommit hem och kollat på bilderna lite närmare märker jag att flera av bilderna är ur fokus när man väl ändå får anta att kameran borde klarat av att hitta fokusplanet i bilden. Det jag nu undrar är därför följande:

Är det ett vanligt fel eller något som berott på omständigheterna när bilden togs och som inte går att göra något åt, eller är det fel på hus eller objektiv som gör att bilderna blir suddiga?

Här har ni en exmepelbild, en bild där fokus inte finns någonstans i bilden, vilket är lite märkligt enligt mig:

http://www.johandahlstrom.se/filebucket/images/focus.jpg

http://www.johandahlstrom.se/filebucket/images/focus_detail.jpg

Tack på förhand.
 
Kan ju vara så att det frontfokuserar,,, om du fokuserat på tjejen så finns det inget som är närmare som kan avslöja ett frontfokusfel!!
Testa och ta en bild mot ett trästaket eller en tegelvägg i 45graders vinkel och sätt fokus mitt i så kan du se om det blir fokus närmare dig,,, då har du hittat problemet!!
MVH//Christer
 
Okej, jag tog ett par bilder för att testa, bl.a. två stycken på ett sådant där testark. I mina ögon verkar det inte vara några större problem, eller vad säger ni?

Här är dem:

http://www.johandahlstrom.se/filebucket/images/test_17mm.jpg (1/250sek)
http://www.johandahlstrom.se/filebucket/images/test_29mm.jpg (1/320sek)
http://www.johandahlstrom.se/filebucket/images/test_50mm.jpg (1/320sek)
http://www.johandahlstrom.se/filebucket/images/test_vagg_50mm.jpg (1/400sek, fokus lagt på det svarta hålet)

Samtliga bilder är tagna handhållet med bländare 2,8
 
Tänkte bara dela med mig av ännu ett par bilder då jag inte har så mycket bättre för mig. Dessa två är typexempel på problemet. Det är svårt att se att bilderna är oskarpa på kamerans LCD-skärm, men när man kommer hem grämer man sig något fruktansvärt då fokuset klart och tydligt ligger helt fel. I båda fallen nedan har fokus hamnat något framför, på axel respektive krage.

http://www.johandahlstrom.se/filebucket/images/IMG_0128.jpg
http://www.johandahlstrom.se/filebucket/images/IMG_0228.jpg

Frågan är ju hur det kan ha hamnat så fel.
 
Testark suger

Att fota mot testark på ett par decimeters avstånd är helt förkastligt,,, ut och fota på flera meters avstånd (typ 5-15) mot ett staket eller en tegelvägg i 45 grader (precis som testarket) sätt sen något på väggen/staketet som du kan fokusera mot och stäng alla fokuspunkter utom den i mitten så ser du var problemet ligger.
Det verkar som om den frontfokuserar lite!!!

PS Full bländaröppning så att du får kort skärpedjup DS
 
Jag har haft precis samma problem med min utrustning, oavsett vilket objektiv jag använder.

Jag misstänkte länge huset, men kontrollerade "labbtester" mot uppställda kryddburkar och annat trams jag hade i närheten, visar att fokus ligger dead on - på ALLA objektiv.

Jag har en 20D, som har långsammare och mindre pålitlig (?) AF än 40D, men i mitt fall så har jag fått märkbart bättre resultat när jag började använda One Shot AF istället för AI Focus.

I mitt fall så tror jag det är en kombination i att jag har ganska bra glas, men många av dem är utan USM. AI Focus + en pjäs på 1,5 kg (Tokina 80-200) är mycket glas att flytta.

Dessutom är "focus-recompose" inget att rekommendera vid så stora bländare som 2.8.
Använd då hellre någon annan fokuspunkt.

Testa!
 
johandahlstrom skrev:
Frågan är ju hur det kan ha hamnat så fel.

Hur har du valt fokuspunkt?

I bilden på den ensamma tjejen är ju axeln närmast och med de två är det kragen. Om alla fokuspunkterna är aktiva så kommer ju kameran att låsa på det närmaste objektet, dvs axel/krage. Eftersom du använder en stor bländare så blir skärpedjupet väldigt kort och då blir ansiktena ur fokus.

Prova med att välja en fokuspunkt och sätt den i ögat och testa igen.

Jag använder nästan alltid bara en fokuspunkt, att låta alla vara aktiva när man fotar med stor bländare funkar nästan aldrig.


Mvh
Anders
 
Jag tror att det inte är något fel alls utan att du helt enkelt måste lära dig kameran bättre och få mer erfarenhet av att jobba med den.
Jag hade samma problem är jag köpte min första SLR (20D), men efter ett tag så satt fler och fler bilder som det skulle. Sånt som att välja fokus punkter, inställningar, hur man bör hålla osv. Jag menar inte att du är kass, bara att du behöver erfarenhet av att jobba med den.

Mitt tips är att INTE börja leta efter bak/fram fokus och andra fel förrän du har mer att ta på med att jobba med kameran. Att leta efter sånt gör en bara nojig och förtar hela det roliga med kameran och man ser spöken överallt.

/Magnus
 
För att gå helt emot det sista inlägget kan jag säga att jag har upplevt samma problem som TS med min Nikonkamera.

Den fungerade klockrent tills en danstävling när jag var fotograf (den 4:e tävlingen tror jag). Helt plötsligt upplever jag samma saker, en stor del av bilderna är lite ur fokus när jag kommer hem. Det skumma är att fokus inte finns någonstans i bilden, utan hela bilden är suddig.

I mitt fall beror det helt klart på kameran, eftersom det är samma med flera olika objektiv. Problemet är bara att det inte kommer varje gång, och bara vid lite halvtaskiga förhållanden (som i din exempelbild i skogen) så Nikon service hittar ingenting, och vill jag ha kameran fixad måste jag betala för en genomgång och reparation.

Lite jobbigt, eftersom det verkar vara helt random vilka bilder som blir bra och vilka som inte blir det.
 
Har dock endast en futtig kompaktare, men detta borde kanske även funka med en systemare.

Jag brukar kolla den färdigtagna bilden direkt i kameran dvs. zooma in bilden för att kolla skärpan direkt efter tagen bild (dock inte alla). På det viset kan jag genast se hur det ligger till och kan radera bilden ev. ändra mina inställningar. Jag minimerar på så sätt risken att komma hem med kassa bilder och slippa otrevliga överraskningar vid datorn.

Detta var ingen lösning på ditt problem, men ett litet tips för framtida bilder.
 
Stebbe skrev:
Har dock endast en futtig kompaktare, men detta borde kanske även funka med en systemare.

Jag brukar kolla den färdigtagna bilden direkt i kameran dvs. zooma in bilden för att kolla skärpan direkt efter tagen bild (dock inte alla). På det viset kan jag genast se hur det ligger till och kan radera bilden ev. ändra mina inställningar. Jag minimerar på så sätt risken att komma hem med kassa bilder och slippa otrevliga överraskningar vid datorn.

Detta var ingen lösning på ditt problem, men ett litet tips för framtida bilder.

Stebbe, det där kan man tyvärr inte lita på när det gäller Canons xxD-serier. Bilden som visas är inte skarp inzoomad även om den är det "egentligen".
 
Stebbe skrev:
Har dock endast en futtig kompaktare, men detta borde kanske även funka med en systemare.

Jag brukar kolla den färdigtagna bilden direkt i kameran dvs. zooma in bilden för att kolla skärpan direkt efter tagen bild (dock inte alla). På det viset kan jag genast se hur det ligger till och kan radera bilden ev. ändra mina inställningar. Jag minimerar på så sätt risken att komma hem med kassa bilder och slippa otrevliga överraskningar vid datorn.

Detta var ingen lösning på ditt problem, men ett litet tips för framtida bilder.

Det är ju en väg att gå, men problemet är när man inte har tid att kolla skärmen och zooma in i varje bild (det har man nästan aldrig tid eller lust till om man inte fotar hemma eller i lugn studio). Sedan kan inte heller kameraskärmen alltid visa om det är perfekt fokus eller inte. Ofta ser det mycket skarpare ut på kameran än i datorn/utskrift.
 
Nilzohn skrev:
Stebbe, det där kan man tyvärr inte lita på när det gäller Canons xxD-serier. Bilden som visas är inte skarp inzoomad även om den är det "egentligen".
Jodå. Det handlar bara om vilken skärpning man har ställt in. Normalinställningen är rätt svag. Ställer man in kraftigare skärpning så ser man bättre på skärmen huruvida bilden blev bra eller inte.
 
Det är bara att ta fram rejält stativ och trådutösare och börja testa. Jag misstänker faktiskt oxå att dagens sensorer lever sitt eget liv.

Om man handhåller och kör med bländare 2,8 kan man glömma skärpa, även på 1/4000 slutare. Bästa chansen är om du sätter af på följande af och är riktigt stadig på hand.

Men som sagt. Det är nåt skumt. Det blir kul om/när det uppdagas.
 
PMD skrev:
Jodå. Det handlar bara om vilken skärpning man har ställt in. Normalinställningen är rätt svag. Ställer man in kraftigare skärpning så ser man bättre på skärmen huruvida bilden blev bra eller inte.


Det där stämmer inte på 20D + RAW. Där spelar det ingen roll om jag har skärpa på max.
Även 20D + JPG med max ser blurrig ut vid inzoomning. Nu är det ett tag sedan jag körde JPG, så jag vet inte helt säkert om det är bättre än RAW, men "BRA" är det inte!

Hur det är med 40D, som OP har, låter jag vara osagt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.