Annons

Misär.

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeE

Aktiv medlem
Nu har man äntligen handlat finobjektivet, ett Sigma 70-200/2.8 Ex och en 1.4x telekonverter. Bägge är i finaste nyskick och priset är hur bra som helst, ca 6500 kronor.

Det enda problemet är att säljaren bor i San Jose, Kalifornien. Jag räknade kallt med att eftersom grejorna var begagnade så skulle det inte bli någon skatt eller moms, men det visade sig att så inte var fallet. Efter diskussion med tullen så har jag fått besked att det tillkommer 4-5% i tull och 25% moms. Totalt blir det väl runt 2000:- extra... :-(

Grejorna är iallfall inte skeppade ännu, så jag tänkte höra om det finns någon som har en ide hur man kan slippa avgifterna.

Jag har eventuellt en kompis som ska åka till USA på semester och en plan är att han tar med sig objektiven tillbaka. Problemet är att det är först till hösten som han ska dit. Jag vill ju ha mina objektiv nu!!! :)

Man kanske skulle ta och åka över själv och ta lite semester samtidigt. Billigt?? NOT...

*SUCK*

/Micke

Be honom stoppa med en lapp med "Thanks for the loan" och hoppas på det bästa ;-)

Japp du förutsätter att det fastnar i tullen....det kanske det inte gör...

Ja..8500:- för det är väl ändå hyffsat om det är i nyskick.

Själv gav jag 9300:- med 2x convertern nytt med garanti från Tyskland.... bara så att du kan bli ännu ledsnare om det fastnar i tullfiltret. :(

Om det är en privatperson du köpt det av så blir det nog inga problem, bara han inte skriver beloppet utanpå paketet. Alternativt skriver 1000:-...va vet dom på tullen....:)

när jag köpte dvd-filmer på internet kunde man välja gift wrapping och ett litet kort med valfri text. jag skickade filmerna till mig själv med ett "grattis på födelsedagen"-kort... det funkade oftast, men en gång öppnade tullarna paketet och såg att det var filmer i, varpå dom skickade brev till mig om att få kopia på fakturan så att dom kunde ta ut avgifter...

Man behöver ju inte betala moms om man köper något begagnat av en privatperson i Sverige, så varför skulle man behöva göra det om man köper från utlandet?

Olle skrev:
Man behöver ju inte betala moms om man köper något begagnat av en privatperson i Sverige, så varför skulle man behöva göra det om man köper från utlandet?

Därför att personen som säljer det inte har erlagt svensk moms...enkelt va?

Köper du något begagnat i Sverige så har personen (kanske) betalat svensk moms. Men allt detta grundar sig på att paketet faktiskt fastnar i tullen.

jimh:
Jo, jag har funderat på något åt det hållet. Om man kan visa upp ett kvitto på att man har köpt grejorna i Sverige så borde dom väl inte kunna säga så mycket. Ett sådant kan man ju skriva själv.... Om dom ändå bråkar så kan väl en kompis ställa upp och säga att han sålt prylarna till mig.

Jeppe:
Jag vet att det är skaplig chans att det inte fastnar i tullen, jag beställer ofta böcker från Amazon.com och det går bra mer än hälften av gångerna.
Man måste försäkra paketet, dom misstänker nog något ifall det är försäkrat till 6500:- men med deklarerat värde på 0 kronor.

jbomelin:
Så brukar jag också göra när jag beställer böcker, funkar oftast mycket bra.

Olle:
Det var så jag tänkte då jag köpte objektivet. Tyvärr var det inte så.... :(

/Micke

Senast ändrad:
Visst känns det för eländigt med tullen. En förening jag känner till köpte nyligen lite tryckt material från USA. Materialet kostade 1500 SEK. Det fastnade i tullen. Det blev tullavgift och moms och expeditionsavgift (125 SEK) och moms på expeditionsavgiften. Det slutade med att de fick betala över 700 kr i diverse avgifter, dvs nästan 50% i tillägg av olika slag.

Vid ett tillfälle inhandlade vi en bunt tröjor från USA, att skickas med paket.

Tullen undersökte paketet, konstaterade att följesedeln visade på 200 dollar+enhetsfrakt 15 dollar. Dessutom såg de på ett fraktkvitto på kartongen att de 15 dollarna som jag betalt för frakten inte hade räckt för avsändaren, som hade behövt betala 35 dollar i verklig frakt.

Sagt och gjort, tullen summerade alla summor de hittade (200+15+35), lade sedan på moms, tull, avgifter, postförskottsavgift etc, samt skickade ett avi i brevlådan att paketet kunde hämtas ut mot tullens pf.

:-(

/Fredrik

Men det måste väl gå att förbise tullen på nåt sätt. Begagnade prylar är ju svårt för tullen att bevisa att de inte är privata och "utlånade".
Har haft de här funderingarna själv då man passar på att handla där det är billigast.
Samma sak är det ju om man är på semester t ex på kanarieöarna, det är svårt för tullen att bevisa att man köpt sakerna där. Jag har köpt både kamera- och videoutrustning där utan några problem med tullen.

Nilea skrev:
Samma sak är det ju om man är på semester t ex på kanarieöarna
Det är faktiskt inte riktigt samma sak. Det är lagligt att föra in en rimlig mängd prylar inköpta utomlands om det kan hävdas att man har köpt dem för att använda där. Helst inga förseglade originalkartonger alltså, men lägger man grejerna i kameraväskan med de andra prylarna är det ok och helt lagligt.

Nilea skrev:
Men det måste väl gå att förbise tullen på nåt sätt. Begagnade prylar är ju svårt för tullen att bevisa att de inte är privata och "utlånade".
Har haft de här funderingarna själv då man passar på att handla där det är billigast.
Samma sak är det ju om man är på semester t ex på kanarieöarna, det är svårt för tullen att bevisa att man köpt sakerna där. Jag har köpt både kamera- och videoutrustning där utan några problem med tullen.

Dessvärre tror jag att det ligger på dig att bevisa att du inte köpt dom där !

Om dom skulle fråga så måste du kunna visa upp ett bevis(kvitton) på att du köpt grejerna i Sverige och haft dom med dig ut, alternativt visa upp grejerna på vägen ut ifall du inte har "friska" papper på dom.

Det är vad jag fått veta vid tidigare forskning i ämnet.

haer skrev:
Vad är det för fel med att göra rätt för sig och betala skatt? //Håkan

:)

Varan är ju skattad en gång..bara inte i Sverige...OM..man kunde lyfta den utländska momsen så hade det varit Ok för mig att betala moms igen...

Nu går ju detta att göra på nya varor och om man har företag..(och ibland även begagnade)

Offtopic

haer skrev:

Inget, förutsatt att staten gör rätt för sig och levererar det man betalt för, vilket den är känd för att inte göra... :)

/Fredrik (föreslår byte av forum till fritt forum vid ev. fortsatt diskussion)

haer skrev:

Nejdå! Inget fel att göra rätt för sig och betala skatt. Men jag är en aning trött på att det ska betalas skatt på redan beskattade pengar, om och om igen........suck!!

Finns det någon befolkning som är så hårt beskattade som vi??????

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar