Annons

Minsta/bästa resekameran

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Letar efter ett litet flexibelt kit (främst för resor) som ändå ger bra bildkvalité.

Sony A200 + CZ 16-80 eller Olympus E510 med Zukio 12-60 står högst på listan just nu. Synpunkter och eventuellt andra förslag välkomnas.

papi skrev:
Har inte läst så mycket om den men skulle spontant tro att brusbilden inte är riktigt jämförbar med systemarna, har jag fel?

Från tidningen Foto
Så till kamerans största problem,
bruset. Vid lägsta ISO syns i praktiken
inget brus. Men redan vid
ISO 200 börjar man märka det
och vid ISO 400 syns även effekter
av brusreduceringen. Fort fa -
ran de blir dock A4-utskrifter bra.
Med ISO 1600 blir det rejält
brusigt och här plockar brusreduceringen
bort alla fina detaljer.
Vid jämförelse med Fujifilm
F20 (6 megapixel) som har erkänt
bra brushantering blir det intressant.
På lägsta ISO har G9 som
väntat bättre detaljskärpa tack
vare fler pixlar och bättre objektiv
men skillnaden syns bara i större
utskrifter. På ISO 400 är kamerorna
ganska likvärdiga, men vid
ISO 1600 har F20 både mindre
störan de brus och något bättre
detaljåtergivning.
Totalt sett är Canon G9 en
mycket bra kamera. Kvalitets -
intryck och prestanda gör att den
får utmärkelsen toppklass, dock
med viss reservation för resultatet
vid högre känsligheter.
Tack vare blixtsko, manuella
in ställningar och RAW-format
kan G9 i en del lägen ersätta en
systemkamera.

Använder min Canon kompakt på max ISO 100 ch har egentligen aldrig haft behov av att pressa den mer, försöker hitta stöd så gott det går men den har ingen bildstabilisering som G9an har och jheller ingen RAW. Att den går ner i fickan överväger när det gäller att ha med den över allt. /FW

Tack för infon. Det verkar vara en mycket bra kamera om man inte behöver högre ISO. Själv behöver jag relativt lågt brus på minst ISO 400 så systemkamera verkar ännu vara bästa alternativet.

Jag stryker genast en av dina kravparametrar - flexibelt. Litet format är viktigare tycker jag. Om semestrandet är huvudsaken. Dock så kan jag aldrig sänka kraven på bildkvalitet för att få ner storleken.

Mitt förslag har du redan i lådan hemma:
*IstD med 21mm pankaks på.

papi skrev:
Letar efter ett litet flexibelt kit (främst för resor) som ändå ger bra bildkvalité.

Sony A200 + CZ 16-80 eller Olympus E510 med Zukio 12-60 står högst på listan just nu. Synpunkter och eventuellt andra förslag välkomnas.

Efter en snabb kik i din kameraväska Patrick så såg jag att du redan har tre utmärkta kompakta Pentaxobjektiv för resan! Du kanske skulle ta och köpa dig en K200D som resekamera eller helt enkelt använda dig av din K10D eller K20D? Annars så kanske detta paket är ett alternativ: http://www.dpreview.com/news/0803/08030501olympuse420.asp

Ps: Ricoh'n fungerar alldeles utmärkt!

eon skrev:

Mitt förslag har du redan i lådan hemma:
*IstD med 21mm pankaks på.

Heheh, nej mindre än så blir det knappast men som sagt värst flexibelt är det ju inte. Vad jag läst om Zukiooptiken verkar den ruskigt bra, trots sitt stora område.

Re: Re: Minsta/bästa resekameran

Chasid skrev:
Efter en snabb kik i din kameraväska Patrick så såg jag att du redan har tre utmärkta kompakta Pentaxobjektiv för resan! Du kanske skulle ta och köpa dig en K200D som resekamera eller helt enkelt använda dig av din K10D eller K20D? Annars så kanske detta paket är ett alternativ: http://www.dpreview.com/news/0803/08030501olympuse420.asp

Ps: Ricoh'n fungerar alldeles utmärkt!

Kul att Ricohn är OK! Lite trött på alla objektivbyten med pannkakorna så spanar därför efter en zoom med mycket bra prestanda. K20 är toppen men lite för stor att släpa runt på resa.

Har för mig att tidningen FOTO år 2007 testat E-510 och E-400 och de tyckte Zuiko objektiven hade väldigt bra kvalitet fast det var kit-bjektiv.

Sen släpper väl även Zuiko en "pannkaka" så då blir dessa Olympus DSLR väldigt bra resekamera.

Jag har börjat fota med E-410 är väldigt nöjd med den, otroligt liten och smidig DSLR.

Länken nedan är till ett foto galleri fullt med STORA fotografier från E-410/E-510 taget i Darfur av John Nicholson.

http://dpnow.com/4364.html

Det verkar som denna lilla 4/3 sensorn kan producera bra bildkvalitet som tål att förstoras rejält.

MVH
.

Jättesnygga bilder!

Men luras inte att tro att alla kan få till såna bilder med en Olympus. Pga att kamerorna har så dåligt dynamiskt omfång så krävs det konstant koll på histogrammet och en väldigt gedigen kunskap och erfarenhet i Photoshop.

Detta gäller iofs alla digitala kameror.

D40/D40x me 18-55 VR En av de bättre kitzoomarna på marknaden. Men så litet vettefan om det blir, även om det är litet jämfört med de flesta andra DSLR paket. Annars skulle jag vilja tipsa om Sigma DP-1

mvh

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto