Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minskning av antalet pixlar.

Produkter
(logga in för att koppla)

oldtowns

Aktiv medlem
Ett problem som ibland dyker upp när jag beskär bilderna i avsikt att publicera dem på webben, är att linjerna blir blir väldigt grova eller flyter ihop. Resultatet blir då att jag provar andra beskärningar tills resultatet blir som jag önskat. Samma sak händer ibland när jag skapat en ram, fast resultatet varit bra utan ram. Det är ett fenomen som jag även sett på fotografier som andra plåtat. Min fråga lyder. Det måste finnas en gyllene regel till hur man utför en beskärning från orignalstorleken till webb-bilden utan att förlora så mycket i kvalitet. Dvs att utifrån antalet ursprungliga pixlar minska dessa med relativt sett fullgod kvalitet.
 
ge oss exempel

Jag har inte på senare år (sen jag lärt mig det mest grundläggamde i behandling råkat ut för samma sak). Ge oss exempel så blir det lättare att besvara din fråga.
 
Juha, du glömmer väl inte att skärpa om bilderna efter storleksförändring? Det är lika obligatoriskt vid storleksminskning som -ökning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.