Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minska framkallningskostnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom "experterna" är borta kan vi nu snacka om vad som är möjligt om man inte framkallar enligt alla konstens regler:
http://alspix.blog.co.uk/2007/04/21/title~2135363/

Ergo: Om man inte är petig av sig får man färgbilder långt efter rekommenderat antal bilder och sista förbrukningsdatum. Jag skulle inte göra det själv, men det är definitivt möjligt att pressa de sista dropparna ur C41-kemi.

En nyfiken fråga från en som inte har framkallat något själv de senaste trettio åren. Vad talar vi egentligen om för kostnad för en framkallning per rulle?

Jag misstänker att du egentligen vill ha svar angående färgfilm sara, men jag svarar ang svartvitt ändå. Jag försöker hålla kostnaderna så långt nere som möjligt och ligger för närvarande en bit under 20kr/36exp-rulle (135-film, svartvitt). Kostnaden för filmen inräknad.

Räknar man per bild så bir det under 50öre.

Jag misstänker att du egentligen vill ha svar angående färgfilm sara, men jag svarar ang svartvitt ändå. Jag försöker hålla kostnaderna så långt nere som möjligt och ligger för närvarande en bit under 20kr/36exp-rulle (135-film, svartvitt). Kostnaden för filmen inräknad.

Räknar man per bild så bir det under 50öre.

OT:
20öre bilden kostar ju en normal digital bild (räknat kamerans Pris genom MTBF på slutaren)
Våldsamt beroende på kameramodell då så klart :)

En nyfiken fråga från en som inte har framkallat något själv de senaste trettio åren. Vad talar vi egentligen om för kostnad för en framkallning per rulle?

Tetenal C-41 färg kemi som dom flesta kan köpa idag är den som bla. säljs via Photax i Nybro. Nybro har inte försäljningen av den sk. proffs sidan. Deras dagspris ( 11.3) för i liter C-41 är 259:- plus frakt 99:- totalt 358. Detta ger vid 16 framkallningar 22.38 / per film.
För att kunna köpa från företaget som säljer på proffs sidan måste man vara företagre, Dom säljer dess utom i större förpakningar

Samma kit kostar €17.5 på macodirect. Om vi på samma sätt bortser att minimumorder är runt 400kr både där och på photax så kan vi lägga på ca €15 frakt, hamna på strax under 290kr från tyskland, vilket med samma antal framkallningar ger ~18kr/film. I båda fallen blir priserna ganska mycket lägre om man köper exempelvis 5-literssatsen (och hinner förbruka upp det), under 10kr om man räknar på att 5 liter framkallar 5*16 rullar.

Samtidigt kostar väl iofs svartvitt under fem kronor/rulle att framkalla för mig.

Till denna mateövning skall man i ärlighetens namn också lägga kostnade för el,varmvatten (bla sköljning).
Du har en poäng i att om du köper för under 400 kr från Photax så blir det 150:- i frakt. Ja, det gör ju inte framkallningen billigare. Nu kanske jag aldrig köper för under denna summa i dom fall jag handlar från Photax och då blir det i alla fall inte mer än 99:-.
Att köpa tex 5 liter kan ju vara en poäng, men då gäller det att ha omsättning på kemin. För hållbaheten är ju för CD "öppnat koncentrar" 12 veckor och 24 veckor för BX och Stab.
Nå, väl det finns säkert dom som säger "det gå att använda längre än så".
Ja,ja !!!

Tack för alla svar! Kostnaden var klart lägre än jag föreställde mig, trodde man måste upp i större volymer för att få lönsamhet. Nej, nu skall jag inte få några dumma idéer... :)

C-41 och sköljning.

Tack för alla svar! Kostnaden var klart lägre än jag föreställde mig, trodde man måste upp i större volymer för att få lönsamhet. Nej, nu skall jag inte få några dumma idéer... :)

Något litet till om färgfilm´s framkallning. Du bör/skall skölja filmen i minst 4 minuter med varmt vatten. För att uppnå bra resusltat så skall dosan eller vad du använder tömas var 30:e sek. Den totala mängden vatten som kommer ut efter en sköljning kommer jag inte ihåg just nu. Kostnaden för detta vatten finns ju och skiljer sig på var man bor m.m. Vidare skall man för miljös skulle ta vara på detta vatten för resning /transport till dito. Så bor man tex i en lägenhet är kanske inte det optimala att bara hälla ut det via avloppet.
Vad gäller dia har du ännu mer sköljning i rätt varmvatten temperatur. Men det till hör ju kanske inte din fråga.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto