Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minska framkallningskostnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalåker

Aktiv medlem
Jag fick ett tips att om man kör en kort sköljning mellan färg och blekfixet så kan man framkalla ca 40 filmer på en litersats. Någon som har testat detta?

Jag fick ett tips att om man kör en kort sköljning mellan färg och blekfixet så kan man framkalla ca 40 filmer på en litersats. Någon som har testat detta?

Hej Håkan.
Din fråga måste väl gälla framkallning av negativ färg film ? Har jag fel så rätta mig.
MEN gäller det alltså, C-41 så skall det inte och finns inget sköljnings moment mellan färg och blex. Detta oberoende om du använder Tetenal,Kodak eller Fuji Hunt. Om du använder Tetenal Colortec ,alltså C-41, så kan du arbeta med den på 38 grader (normal) eller 45 grader (engångs).
Nej, du kan omöjligen få ut ca 40 filmer från en liter på detta sätt.
Vore roligt och få veta vem som har denna "dunder" kur.
Fråga är varför "kort" sköljning och till vilken temperatur nivå ? Och varför skulle det "klara" kemi så att man får ut mer än 24 filmer extra pga av detta ? Nej Tetenal 1 liter kan som bäst ge 16 filmer. Och 5 liter ger upp till 80 filmer.
Nej min erfarenhet är att "störa" processen vid C-41 är ger ett dåligt resultat.
Vad gäller diafilm framkallning med E-6 ,SÅ skall det vara sköljning mellan varje "steg" men även här inverkar denna sköljning inte så att denna kemi kan "drygas" ut.

Enligt hennes erfarenhet (hon jobbar nästan dagligen med framkallning och C-41 ifrån tenetal). Detta har hon exprimenterat fram och förklaringen var att det är blekfixet som är känsligt och ej mår bra av att få med sig kemi ifrån färgblandningen. Graderna skall vara 38 vid sköljen. Jag blev förvånad men hon lät hur övertygande som helst.
/Håkan

Kör och se. Jag tror inte att kemin bara slutar funka en dag, utan du lär nog gradvis märka att den är sämre, så kan du ju själv bestämma dig för när du tycker att den inte håller längre.

Fixet är surt och framkallaren är basisk, det är ju därför man använder stoppbad vid framkallning av svartvitt (det är pH-sänkningen som avbryter framkallningen) så varför skulle det inte fungera med färgfilm?

Till slut kommer naturligtvis halten av aktiva substanser sjunka för lågt ändå men kan man fördröja det med 5-10 rullar per sats har man ju sparat en hel del pengar. Som Erik skriver, kemin tvärdör ju inte över en natt så det är väl bara att testa?

Enligt hennes erfarenhet (hon jobbar nästan dagligen med framkallning och C-41 ifrån tenetal). Detta har hon exprimenterat fram och förklaringen var att det är blekfixet som är känsligt och ej mår bra av att få med sig kemi ifrån färgblandningen. Graderna skall vara 38 vid sköljen. Jag blev förvånad men hon lät hur övertygande som helst.
/Håkan

Hej Håkan.
Efersom din fråga handlar om färgkemi så ser det ju ut lite olikt svartvitt kemi. Och eftersom jag också framkallar färg (C-41 och E-6) ett stort antal per år åt inte enbart mig men väl åt andra så är det ju klart att jag har gjort obsevationer om denna färg kemi. Nu handlar inte din fråga om kemin "tvärdör" eller ej utan vad jag förstår ,att kunna "dryga" ut den så att man får fler framkallningar per liter. Visst jag kan hålla med om att det är bra att skilja färg (CD) från bleck (BX) . Den maskin jag använder sköter det arbetet själv- så när maskinen går från CD till BX så finns det ingen kemi kvar i "dosan". Om du "handframkallar" (ursäkta ordet) så måste du ju töma ut CD innan BX. Så det blir det samma sak.
BX är mer tåligt än CD helt klart. Men fortfarande så är det märkligt att denna "sköljmetod" skulle öka antalet framkallningar så radikalt. Både CD och BX i 1 liter har inte "kraft" nog att klara så många framkallaningar som 40 menar jag.
För varje gång du använder kemi så "avtar" den i kvalité. För det är ju så att du "förådsblandar" tex 1 liter och inte blandar vad som motsvar den mängd som varje film kräver. Gör man så kommer man att få kvalitéts problem( jag har testat). Nå,väl när man använder kemin så "avtar" den och sedan kan man klart se på färgerna i filmen att kemin inte fungerar mer. Det kan mycket väl kalla "kemidöd" eller vad man vill.
Den andra "kemidöden" är att blanda kemi som i detta fallet och låta den stå över den tid som finns angivet i teck-spec från fabrikanten.
Eller kanske jag skall ge dig svaret ?: Test och kör.

Fixet är surt och framkallaren är basisk, det är ju därför man använder stoppbad vid framkallning av svartvitt (det är pH-sänkningen som avbryter framkallningen) så varför skulle det inte fungera med färgfilm?

Hej Emil.
Du har en poång i det du skriver, men det fungerar inte så när du framkallar C-41. CD "gör färgen" och BX "slutbehandlar" utan avbrott enkelt uttryckt.
Sedan efter detta sköljer man. Denna sköljning är det som tillsammans med Stabén (det absolut sista innan torkning) gör att en C_41 film blir bra eller ej.Hur du sköljer filmen är avgörande för att få bort BX, men allt detta vet du säker redan.

Om jag inte är helt ute och cyklar så står det i manualen till Tetenal Colortec C-41 Kit att om man planerar att återanvända BLIX:en rekommenderas ett stoppbad mellan DEV och BLIX. Jag har själv gjort det i hopp om att inte "slita" lika mycket på blekfixen. Om det är rätt eller fel vet jag ej, men flera ställen på nätet rekommenderar att göra så

/martin

Om jag inte är helt ute och cyklar så står det i manualen till Tetenal Colortec C-41 Kit att om man planerar att återanvända BLIX:en rekommenderas ett stoppbad mellan DEV och BLIX. Jag har själv gjort det i hopp om att inte "slita" lika mycket på blekfixen. Om det är rätt eller fel vet jag ej, men flera ställen på nätet rekommenderar att göra så

/martin

Hej Martin.
Tyvärr så finns det inte inget om detta i den tekniska /produktbeskrivning som kommer från Tetenal. Jag plockade ner den i fotolabbet. Så något annat du skriver BLIX, det utgår jag ifrån att du menar BX vilket är Tetenal´s förkortning för Blexfixeringsbad och DEV är CD ,alltså Färgframkallning.
Något annat som man skall se upp med är om BX´s part 2 förvarats för kallt så kan kristalleran i denna fällas ut. Det brukar inte var någon fara utan dom slöser upp sig i värmen.
Så detta skall inte påvärka BX ´en. Kanske man skall tänka på att förvara färgkemi i jämn temperatur och även se upp med fuktighet.
Tyvärr så kommer det alltid en massa saker på nätet som tex i detta fallet Tetenal inte står bakom. Jag har bra kontakt med dom och andra kemi tillverkare. Det är är ingen svårighet att få svar på frågor.
Det sista kanske är utanför ämnet möjligen och möjligen någon som stör sig på det- men det bjuder jag på. För mig är framkallning inte så mycket testa -att försöka uppfinna hjulet igen- utan se vad tex Tetenal kommit fam till, dom har liksom kunskap.

http://www.ffr-film.de/pdf/Tetenal.pdf sa:
Stoppbad (TETENAL Indicet 1+19 oder Essigsäure 3%ig, 20s) erhöht die Verarbeitungssicherheit
bei Mehrfachverwendung des Bleichfixierbades.
Höftat översatt (av mig som inte läst tyska på ungefär tio år):
Stoppbad ökar processäkerheten vid flergångsanvändning av blekfixerbadet.

Höftat översatt (av mig som inte läst tyska på ungefär tio år):

Jo, så skriver dom .Men dom menar inte att du genom detta kan öka antalet framkallningar från 12-16 (beroende på vilket iso-tal du har på filmen) till 40 ur en1 liter. Vad dom menar rent tekninsk är att du kan få bättre kvalite på själva BX-en. Så detta har inget att göra med det totala antalet möjliga famkallningar. Man skall inte glöma CD , den fungerar inte upp till 40 filmer för 1 liter.
Nu tycker jag personligen att den inte är någon större ide att göra på detta sättet för jag vill få bästa färg mässiga kvaliten och då är dom antal filmer som Tetenal anger ingen dum rekomendation.

Jag har inga tankar alls om huruvida det går att öka i den utsträckningen, jag ville bara visa på det falska i följande sanning:
[...] Tyvärr så finns det inte inget om detta i den tekniska /produktbeskrivning som kommer från Tetenal. [...]
Och kan man genom denna metod hålla bättre kvalité på blekfixen så räcker den följaktligen också längre. Det är när kvalitén på kemin blir dålig som den inte längre går att använda, inte något magiskt tal som står på förpackningen.

Hej Martin.
Tyvärr så finns det inte inget om detta i den tekniska /produktbeskrivning som kommer från Tetenal. Jag plockade ner den i fotolabbet. Så något annat du skriver BLIX, det utgår jag ifrån att du menar BX vilket är Tetenal´s förkortning för Blexfixeringsbad och DEV är CD ,alltså Färgframkallning.
Något annat som man skall se upp med är om BX´s part 2 förvarats för kallt så kan kristalleran i denna fällas ut. Det brukar inte var någon fara utan dom slöser upp sig i värmen.
Så detta skall inte påvärka BX ´en. Kanske man skall tänka på att förvara färgkemi i jämn temperatur och även se upp med fuktighet.
Tyvärr så kommer det alltid en massa saker på nätet som tex i detta fallet Tetenal inte står bakom. Jag har bra kontakt med dom och andra kemi tillverkare. Det är är ingen svårighet att få svar på frågor.
Det sista kanske är utanför ämnet möjligen och möjligen någon som stör sig på det- men det bjuder jag på. För mig är framkallning inte så mycket testa -att försöka uppfinna hjulet igen- utan se vad tex Tetenal kommit fam till, dom har liksom kunskap.

Jepp, du har rätt, Tetenal kallar färgframkallaren för CD och blekfix för BX. Min benämning var något jag säkert plockat upp på ett internetforum. ;) Jag var inte helt ute och cyklade angående stoppbad, men som du poängterade i ett annat svar så står det inte att man kan framkalla fler filmer utan endast att "processing reliability" ökar. Jag håller med om att det skrivs en hel del märkliga grejor på nätet. På någon sida kommer jag ihåg att det diskuterades huruvida ett stoppbad kunde ge färgstick på filmen, vilket måste vara helt galet om man ser till Tetenals instruktionsbok.

Läser man vidare under Proccessing hittar man ju en annan grej att ta ställning till. Tetenals rekommendation om man skjuter 400 filmer och uppåt är att bara kör tre framkallningsrundor per liter färgframkallare. Den är ju lite tuff att följa eftersom framkallningspriset per rulle sticker rejält i höjden då.

Någon som har ett bra tips på att avgöra när kemin börjar bli risig och det är dags att blanda till nytt? Kanske lite off topic, men är det någon annan som har problem med att Patersondosan inte håller riktigt tätt, speciellt inte med BX kemin av någon konstig anledning. Ytspänning?!?

Sadropol; Jag tror du missuppfattat Millhouse, om du läser vad han skrev igen så står det faktiskt "inte inget", vilket är något.

C-41

Låt oss ta denna fråga från början!
Håkan frågar följande:
”Minska framkallningskostnaden?
Jag fick ett tips att om man kör en kort sköljning mellan färg och blekfixet så kan man framkalla ca 40 filmer på en litersats. Någon som har testat detta?”
Denna sköljning skulle ske mellan CD /Färgframkallare och BX/ Blexkfixering . Och den skulle ske med vanligt vatten vid +38 grader. Detta skulle ge möjligheten att kunna framkalla 40 i stället för 12-16 filmer på 1 liter Tetenal Colortec C-41.
Detta är omöjligt av följande skäl:
1. Vatten inverkar inte på BX alls. För varje framkallaning så förändras den.
2. Antalet framkallningar styrs helt av vilken typ av film –ISO tal- man framkallar. Alltså är ljuskänsliga filmer mer ”krävande” för kemin.
3. Varje framkallning avslutas med STAB/stabiliseringbad. Stab består av 900 ml vätska som skall blandas med 100 ml vatten för 1 liter´s nivån. Det säger sig självt att staben som skall vara till varje film inte kommer att räcka till 40 filmer.
Att få ut 40 filmer från I liter Tetenal Colortec C-41 med denna vatten sköljningsmetod är en omöjlighet så länge du vill behålla färgkvalitè.

Viktor skriver så här :
http://www.ffr-film.de/pdf/Tetenal.pdf skrev: Stoppbad (TETENAL Indicet 1+19 oder Essigsäure 3%ig, 20s) erhöht die Verarbeitungssicherheit
bei Mehrfachverwendung des Bleichfixierbades. Höftat översatt (av mig som inte läst tyska på ungefär tio år):

Mitt svar blir att det inte heller har med att antalet totala framkallningar kan öka från 16 till 40.
Falskt ? Vad ?
Denna mening som du citerar finns på svenska på sidan 58 , den svenska delen av produkt info för C-41.
Din lösryckta rad från deras produktinformation har inget som helst med att man genom det dom skriver kan öka antalet framkallningar från 12-15 upp till 40. Vad Tetenal menar är att kvalitén i BX blir bättre och därmed höjer kvalitén på framkallad film. Man kan lite grovt jämföra det med stoppbadet mellan framkallning och fix vid s/v. MEN som sagt antalet möjliga framkallningar förändras inte upp till några 40. Du har som jag skrivit ovan både CD och Stab som förändras efter varje framkallning. För du vill väl inte köra Stoppbad före dessa moment ? Eller ?
Tyvärr är inte Tetenal kända för att ge så väldigt bra skriven information.
I går framkallade jag 20 rullar 120 för en utländska fotograf. För mig är det som sagt inget problem med att försöka få ut så mycket som möjligt från det omöjliga. Mitt ”problem” är att få så bra kvalité som möjligt.

Nu tyckte vi ju uppenbarligen inte olika om det inte icke-existerande rådet från Tetenal om stoppbad mellan färgframkallare och blekfix.

millhouse sa:
1. Vatten inverkar inte på BX alls. För varje framkallaning så förändras den.
Även här verkar vi vara överens, eftersom vatten inte höjer pH-värdet på blekfixet lika mycket som rester av färgframkallare skulle göra... så även ett "stoppbad" av vanligt tempererat kranvatten bör skona blekfixet och möjliggöra för fler framkallningar (hur många fler uttalar jag mig inte om).

Det jag fortsatt ställer mig frågande inför är vad kvalité är, om man söker högsta möjliga kvalité antar jag att man borde använda vätskorna en gång och sedan köra dom till återvinning.
Men jag förstår att alla som framkallar för kunder har lägre marginal och därför tar det säkra före det osäkra.

Nu tyckte vi ju uppenbarligen inte olika om det inte icke-existerande rådet från Tetenal om stoppbad mellan färgframkallare och blekfix.

Även här verkar vi vara överens, eftersom vatten inte höjer pH-värdet på blekfixet lika mycket som rester av färgframkallare skulle göra... så även ett "stoppbad" av vanligt tempererat kranvatten bör skona blekfixet och möjliggöra för fler framkallningar (hur många fler uttalar jag mig inte om).

Det jag fortsatt ställer mig frågande inför är vad kvalité är, om man söker högsta möjliga kvalité antar jag att man borde använda vätskorna en gång och sedan köra dom till återvinning.
Men jag förstår att alla som framkallar för kunder har lägre marginal och därför tar det säkra före det osäkra.

Viktor,
var vänlig och ta inte enstaka ord eller meningar från det jag skriver.
Jag skrev att: Vad Tetenal menar är att kvalitén i BX blir bättre och därmed höjer kvalitén på framkallad film. Men det ökar inte därför antalet möjliga framkallningar som du uppenbarligen tycks tolka mitt svar till.
Och du gör en slutsats som inte Tetenal eller jag skriver. Vatten har ingen inverkan alls.
Vad gäller hur många gånger man använder framkallnings kemi är upp till var och en. Men glöm inte att Tetenal och andra färg kemi leverantörer inte dirket rekomenderar att man delar på en för packning- i detta fall 1 liter och blandar för varje film. Det kommer säker vara så att någon skriver , så gör jag. Men det är inte optimalt.
Vad är kvalité i detta sammahang. Jo , den hänger ihop med att verkningsgraden på såväl CD som BX måste vara top. Om den ena av dessa två är skit så skiter sig även filmen, enkelt uttryckt.

Nu känner jag att vi på något sätt kommit till vägs ände vad gäller denna fråga. Jag tackar för ditt intresse och ber dig skriva till Tetenal eller ta kontakt med dom två som säljer Tetenal i Sverige.
Eller skall jag skriva som man ofta gör på detta forum : TEST vet jag

Tack för alla svar!

Jag är fortfarande nyfiken på om det är värt extra sköljen. Rent logiskt kan väl det stämma att CD i blekfixet sätter sina spår vilken man borde eliminera med sköljen. Frågan är om man förlorar något i kvalité på sköljen?

Jag får väl som sagt testa men det är ändå intressant att höra om någon provat detta "trick".
Kanske att man kan få ut 20-30 filmer med bra kvalité?

Jag soppar inte färgfilm hemma (än) men det vore mycket intressant att höra om resultaten om någon provade den här metoden. Även om resultaten blir halvtaskiga, eller i vissas ögon förkastliga, så skulle det nog vara intressant för mig. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar