Annons

Minska filens storlek på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Tenganna

Ny medlem
Är ganska ny medlem på fotosidan och vill kunna lägga upp mina bilder för visning men de är för stora (drygt 1mb och större) och de som ska laddas upp får ju inte vara större än 300kb. Hur ändarar jag storleken på filen, gör en visningbild av orginalet??? hjälp
 
Tenganna skrev:
Är ganska ny medlem på fotosidan och vill kunna lägga upp mina bilder för visning men de är för stora (drygt 1mb och större) och de som ska laddas upp får ju inte vara större än 300kb. Hur ändarar jag storleken på filen, gör en visningbild av orginalet??? hjälp

Kolla på Fotosidan
www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69401&highlight=f%F6rminska+bilden

Det går också enkelt i Photoshop att spara för webb. Där kan du ändra storlek både på pixlar och kb.
Mvh/Bengt - Åke
 
Senast ändrad:
I PS gör jag så här: Välj spara som, och välj JPEG, och så kvalitet, helst max, typ 10, 11 eller 12! Sen Image Size, se till att inget är förbockat, välj sen ca 100 resolution, vilket är lagom för skärm, både Mac och PC! Tryck sen OK!


Välj Bild Storlek igen, och kryssa i båda rutorna denna gång! Välj sedan hur stor du vill ha bilden, alltså max Pixel Dimension 1012 i höjd och bredd! Spara sen! Kolla sen hur tung bilden är, väger den mer än 300k så får du antingen göra den mindre, kanske 900 typ, eller spara i sämre kvalitet, typ 8 eller 9! Men gör helst om hela proceduren, eftersom en JPEG-bild försämras varje gång du sparar en ändring!

Lycka till!
Johan
 
Johan Pihl skrev:
I PS gör jag så här: Välj spara som, och välj JPEG, och så kvalitet, helst max, typ 10, 11 eller 12! Sen Image Size, se till att inget är förbockat, välj sen ca 100 resolution, vilket är lagom för skärm, både Mac och PC! Tryck sen OK!


Välj Bild Storlek igen, och kryssa i båda rutorna denna gång! Välj sedan hur stor du vill ha bilden, alltså max Pixel Dimension 1012 i höjd och bredd! Spara sen! Kolla sen hur tung bilden är, väger den mer än 300k så får du antingen göra den mindre, kanske 900 typ, eller spara i sämre kvalitet, typ 8 eller 9! Men gör helst om hela proceduren, eftersom en JPEG-bild försämras varje gång du sparar en ändring!

Lycka till!
Johan

Jösses vad knepigt du gör det.

Är jag lat så sparar jag "spara för web", anger antal pixlar och drar i kvaliten tills det blir acceptabel storlek.

Har jag lite mera tid så ändrar jag Image Size till vad jag vill ha, lägger på oskarp mask och sedan "spara som" med lämplig komprimering. Sedan så stänger jag orginalfilen UTAN att spara ändringen.
 
Tänkte bara påpeka att upplösningen (det som i bildstorleksfönstret heter dpi) inte har någom som helst betydelse för skärmvisning av bilder. Skriv in 300 istället så kommer bilden ut i bra upplösning om du vill skriva ut den. (även om den kommer bli vääldigt liten med de där pixelmåtten)


/petter
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.