ANNONS
Annons

Minska blixtens laddtid

Produkter
(logga in för att koppla)
Som någon redan nämnt har NiCd betydligt lägre inre resistans än NiMH, effekten är att vid stora strömutag ur cellerna så fallen inte spänningen på NiCd lika mycket. Det som gör att NiMH är populärt idag är att det ryms mer energi i samma volym.

Så om du vill ta ut stora strömmar => NiCd.
Om du vill ha många blixtar per laddning =>NiMH
 
johanwahlberg skrev:
Vad är det för mAh på ikea-batterier? ;) såna jag använt hittills... hrrm.

Nu blir det kanske off-topic men varför anges aldrig kapaciteten i mAh på vanliga alkaliska batterier. Jag kan iofs tänka mig svaret: Mekaniska trummande kaniner säljer bättre än fakta...

Per
 
NU har jag provat att ladda upp ena blixten med en eliminator jag hittade i garderoben. Den är på 5V 800mA med en symbol på som föreställer två rektanglar i varandra. Det betyder väl att den är stabiliserad?
Dock lät pipet som hörs när blixten laddas upp lite knarrigt, som om det var växelström. Och det gick betydligt långsammare än med alkaliska batterier.
 
Batterier ger en väldigt jämn likström. En inte alltför bra byggd eliminiator kommer alltid har lite rippel kvar i sin likström och det är rätt svårt att få bort denna helt.
 
johanwahlberg skrev:
NU har jag provat att ladda upp ena blixten med en eliminator jag hittade i garderoben. Den är på 5V 800mA med en symbol på som föreställer två rektanglar i varandra. Det betyder väl att den är stabiliserad?
Dock lät pipet som hörs när blixten laddas upp lite knarrigt, som om det var växelström. Och det gick betydligt långsammare än med alkaliska batterier.

Rektanglarna betyder att den är dubbelisolerad eller nått så man kan sätta den i ett ojordat uttag utan fara. Det är väl en platt stickkontakt på den utan jord ????
 
pery skrev:
Nu blir det kanske off-topic men varför anges aldrig kapaciteten i mAh på vanliga alkaliska batterier.
Per

Tyvärr inte riktigt så enkelt.
Hur många milliamperetimmar man kan få ur ett alkaliskt batteri beror i mycket hög grad på hur man lastar dem. I klartext; Det alkaliska batteriet i klockan på väggen ger betydligt fler milliamperetimmar än det likadana batteriet i din blixt. Dvs kapaciteten i batteriet blir mindre om man belastar batteriet hårdare.

Jag håller dock med om att konsumentverket eller någon branchorganisation borde ta fram en standard för att mäta detta.

Själv använder jag bara alkaliska batterier i saker som drar lite ström. Annars är de NiMH för hela slanten. (Undantag; reservström då det inte går att ladda de laddbara)

Orsaken till att småförbrukarna får alkaliska batterier är att de har betydligt lägre självurladdning.

/Mikael
 
johanwahlberg skrev:
NU har jag provat att ladda upp ena blixten med en eliminator jag hittade i garderoben. Den är på 5V 800mA med en symbol på som föreställer två rektanglar i varandra. Det betyder väl att den är stabiliserad?
Dock lät pipet som hörs när blixten laddas upp lite knarrigt, som om det var växelström. Och det gick betydligt långsammare än med alkaliska batterier.

Inget konstigt med att det "knarrar" och tar tid. För att det skall gå fortare behövs betydligt mer än 800mA. Du vill ha bort åt 10A, gärna mera. Mätningar på min gamla BRAUN VC410 visar att den sätter i sig 15-20 ampere om den får chansen, men då laddar den fort...

Knarret kommer av att utpänningen från eliminatorn varierar på grund av överlast.

/Mikael
 
Finns det någon symbol för stabilisering? Det finns väl olika grad av stabilisering också? Kan det skada blixten om det knarrar lite? Eller om eliminatorn inte är tillräckligt stabiliserad?
 
johanwahlberg skrev:
Finns det någon symbol för stabilisering? Det finns väl olika grad av stabilisering också? Kan det skada blixten om det knarrar lite? Eller om eliminatorn inte är tillräckligt stabiliserad?

Jupp det ser ut som ett likhetstecken "=". Om det inte är stabiliserat är det undre strecket i likhetstecknet en rad av prickar.

/Mikael
 
mikaelkr skrev:
Tyvärr inte riktigt så enkelt.
Hur många milliamperetimmar man kan få ur ett alkaliskt batteri beror i mycket hög grad på hur man lastar dem. I klartext; Det alkaliska batteriet i klockan på väggen ger betydligt fler milliamperetimmar än det likadana batteriet i din blixt. Dvs kapaciteten i batteriet blir mindre om man belastar batteriet hårdare.

Jag håller dock med om att konsumentverket eller någon branchorganisation borde ta fram en standard för att mäta detta.

Själv använder jag bara alkaliska batterier i saker som drar lite ström. Annars är de NiMH för hela slanten. (Undantag; reservström då det inte går att ladda de laddbara)

Orsaken till att småförbrukarna får alkaliska batterier är att de har betydligt lägre självurladdning.

/Mikael


Det där med att batteriet för klockan ger fler mAh, köper jag inte riktigt.
Kan du vidareutveckla och förklara mer.
 
jtkarlsson skrev:
Det där med att batteriet för klockan ger fler mAh, köper jag inte riktigt.
Kan du vidareutveckla och förklara mer.

Klockan drar mycket lite ström, men länge. Vanligen i flera år. Ett år är drygt 8700 timmar. Säg att klockad drar 0,15 milliampere och batterier räcker i två år, då har det levererat 2600 mAh.

Sätter du batterierna i blixten kommer du kanske att få ut drygt hälften innan du tycker att blixten blir så långsam att du byter till nya.

Batteriets inre resitans öker vartefter batteriet urladdas. Ju större belastning batteriet utsätts för, desto större betydelse har den inre resistansen, dvs spänningsfallet inne i batteriet blir större, och batteriet upplevs som tomt tidigare. Du kan säkert använda batteriet till att driva klockan en bra stund efter det att din fotoblixt betraktar batteriet som tomt!

/Mikael
 
mikaelkr skrev:
Klockan drar mycket lite ström, men länge. Vanligen i flera år. Ett år är drygt 8700 timmar. Säg att klockad drar 0,15 milliampere och batterier räcker i två år, då har det levererat 2600 mAh.

Sätter du batterierna i blixten kommer du kanske att få ut drygt hälften innan du tycker att blixten blir så långsam att du byter till nya.

Batteriets inre resitans öker vartefter batteriet urladdas. Ju större belastning batteriet utsätts för, desto större betydelse har den inre resistansen, dvs spänningsfallet inne i batteriet blir större, och batteriet upplevs som tomt tidigare. Du kan säkert använda batteriet till att driva klockan en bra stund efter det att din fotoblixt betraktar batteriet som tomt!

/Mikael


OK. Jag håller med dig helt.
Batteriet upplevs som tomt och i applikationer med hög strömförbrukning kan det bli oanvändbart innan det är tomt, pga. spänningsfallet.
Men rent tekniskt sett så ändras inte mAh.
 
jtkarlsson skrev:
OK. Jag håller med dig helt.
Batteriet upplevs som tomt och i applikationer med hög strömförbrukning kan det bli oanvändbart innan det är tomt, pga. spänningsfallet.
Men rent tekniskt sett så ändras inte mAh.

Tekniskt korrekt, batteriets totala energiinnehåll ändras inte, men väl hur mycket du kan tillgodogöra dig.

Hur som helst så är det ju den energi man kan utvinna till det man köpte betteriet till som är inressant. Att det går att få ut 2600mAh i klockan är ju egentligen ganska ointressant om jag skall använda batteriet i blixten/digitalkameran/sonens radiostyrda bil. Där kan jag ju räkna med ett betydligt lägre utbyte.

/Mikael
 
Jag har ett par Nikon-blixtar med strömuttag på framsidan. Ryktet säger att dessa uttag med 3 pinnar har 1 pinne för ~325V samt ett par för 6V.

Kan man utan problem ansluta blixten till ett 6V MC-batteri (gel) utan någon extra elektronik mellan blixt / batteri utan risk för att pajja blixten?

Jag är egentligen inte ute efter kortare uppladdningstid utan främst ute efter fler blixtcykler / lång drifttid. Samt att slippa fippla med R6 batterier.

Andra frågan är om någon har koll på den "ström-kontakt" som Nikon använder till sina blixtar på framsidan (sb-26, sb-28, sb-80, sb-800 mfl).


Se även:
Spänning till blixt (Sb-26, sb-28)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.