Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minska blixtens laddtid

Produkter
(logga in för att koppla)

johanwahlberg

Aktiv medlem
Jag använder två små vanliga batteridrivna blixtar i min hemmastudio. Jag tycker laddtiden är aldeles för lång för att kunna ta bilder i hyfsat korta intervaller, om inte batterierna är väldigt sprillans nya. Jag har tankar på om man kan förkorta laddtiden genom att använde en strömkälla med högre ampere, typ en eliminator från clas ohlsson. Någon som provat något liknande eller vet om det kan funka? Kanske snabba laddbara batterier kan vara bättre än engångsbatterier?
 
Nu är lunchen slut, men NiMH är mycket bättre än alkaliska i blixtar. Köp en uppsättning 2000+ mAh NiMH och prova, du kommer inte att ångra dig. :)
 
johanwahlberg skrev:
Jag använder två små vanliga batteridrivna blixtar i min hemmastudio. Jag tycker laddtiden är aldeles för lång för att kunna ta bilder i hyfsat korta intervaller, om inte batterierna är väldigt sprillans nya. Jag har tankar på om man kan förkorta laddtiden genom att använde en strömkälla med högre ampere, typ en eliminator från clas ohlsson. Någon som provat något liknande eller vet om det kan funka? Kanske snabba laddbara batterier kan vara bättre än engångsbatterier?

Rent allmänt så tror/tycker jag att det kommer fungera bättre med starka laddningsbara batterier. Så kör jag själv i min SB-600 iaf. Dessutom räcker de mycket längre (samt går ju att ladda upp igen).
 
Förmodligen blir det laddbara men är det överhuvudtaget möjligt med en eliminator? Om jag då använder en på 5-6V på 2,5A (istället för fyra AA-batterier), ger den då mer ström än fyra 2500mAh laddbara?
 
En batterieliminator måste vara väldigt kraftig om
det ska bli någon förbättring. Hade en gång i tiden
en gammal Braun hammarblixt och den drog mellan
5-10 A precis efter att man tömt den helt.
Blyackumulatorer har lågt inre motstånd och är bra
av det skälet men det blir mycket att bära på åxå.
Tror jag sett små blyackar på Jula, Clas Ohlson m.fl.
De kräver speciella laddare dock.
 
En eliminator ger ju inte mer än vad strömkällan kräver. Alltså om en blixt kräver max 5 amp. för att ladda på viss tid så ger ju inte en eliminator med 20 amp. kortare tid.

Man kan således använda en eliminator med högre amp. än vad apparaten kräver men tveksamt om det ger snabbare tid. kom ihåg att inte ta en med för mycket volt för då kan det gå åt hel***e....

Men en eliminator är ju inte så dyr så det är väl bara å öppna pengapungen å testa.


Men en fördel är ju att man kan hålla strömmen på 5 volt som det borde bli om du har 2 serikopplade 2.5 voltsbatterier. Det gör ju inte laddbara som bara ger 1.2 volt... så igentligen kan det gå fortare att ladda med eliminator.

Tänk att man aldrig kan skriva korta svar :))))
/Jonas
 
Det är så surt att man inte fick ha kvar sin fysikbok vid såna här tillfällen.

Om jag använder en eliminator på 6V (eller 5) och 7A. Då borde laddtiden bara begränsas till kondensatorernas hastighet? Eller behövs det ännu fler ampere? Eller funkar det inte alls som jag tänker?
 
Borde stämma aldelles korrekt...

Dela Watt med volt så får du ampere behovet, om du har högre ampere på eliminatorn så styr kondensatorn hur snabbt laddningen blir.

/Jonas
 
Om strömkällan klarar av den maximala strömmen som
blixten behöver utan att spänningen sjunker så går
det inte att göra mer. Kortare uppladdningstid går
inte att åstadkomma med en vanlig blixt. (Vissa blixtar
har uttag så att kondensatorn kan laddas upp direkt
utifrån men ställer stora krav med tanke på
elsäkerhet. Blixten kan få härdsmälta om den fyras
av för ofta under kort tid.)
 
Glömde nämmna att vissa spänningsomvandlare i blixtar
drar mest ström i början på uppladdningen och lite
i slutet. Bäst att mäta först alltså.
 
Batterieliminator

Lite rättelser o tyckande om detta ämne.
1. Det finns väl inte 2.5 Volt batterier??
2. En batterielimnator är i sig en strömkälla

Troligen har du blixtar med 4 st R6 batterier.
Dvs 1.5 Volt ggr 4 vilket är 6 volt.

En blixt drar väldigt mycket ström under uppladdningen.
Men sådana små batterier, om vi antar att det är R6ór. Dvs 14 x 50mm stora de kan inte ge så stor ström, de har ett inre motstånd, om blixten belastar under uppladdningen med exvis 1.5Amp som kan vara realistiskt då sjunker batterispänniongen ganska rejält, och allt efterssom blixten laddas upp drar den mindre ström, och batterispänningen stiger.
Detta dröjs ut ju mer förbrukade batterierna är.

Tar du Ni Cad eller föreslagna Ni Me Hydrid laddningsbara celler av R6 storlek.
Så är deras spänning lägre, 1.2 Volt.
det blir bara 4.8 Volt till blixten.
Men när blixten drar mycket ström kommer det lägre inre motståndet att göra att du i alla fall får högre spänning till blixten. Den laddas fortare o det var ju din önskan.

Har ni sett en ficklampa nån gång?
den kan ha tre batterier och således 4.5 Volt, men varför är lampan på 3.5Volt, och i den med två batterier är lampan inte på 3 Volt utan på 2.5Volt.
Jo därför att batteriernas inre motstånd gör att spännigen sjunker vid belastning, dvs när lampan lyser.
Men man låter oxo glödlampan gå med överspänning för att det skall lysa starkt. Det är ju bara att köpa en ny glödlampa.

Så tipset med laddningsbara Ni Cad eller Ni Me Hydrid celler är bra.

Batterieliminator, det måste var en som har stabiliserad spänning, och max 6 Volt, den bör kunna ge 1.5 - 2 Amp uppskattar jag.
Men säkrast är att mäta upp strömmen som krävs.

Vad som då kan hända är följande:
Blixten är konstruerad för att jobba med batterier som "säckar" under uppladdningens första del, dvs det blir kanske bara 3- 4 Volt av de 6 volten från nya batterier.

Elektroniken i blixten kommer att bli överbelastad, och i värsta fall dö i förtid.

En mer påkostad blixt av proffs typ är förståss bättre.

de gamla med bly batteri drar jättemycket ström, men skall oxo ladda upp mycket mer kräm för en starkare blixt.

de allra äldsta har mekanisk omformare för att få högspänning o drar ännu mer ström.....

Det förekommer ju blixtar av hobby typ med uttag för batterieliminator, den kan då vara av enklare typ och med ostabil spännig, den får ju inte vara dyr, det som händer då är att det tar lång tid lika väl att ladda blixten. Men avsikten i det fallet är att spara batterier inte att få snababre uppladdning.
 
Det här var en intressant tråd! Jag som sitter med ett Multiblitz-aggregat med fyra blixthuvuden (70-tal), undrar ju då om det skulle gå att snabba på uppladdningstiden? Inbyggt i aggregatet sitter ett 6V nätaggregat (ampere okänt). Skulle man vinna något på att byta det mot ett kraftigare? Eller skulle det bästa vara typ ett MC-batteri + laddare?
 
Senast ändrad:
Tack för era svar! Jag tror jag håller mig till laddbara batterier. Är dock nyfiken; hur omvandlar man laddbara batteriernas 2000 milliamperetimmar till motsvarande ampere i en batterieliminator?
 
Gagarin skrev:
Det här var en intressant tråd! Jag som sitter med ett Multiblitz-aggregat med fyra blixthuvuden (70-tal), undrar ju då om det skulle gå att snabba på uppladdningstiden? Inbyggt i aggregatet sitter ett 6V nätaggregat (ampere okänt). Skulle man vinna något på att byta det mot ett kraftigare? Eller skulle det bästa vara typ ett MC-batteri + laddare?

Ett MC-batteri är en mycket bra laddningsbuffert. Ett blybatteri av den storleken säckar inte ens vid kortslutning, något att tänka på. Prylarna brinner om du kopplar fel.

Visst kan det bli skillnad, försök mäta spänningen över batterierna vid blixtuppladdning . Säckar de mycket i spänning kan det bli bättre med nya batterier. Säckar de endast lite är det kört. Det enda som då återstår är att gå upp i spänning men det kan vara farligt.

Jag har fått gamla blixtaggregat att ladda mycket snabbare genom en extern batterihållare med kraftiga batterier, typ R20.

Det finns alltid en risk att man vid konstruktionen har räknat med att spänningen skall sjunka när strömuttaget är som högst. Då finns risk att kretsar inuti blixten går sönder om så inte sker. Det går helt enkelt för mycket ström så effektutvecklingen blir för stor.

Det blir svårt att få ut garantireparation vid sådan användning.

/AnWi
 
johanwahlberg skrev:
Tack för era svar! Jag tror jag håller mig till laddbara batterier. Är dock nyfiken; hur omvandlar man laddbara batteriernas 2000 milliamperetimmar till motsvarande ampere i en batterieliminator?

Detv kan man inte rakt av: De flesta batteritillverkare har en spec på kapacitet vid viss temperatur och strömuttag. Normalt kan ditt strömuttag inte vara så stort om du skall få ut full kapacitet. Vid högre ström sjunker kapaciteten.

/AnWi
 
Knappast någon risk att en blixt pajar för att
batteriet INTE säckar ihop vid belastning.
Om den klarade NiCd-celler (och dom har funnits
länge) så klarar den det mesta. Anledningen är att
NiMH-batterier har högre inre motstånd än NiCD.
(ligger inom 10-30 mOhm, milliOhm alltså)
Spänningsomvandlare med ferrit-transformatorer har
"inbyggd" strömbegränsning eftersom kärnan mättas.
Har kört många blixtar med ett nätaggregat som
levererar 20 A kontinuerligt. Att köra med för
hög spänning är farligt dock.

Edit: levererar = KAN leverera
 
Använder ett gammalt nätaggregat från en gammal PC som jag modifierat lite (byglat bort av/på knappen), ger 30A på 5 volt och 20A på tolv om jag minns rätt. kör en bilkylfläkt i pannrummet med den (för å torka veden).
Går att plocka ut 7 Volt oxå (mellan 12 och 5 volten) vet inte hur många A det blir då.
 
En nätansluten kraftkälla med kondensatorer borde kunna snabba på uppladdningen.
Kondensatorer kan leverera ström snabbare än batterier.
 
johanwahlberg skrev:
Vad är det för mAh på ikea-batterier? ;) såna jag använt hittills... hrrm.

Det är väl alkaliska batterier? Jag vet inte hur många mAh det är i sådana, men den i min uppfattning största skillnaden mellan alkaliska och NiMH är hur lång tid det tar för blixten att ladda upp sig. Skillnaden är enorm! Med alkaliska blir ju tiden bara längre och längre, och det tar inte alls många blixtar med fräscha batterier innan man börjar märka skillnad. När man kör blixten med NiMH förändras tiden nästan inte alls, det är det fina. :) Det finns andra trådar om det här också, sök och du skall finna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.