Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minox som resekamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Petter Lind

Medlem
Hej!

Jag funderar på att skaffa mig en Minox 35 GL el. GT att ha som resekamera.
Är det någon som har erfarenheter av dessa kameror att dela med sig av?
Finns det andra trevliga(re) modeller?
Hur mkt ska man betala för en?

Petter

Tillverkas de fortfarande?

Min flickvän har en GT, tror jag.
De batterier den går på, kan man inte köpa i europa. Enligt nån miljölag...

Annars en fin kamera!

Har en GT-E och en GL och har tidigare haft en GL vars slutare pajade
Minoxar är underbara små reskamrater,små och behändiga med en mycket bra optik.
Exponeringen är oftast kanonbra, många av mina bäästa bilder är tagna med någon minox
kanske mest för att den alltid ligger i fickan ;)

Något att tänka på när det gäller begagnade minox 35 är att slutaren på GT eller tidigare är känd för att lägga av.
Det som dräper dom är att dom ligger i fickan och damm och ludd tar sig in och tillslut lägger dom av, GT-E eller nyare ska vara bättre.
Insistera på att köpa en där det finns ett fodral så är det större chans att slutaren är ok,
ett ställe att kika är i sökaren, mycket skräp där mycket skräp.....?

Nyare kameran har också bättre optik (Minoxar) med skylight filter,
till skillnad från minotar på GT/GL etc. praktisk skillnad? jag tycker kanske att Minoxar
är mer resistent mot "flare" (vad är det svenska ordet för det?)

Vad gäller batterier så går det att lösa på ett eller annat sätt.
För GT-E så funkar Silveroxid batterier eller 2st CR1/3N.
Äldre kameror vill ha PX27 kvicksilver (5.6Volt) är dock inget större problem att köra dom på
Silveroxid eller CR1/3N (6.0Volt) underexponerar något lite, 1/3 steg eller så, och om det är ett problem så går det att kompensera, sen finns det någon liten adapter att köpa till för att stapla 4st knappceller och få ut 5.6Volt.

Tack för de svaren!
Jag har hittat en GT-E som påstås vara i mkt bra skick, den säljs för 2000:-, verkar det vara ett rimligt pris?
Det är nog ändå GT-E lr senare man ska satsa på...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar