Annons

Minoltablixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Vad gäller blixtar till 5 & 7-serien har jag endast hört talas om Minolta 5600 och 2600, som är ganska dyra.

Idag hittade jag ett företag som säljer en "Minolta MaxxumFlash 2500(D)" för endast 1157 kr.

Känner någon till den blixten och kan säga något om den, är den något att ha ?

/Johan
 
larsaz skrev:
5600 samt 3600 passar, inga andra.

Larsa

Så verkar inte vara fallet. På produktsidan (finns här: http://212.75.85.247/ProductDetail.asp?UID={76E0E60C-2E83-4D90-86BC-3BC354AC4C39}&artnr=6200987) skriver man bland annat:

"Introducing the newest member of the Program flash family - the progressive Program Flash 2500 (D) with a guide number of 25 in metres at ISO 100. It provides flash coverage for lenses as wide as 28mm. It also features an ADI (Advanced Distance Integration) flash* metering and bounce flash head that effortlessly tilts 90° upward. Plus, this unit is compatible to both SLRs and digital still cameras for a complete flash performance in a compact flash package.
*Effective only when attached to the Dynax 7, 5, 4, 3, DiMAGE A1, 7Hi, 7i, 7, 5, Z1 and D lenses."

/Johan
 
Hittade den även nu på Cyberphoto som tillbehör till 7Hi men länken till den innehöll ingenting.

/Johan
 
3500 och 5400 fungerar inte till Dimage fram till och med 7Hi. Hur det är med A1 och Z1 vet jag inte.

/Maverick
 
Det finns även två Sigma-blixtar som är kompatibla med 7i & Hi. En av dem heter Sigma EF500 Super DG, vad den andra heter kommer jag inte ihåg..men det står på Sigmas websida.

MVH

Kalle
 
Kolla noggrant upp hur det är med Sigmablixtarna. När jag för ett halvår sedan skulle köpa min blixt så fick jag av Cyberphoto veta att dessa inte skulle fungera med 7i/hi.

Det finns olika uppgifter om detta på nätet så undersök noggrant, testa helst en på kameran. Digitalkameror & systemblixtar är ett kapitel för sig, min 5600 är inte helt problemfri med 7i heller.

jag ska skicka in kamera samt blixt för att undersöka varför jag ibland får ojämn blixtexponering, enligt en kille på Minolta så finns det ett kort i kameran som om det byts kan avhjälpa detta, vi får väl se...

Problemet om du köper en Sigma är att du förmodligen inte får hjälp av Minolta om problem uppstår, dom säger själva att endast nämnda Minoltablixtar passar.

Kolla som sagt upp, Sigmablixtarna kan ju ha förändrats sen jag kollade...

Larsa
 
Vissa kör alltid TTL för att de tycker de får jämnare resultat...

EDIT: vad jag menar med det är att många upplever blixexponeringen som något roulettartad med 7-serien men upplever sig få mer konsistenta resultat med TTL. Själv kör jag alltid TTL eftersom jag i princip alltid kör med omnibouncer på, även "rätt på".
 
Jag antar att du menar att man ska skippa ADI-Flash & istället köra vanlig Preflash-TTL?

Jag har testat båda men fick ungefär samma resultat, ska dock testa att mer konsekvent använda Preflash:TTL-läget & se.

Mina exponeringsproblem uppkommer bara utomhus vid upplättning, oftast i vidvinkelläget där blixtautomatiken får fnatt & blåser på max!

Detta uppstår av någon mysko anledning enbart när det befintliga ljuset är kraftigt ex. vid motljus... Har snackat med Minolta & fått bekräftat att ett sådant problem finns, man måste dock prata med rätt person där, den vanliga supporten hade ingen aaaaning...


Larsa

Edit. Ser att du skriver att du kör TTL pga att du använder omnibounce, ADI är en mer avancerad TTL-variant som även tar hänsyn till avstånd. Den fungerar därför utmärkt med omnibounce...
 
Senast ändrad:
Även Minoltas härliga TTL är ju inte direkt pålitlig:

PICT0042small.jpg


de lite mer lyckade bilderna kan hittas här:

http://www.lanfear.nu/kalle/gallery/Jenny


:)

Hursomehelst, jag har för med att jag läste om någon som hade exakt samma problem som dig, och jag undrar om inte konklusionen i tråden var att detta var en bug i 7:an. Men det kan ju också vara så att jag sett en post av dig på t ex "Unofficial Moderated Minolta Digital Camera Forum"....och jag blandat ihop allting ;) Hoppas det fungerar med utbyte av det där kortet för dig.

Men generellt tycker jag att det här är med blixtexponering verkar vara en svag punkt hos modellerna. Eller så är det som så att blixfotografering har lite mer parametrar än jag förstår/klarar av ;)

Oj jag börjar bli trött så jag tror det blir lite rörigt här...

MVH

Kalle

ps. Tack för tipset med ADI & Omnibounce ds.
 
Senast ändrad:
Ang. din misslyckade bild så måste jag fråga dig vad du använde för brännvidd?

Det är just vid upplättning med kraftigt omgivande ljus & vidvinkel från 28-ca35 mm som jag får liknande fenomen som din bild uppvisar.

Det gör detsamma om jag kompenserar ned blixten 2 steg, det blir ändå våldsamt överexponerat.

Nu har vi drivit iväg tråden lite från ursprungsämnet men jag tycker att detta påvisar att det kan vara viktigt att välja en Minoltablixt där sådana här problem kanske går att lösa.

Larsa/som oftast dock är mycket nöjd med D7i & 5600-blixten...
 
Tyvärr (eller hur man nu ska se det) använde jag ca 50mm. Men poängen är att autoexponeringen inte fungerade alls den dagen! Jag justerade exponeringen genom att be min medhjälpare flytta blixten närmare/längre från och sedan kollade jag på "quickview" om jag fått rätt exponering. Blixten var dessutom i trådlöst läge.

Lite konstigt tycker jag eftersom kameran ju brukar "exponera mot highlights".....

Helt klart är iaf att som "fill" i redan starkt ljus verkar mätsystemet balla ur. Eller gör jag något fel?

MVH

Kalle
 
Så stora problem som du hade den dagen har jag aldrig haft men som du säger så finns det problem vid starkt ljus & fill. Jag bröllopsfotograferade i sommar & kan av dessa bilder helt klart se att kamerans blixtautomatik får större problem ju högre omgivande ljusintensitet det är samt ju kortare brännvidd man använder.

Mina telebilder med upplättningsblixt är ofta mycket bra medan problemen förstoras ju kortare brännvidd jag använder. Jag har tom råkat ut för detta vid brännvidder runt 50 mm så det kan ha varit detta som hände dig.

Jag har dragit på detta ett tag, men nu åker kamera & blixt in till Minolta, dom ska byta ett kort som styr blixtautomatiken som tydligen inte är bra på 7i. Hur det är med gamla 7:an & Hi vet jag inte men har hört om Hi-ägare med liknande problem.

Om det sedan fungerar var en annan sak, vi får väl se...

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.