Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minoltabälg på AF-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Jag har en vän som har en äldre Minoltabälg som hon vill använda. Tyvärr har den gamla kameran gått sönder så hon köpte en annan begagnad som också gick exakt samma väg.

Finns det en adapter till att använda hennes modernare AF-hus med bälgen?
Fungerar i så fall ljusmätningen?

Tacksam för hjälp
/Erik

Erik Schalin skrev:
Hej

Jag har en vän som har en äldre Minoltabälg som hon vill använda. Tyvärr har den gamla kameran gått sönder så hon köpte en annan begagnad som också gick exakt samma väg.

Finns det en adapter till att använda hennes modernare AF-hus med bälgen?
Fungerar i så fall ljusmätningen?

Tacksam för hjälp
/Erik

Novoflex har en modell, som just nu endast verkar finnas på förfrågan. Den stöder mätning med öppen bländare och för Minolta AF även bländarstyrningen. Jag har en sådan själv som jag köpt begagnat, tyvärr så var den trasig. Bandkabeln som överför objektivinformationen var det avbrott i. Jag skall försöka laga den. I övrigt så verkar den vara en OK bälg av bra kvalite.

Den går säkert ett finna begagnad.

En länk till novoflex hemsida.

Novoflex bälg

/Jörgen

Ledsen jag läste lite för fort :) , har googlat lite och det skall finnas adapters att få tag i. Det verkar dock inte vara lätt.

Och nej, Du måste manuellt mäta nedbländat med dessa adapters.

Liten länk till en diskussion i ämnet

Minolta MD till AF

/Jörgen

Hej!

Jag fotar ibland med manuella objektiv dvs. MD/MC objektiv till min Minolta 5D. Jag andvänder em adapter då 7000/9000+MD. Jag har även testat en manuell bälg med det får jag inte att funka alls då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar