ANNONS
Annons

Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

Bonde

Aktiv medlem
Går i tankar att köpa en Minolta Dimage 7hi, vad kan erfarna personer säga om den? Ett bra köp?
Vad kan vara bättre val etc?

lite allmänna tips!
 
Det stora problmet med denna kamerafamilj är konsumtion av batterier. Allt är elektriskt utom zoomen på den. Det andra problemet är fokuseringen, både manuellt och automatiskt. Jag har en 7i och det är hopplöst att fokusera manuellt med hjälp av sökaren som har en för dålig upplösning. Att fokusera automatisk blir oftast helt fel. Rörliga objekt är än värre att få att låsa på. Sen är de kinkiga på minneskort, vilket innebär att alla CF-kort inte fungerar. Bäst att kolla Minoltas lista på kort som fungerar.

Fördelen med kameran är att den är behändig och rymms i en jackficka. Priset rasar antar jag med tanke på att den kraftigt förbättrade A1 har lanserats. Pixlarna räcker mycket långt.
 
Tack för svaret, bra att få lite tips.

Tror du jag tjänar mer på då att invänta Minolta DiMAGE A1 och spendera en extra tusenlapp på den kanske?

Eller har du något tips på en bra kamera för under 10 000 som är i likhet med det som dessa kameror erbjuder?
 
Jag har en 7Hi och är mycket nöjd. Notera att det är ett antal förbättringar mellan 7i och 7Hi. Se exempelvis dprewievs test av 7Hi för en sammanfattning.

Dimage A1 är säkert en mycket intressant kamera men innan den är ute och testad är det ingen som vet hur t.ex bildstabiliseringen verkligen fungerar...
 
Nej - jag är alldeles övertygad om att den fungerar ! Det gör autofokusen på 7Hi också - och säkert den på 7i och 7 för den delen...

Det jag menar är att man inte vet hur bra den fungerar innan den verkligen är testad. Men satt jag i valet och kvalet så här i slutet på augusti skulle jag också vänta tills jag läst tester av A1 och helst fått hålla i en alldles själv...
 
Och,sist men inte minst haft 12K till den. Har du dem pengarna redan då kan du kanske kika på Canons nya "budget" DSLR ! Verkar lovande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.