Annons

Minolta Z2 vs Z10

Produkter
(logga in för att koppla)

Lesabre

Medlem
Hej

Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde råda mig.
Jag står inför valet att köpa antingen en z2 eller z10 och jag har helt bestämt mig för att det skall vara en av dessa 2 modeller, frågan är bara är z2 värd 1000-1200 kr mer än z10:an?
Jag tycker macro fotografering är kul z10 har 1cm när gräns z2:an 3cm ,har det någon märkbar betydelse för tex "insektsbilder".
Att z2 har 10 ggr optisk zoom spelar mig ingen roll i valet.
Om man jämför bilderna på cyberfotos hemsida så verkar det vara lite mer kromatisk abberation men z10 verkar betydligt bättre i bilden tagen i mörker rum med blixt och det väger endel tycker jag då jag kommer att ta mycket skymmnings bilder.
Jag tror inte pixel antalet är så avgörande för mig så det skulle vara värt pengarna huvudsaken med kameran är att ha den att öva på för det blir ganska dyrt tycker jag att öva med min 35mm system kamera men jag vill ju att bilderna iaf skall bli så bra så att dom gör sig bra på betrackningsavstånd i 20x30 format som bilder på uppsatta på väggen.
Jag har läst dom flest recensioner och läst alla trådar jag kan hitta men tycker nästan att när man läst så mycket att man blir lite mer villrådig ;)

Tacksam för hjälp av val :)

Mvh Jonas

Lesabre skrev:
men z10 verkar betydligt bättre i bilden tagen i mörker rum med blixt och det väger endel tycker jag då jag kommer att ta mycket skymmnings bilder.
Fotografera med blixt i skymningen/mörker...det ger sällan särskilt snygga bilder då blixten i de fallen blir huvudbelysning/enda belysning.

Tycker det vore bättre om du satsade på an kamera med bildstabilisator (exempelvis Z3) om du vill fotogafera i svagt ljus utan stativ.

Senast ändrad:
Hej

Jag kanske uttryckte mig lite fel, jag mena inte att ta skymnings bilder med blixt på det sättet utan snarar kanske om man sitter tex, ute en mörk kväll och tar kort på människor under en grillkväll el liknande senarie.
Annars blir det givetvis kort utan blixten om jag tar mot horisonten el. dyl.

Z3 har jag tittat på men det är för mycket pengar bara för att ha som i huvudsak till "labb/övnings" kamera i stället för den vanliga system kameran.

Mvh Jonas

Okej, då hänger jag med.

Om man då ser på blixten så verkar det som Z2 har en blixt av pop-up typ medans Z10 har en fast blixt...det borde innebära att Z2 har mindre problem med röda ögon, då blixten kommer längre ifrån optiken.

Lesabre skrev:
Jag tycker macro fotografering är kul z10 har 1cm när gräns z2:an 3cm ,har det någon märkbar betydelse för tex "insektsbilder".
Nej, knappast...därimot har Z2 längre tele, vilket har betydelse, man behöver inte befinna sig lika nära objektet...vilket ofta är en stor fördel, inte minst när man fotograferar insekter.

Senast ändrad:
Hej

Ja det är ju en fördel men jag tyckte iaf utav dom bilderna som framgick på cyberphotos hemsida att bilden tagen med blixt i mörkt rum med z2 såg betydligt sämre ut än den bilden i samma senarie med z10:an men i gengäld så har z10 mer kromatisk abberation.
jag skall köpa kamer i morgon, en lokal handlare har beställt hem bägge modellerna åt mig så jag skall välja en av dem men jag är väldigt villrådig, det känns som z10 borde räcka till men jag vet ju inte om det kan vara värt att lägga till 1000- 1200 kr för att få z2:an?

Mvh Jonas

Jag ser nu att Z2 har möjlighet att ansluta extern blixt, vilket Z10 saknar...det kanske kan vara ett viktigt argument.

Hej

Nej det väger inte tungt eftersom det mest är en kamera för övningar och "labbning" att ta kort med manuella inställningar och "leka" med macro men den skall ju ändå vara bättre foto mäsigt än min nuvarande digital kamera (Olympus c-120). ;-)

Mvh Jonas

Som du beskriver användningsområdet så verkar det ju duga lika bra med Z10 då.

Skulle juifs tro att bilderna ser bättre ut från Z2 i 20x30 format.

Hej.

Tack , det var det jag "ville" höra. ;-)

Jag var bara lite rädd för om jag förbisåg något som kunde vara betydelsefullt för mig på z2 eller någon vesentlig kvalitets skillnad som skulle väga upp 1000-1200 kronor. :)

Tack för hjälpen den var uppskattad!

Mvh Jonas

Hej.

Jag har undersökt den med men den gick bort, som jag nämde tidigar så väger det inte speciellt mycket att få 10 ggr zoom istället för 8 ggr.
Samma med blixten.
Men jag är tacksam för infon iaf :)

Mvh Jonas

Fick se nu i efterhand att du editerat ett inlägg, jag total missade det.
Det du skriver ang zoomen för att använda till macro kort, hur avgörande kan det bli att bara ha 8 ggr istället för 10 ggr, om jag tex skall ta ett kort på en geting som sitter på en blomma handlar det då om meter/halvmeter skillnad heller handlar det om en, ett par decimeter.
Om detta utgör visentlig skillnad och man lägger ihop det med att 20x30 bilderna blir bättre som du skrev och man överväger att bilder utan blixt är viktigast (eftersom jag enligt cyberphotos hemsida ansåg z10 var bättre i ett mörkt rum) för mig så kanske det är värt dom pengarna extra på z2:an?

Jo jag vet jag är lite villrådig men man vill ju inte göra ett dåligt köp samtidigt som man inte har råd att lägga hur mycket pengar som helst men om z2 är av betydelse bättre så lägger jag dom extra kronorna.

Tacksam för lite hjälp "igen" :)

Mvh Jonas

Jag skulle idag inte tveka att gå ett steg till....Z3, 500 spänn mer än Z2 men det är garanterat bildstabiliseringen värd. Dagens kameror är så små och lätta att de helt enkelt är svåra att hålla still på lite längre tider...

//Jonas

Hej

Kamererna hade inte kommit i Lördags som utlovat :(.
Kommer förhoppningsvis idag.
Det skulle komma en z3:a också, man kanske skall kolla på den med då, men då tycker jag att det börjar bli i överkant av vad jag igentligen har råd med.
Men jag tittade på kort i nya FOTO där dom hade test på objektiv med bildstabilisator, det var en ganska bra skillnad på korten tagna med och utan bildstabilisator.
Så det kanske kan vara värt det.
Man blev knappast minder villrådig nu men ;-)
Men det jag mest funderar på igentligen är ju om det är värt att lägga dom extra pengarna för z2 gentemot z10.

Mvh Jonas

Huum.. Kamerorna kom igår först.
Efter att ha jämfört z10 och z2 "side by side", fått test funktionerna på bägge kamrorna, uppleva skillnaden på resp zoom och förmåga till macro och deras kapacitet till manuella inställningar så var valet ganska lätt sedan.

Det blev en Z2:a...

När man hade testat dom en stund så kändes det verkligen att den var värd dom extra pengarna.
Tänkte det kunde vara bra att skriva detta ifall någon mer funderar som jag :)

Mvh Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar