Annons

Minolta XD7

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Jag har en gammal minolta XD7 som krånglar lite.
Det händer ingenting om man trycker på avtryckaren (jo filmen är framdragen).
Om man däremot drar upp självutlösartimern så går det utmärkt eller använder läge B eller O.
Jag uppskattar slutartiden till samma oberoende av inställning på tidsvredet 1000 & 1 borde man se skillnad på.

Någon som har en aning? Eller ska jag lägga tillbaka kameran i påsen och glömma den för all framtid.

Daniel Ahlin skrev:
Jag uppskattar slutartiden till samma oberoende av inställning på tidsvredet 1000 & 1 borde man se skillnad på.
Menar du att att slutartiden är densamma, oavsett slutarinställning, när du använder självutlösare?

B och O är helt mekaniska till skillnad från övriga tider. Om du inte hade skrivit att det fungerar när du använder självutlösare hade jag trott att det varit något elektriskt fel.

Kanske är det nåt problem med avtryckarmekanismen. För dom mekaniska slutarinställningarna B och O behöver man trycka ner avtryckaren mer än för dom övriga elektromekaniska tiderna. När man använder självutlösaren trycker man avtryckaren i botten för alla tider, inte bara B eller O.

Jag hade ett annat problem med min XD-7. Minolta ville inte ha med den att göra, eftersom inga reservdelar fanns längre. FAPO i Stockholm lyckades dock få tag på erfoderliga reservdelar och laga kameran.

Olle

Provade provade även utan batteri och fick exakt samma funktion. Så det är nog ett elektriskt problem.

Då är det bara att pilla isär kameran och mäta lite.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar