ANNONS
Annons

Minolta SRT 101b

Produkter
(logga in för att koppla)

gullefjun

Medlem
Hej!

Äger en minolta srt 101b, med tillhörande 4 objektiv, en blixt m.m. Vad skulle ett sådant här paket vara värd? Allt fungerar förstås som en klocka.

Jättebra kameror när de fungerar, men slutaren kan haverera när somhelst tyvärr.. har hänt mig på tre stycken srt-kameror.

Tror du kan få mer för objektiven om du säljer dom för sig, om de är extremt bra skick dvs.

Hittar du ingen köpare är det inte värt 500 kronor heller.
Gamla systemkamerautrustningar för film är på ge-bort nivå. Man kan lika gärna behålla dem i det egna muséet.

Det är två rokkor, en vivitar och en expert eller något sånt. Är väl billigare att behålla det då.

Rokkor är originalobjektiven. Vanligen superkvalitet. Googla in om dina hör till dom bästa.
Jag har tidigare här på FS skrutit med min Minolta SRT101 - inköpt 1972 och varit på fyra kontinenter i allt från vinter i arktis till gassande Sahara. Fungerar perfekt , men har varit tvungen att serva pga att vadderingen på spegeln började smula upp sig för ett par år sedan. Kameradoktorn fixade också så att den kan gå på legala batterier. :) Bara av pur lättja jag inte använder den mer. Säljer den aldrig!!!!! (Köpte tom ett nytt rokkorobjektiv till den från Sverige för ett par år sedan.)
Varför inte bli en Minolta entusiast ('Minorota' är förstås vad du kallar den i så fall :) ) och går ut och tar lite klassiska bilder med en av dina Rokkor?
Mvh
Gitte

Haha ja, det har du rätt i. Den skriker kvalité iallafall, blir alldeles tung i armarna. Jo, det är väldigt kul att fota med den, men jag har tyvärr kommit ifrån det lite. Har ett eget mörkerrum här hemma med, men jag får inte till negativen när jag försöker framkalla filmen. Men den har en speciell plats i mitt hjärta, så den får ligga kvar här hemma tills den dag jag får tummen ur och köper kemikalier till mörkerrummet. Får ta och bygga ett nytt sånt (om man ändå vore händig!).

EDIT - kikade nyss på objektiven. En MC ROKKOR-X PF, 1:17, 50mm och en rokkor-x 200 mm 1:4 var det iallafall :)

Senast ändrad:
Det går väl att få filmerna framkallade i affär också? Jag har överlag goda erfarenheter av labbframkallning. Sen är det roligaste labbjobbet kvar; kopieringen, för då blir misstag inte ödesdigra. (Du kan ju i värsta fall få negativen/positiven scannade till CD och använda det digitala labbet. :)
Gitte

Ja! Du menar så att de bara framkallar negativen? Det lät ju som en väldigt bra idé. Herregud, att jag inte har tänkte på det innan. Men annars är det väldigt kul att göra allt själv :) Nästan det som är roligast tycker jag. Vet du om det finns någon på nätet som gör det? För häromkring finns det då ingen som gör sånt. Brukar du framkalla bara svart/vit eller färg också? Skulle vara kul att prova med färg någon gång i framtiden.

Jo, du kan be att få bara negativen. I rulle, eller uppklippta att passa dina negativfickor. Jag brukar ta oklippta; för jag har upplevt att dom klipper lite kreativt, om man säger så. Mitt genom bilder, tex. :O . Och så klipper endel i längder på 4 rutor, andra i 5, eller (som jag föredrar det) i 6.
Det finns en svartvit film som framkallas som färg också (öh, kommer inte ihåg vad den heter - och vet inte om den tillverkas mera) , så den kan (kunde) dom flesta vanliga kvickframkallningsaffärerna göra.
Att framkalla tycker jag inte är så roligt - om man gör nåt fel så är det ju kört. Sedan att pyssla med att kopiera är ju kul! Jag har bara sysslat med svartvit framkallning/kopiering och med att efterarbeta i PS. Flera av dom s/v bilderna på min sida är tagna med Minoltan. Den äldsta där är visst bilen från 1974, den nyaste är från 2005, tror jag.
Vet inte hur tillgängligheten är i Sverige för framkallning (jag bor i England), men du kan säkert finna nåt på nätet.
GItte

Då ska jag ta mig en titt på det och se om det finns nån. Måste säga att det var grymma bilder, speciellt efterarbetet i "jorden vi ärvde"... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar