Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Scan Dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

perhel

Aktiv medlem
Jag har scannat en hel del dia med min Minolta Scan Dual III med riktigt bra resultat. Både Agfa och Fuji. När jag nu börjar med negativ vill det sig inte alls. Har provat alla möjliga och omöjliga inställningar men jag får inte alls samma fina resultat som med dia.Någon som kan tipsa mig om inställningar ?

Har en sådan men knappt tänkt på det som problem. Kom ihåg att ställa svart- och vitbalans etc. Ett standardsvar som finns här är att du skannar lika som en dia.

My five cents som de säger.

Är det färgnegg eller svartvita? Svartvita har jag en hel del erfarenhet av så om det är dylika kanske jag kan hjälpa till med råd. Är det färg har jag däremot inte mycket att komma med. Många gillar Vuescan för färgnegativ, det kan kanske vara värt ett försök med testversionen.

Prova med autolevels i scannerprogrammet. Om det inte räcker prova att ändra färgbalans i de olika färgkanalerna(i Photoshop).

Det finns prgramvara som är bra med negativ med det kostar skjortan. Silverfast heter det.

Någon som vet om man kan köra Silverfast med autoscanning dvs.ställa in negativhållaren för autodrift som Minoltas egen programvara Dimage Scan Dual III ?

Har nu installerat VueScan och det verkar funka betydligt bättre för neg. än Minoltas egen programvara.
Någon som vet om man kan köra VueScan med
autoscanning dvs.ställa in negativhållaren för autodrift som Minoltas egen programvara till Dimage Scan Dual III ???

Det är bara att skriva in 1-6 i fältet för vilka rutor som skall skannas så kör den igenom hela.

ok...men programmet frågar hela tiden om det skall skriva över tidigare sparad fil. Kan man inte få det att räkna upp så som Minoltas prog.
med automatik ?

Gå in på outputfliken och se till att du har ett nummer med ett plustecken efter i filnamnet. Plustecknet gör så att filerna numreras automatiskt.

Tack...nu funkar det perfekt med +:ett :)
blir mycket fint resultat med detta programmet på neg. Synd bara att det inte har "Auto Dust Brush" men man kan väl inte få allt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar