Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vill jag oxå vara med :)

Jag har ett 700si hus som jag är supernöjd med så en 800si är helt klart en väldigt bra kamera.

Men jag har oxå en 28-80 zoom som följde med och den ligger alltid i lådan och samlar damm.
Visserligen är merkostnaden för den inte så stor i ett paket utan man kan köpa den o använda till man hittar SIN kombination.
I min väska liger just nu en tokina vidvinkelzoom en 50mmf1,7 (gamla mod) & en 70-210F4 (gamla mod).
Och det är det viktiga att notera, KÖP INTE den nya 70-210 den är inte i närheten av den gamla varken i ljusstyrka eller skärpa.
Ett alternativ är oxå den gamla 35-70 F4.

Så bara för att förvirra dig lite mer så kanskeen runda hos begagnathandlarna skulle vara bra.
Köp huset nytt o leta sedan gluggar.
Det är ju sdesutom vansinnigt roligt att leta efter prylar.

I jämförelse på Photodo så ligger 28-80 på betyget 2,7 och 28-105 på detsamma och det 28-80 jag hade på dynax 7si tiden var det inget större fel på..
Jag tror att du tröttnar även på 105 mm och då blir du sugen på en lins till,och då är gamla 70-210/4 ett bra alternativ som kan hittas för runt lusentappen..därför tycker jag att det är ett bättre alternativ med 800:an.
Men det är du som väljer,dessa sidor är ju bara till för att få råd och tips..
mvh/gunte..

Nu har jag förhört mig om saken igen... ;)

Jag sa ju att jag var tvungen att kolla upp Dynax 5 paketet som jag fått ett pris på 5595:-. Som jag misstänkte så hade de glömt att räkna med någonting i paketet..så totalpriset skulle då bli 5925:- istället. Fortfarande rimligt tycker jag.

En Dynax 800si med 28-105 + samma tillbehör skulle jag få ge ca 9500:-.

Begagnat har jag också kollat upp. För ett 28-105 (B) får man ge 1950:-. Men då är det ju 5-6 år gammalt. Samma objektiv ligger ju faktiskt i Dynax 5 paketet för dryga 2010:-..nytt! :rolleyes:

Nej..jag går på min intuition som säger mig ett Dynax 5 paketet är det rätta :D

Fjopperifjopp!

/Jonas

Närmen har du inte beställt din stackars kamera än! Om SL var lika noggranna vid upphandlingen av tunnelbanan skulle det aldrig bli några förseningar ;)

Jim..jag vet..jag skäms.. :confused:

Jag är ju "Tvilling"..och det sägs att de ska ha svårt att bestämma sig. Fast ärligt talat börjar jag tro att jag inte är tvilling...utan istället "Trilling".. :D

Näe..som jag skrev tidigare..jag får lita på min intuition helt enkelt!

Vänligen
Jonas

Tips från en Canonanvändare: Dynax 5 är säkert en jättebra kamera (jag vill faktiskt inte övertala dig att köpa något annat för då kommer vi aldrig att bli av med dom här trådarna :D), men den är "världens minsta" så känn på kameran innan du köper den. Har man dasslock till händer kanske den inte är särskilt lätt att använda...

/Ingo

Min fru köpte nyligen en Dynax 5. Jag har testat den och Dynax 800si parallellt.
Dynax 5 är väldigt liten och smidig. Men den har ändå en bra kvalitetskänsla och ligger bra i handen(Jag har normalstora händer). 800 si är väldigt stor, och det känns inte riktigt som en kamera som man kan bära med sig hela tiden, det lyser lite för mycket fotograf om den. Om man har kameran som arbetsredskap eller om man går på speciella fotoutflykter så är 800si perfekt. Men vill man hålla en lägre profil utåt och ha en kamera som man lätt tar med sig så är Dynax 5 ett bättre alternativ.
De senaste 12 åren har jag fotograferat med x-700 och x-500 och uppskattat att de är så små och diskreta. Jag väntar just nu på den Dynax 7 som jag beställt.:)

Nu är det gjort!!

Jag har nu beställt en Minolta Dynax 5 med ett Minolta Af 28-105/3,5-4,5 objektiv. Till detta Pol- och UV-filter från Hoya samt väska från Lowe Pro Nova, linslock och linsrengöringsduk. :p

..och lite film förstås i form av Fuji Superia 200 och Ilford XP2.

Enligt försäljaren på ScandinavianPhoto skulle jag komma att bli missnöjd med med ett 28-80. Kvalitetsmässigt påstod han att det inte gick att jämföra med ett 28-105. Det är så jag känner också. Bättre att då satsa på ett billigare (trots allt ett bra) hus och få ett helt okej objektiv än att satsa på ett ännu bättre hus och få objektiv som man bara blir missnöjd med.

Så blev det iallafall!

Jag vill ändå passa på att tacka alla som kommit med synpunkter och förslag på hur man ska göra. Utan dessa hade jag inte så snabbt :D kunnat komma fram till det "rätta" systemet. TACK!!
Även ett tack för att ni har genomlevt mina frågestunder och jämförelser.... :)

Vänligen
Jonas

forstheim skrev:
Nu är det gjort!!
Pust! Nu får vi bara hoppas att grejerna kommer som de skall och att du inte har någon returrätt! ;)

Skämt åsido, det låter som ett gediget paket som du inte lär tröttna på i första taget.

Hjälp

Läste hela syndromet och börjar undra om det är nån som använder kamerorna till att fotografera med...
Eftersom killen är nybörjare finns det väl ingen anledning att klanka ner på Minolta 5:an med 28-105, det är väl en alldeles utmärkt utrustning att starta med?.Vad är det Ni andra har emot den egentligen? Nån som vet vilka bilder han ska ta? Några bilder han inte kan ta med den? Några bilder som inte skulle bli tillräckligt skarpa med den gluggen? Tror inte det.
S

Re: Hjälp

Stig-c skrev:
Läste hela syndromet och börjar undra om det är nån som använder kamerorna till att fotografera med...
Eftersom killen är nybörjare finns det väl ingen anledning att klanka ner på Minolta 5:an med 28-105, det är väl en alldeles utmärkt utrustning att starta med?.Vad är det Ni andra har emot den egentligen? Nån som vet vilka bilder han ska ta? Några bilder han inte kan ta med den? Några bilder som inte skulle bli tillräckligt skarpa med den gluggen? Tror inte det.
S

Klankar ner ???
Får du nog läsa igen då...
Om du hade varit med från första början i diskussionen vilken kamera som Jonas skulle välja hade du förstått skämten också.:p

Det är ju faktiskt så att om man har ett märke som man trivs med så rekommenderar man ju detta då man tycker att märket (kameran) fungerar alldeles ypperligt. Det är väl mer av olika förslag som vi kommer med till Jonas...

Nåja.. personligen gillar jag inte minoltas design och känslan när man håller i dom..
Men det är ju min personliga uppfattning.

Ha det bra

Jag tackar för din sympati Stig!

Som Jesper sa har det varit ett velande fram och tillbaka för min del under några veckors tid. Jag visste ingenting om kameror när jag först tittade in här på Fotosidan.

Jag har varit väldigt noggrann :) och verkligen frågat...och frågat..jämfört och frågat igen. Jag har plöjt igenom en mängd internetsidor och pluggat en massa kamerafunktioner för att så objektivt som möjligt kunna hitta det "perfekta" systemet. Och med Minolta Dynax 5 och ett original 28-105/3,5-4,5 så är jag övertygad att jag gjort rätt val. Om den inte är för liten vill säga..eftersom jag inte haft möjlighet att känna på huset :p

Jag har främst tänkt fota reportage-/situationsbilder..och ser då gärna att huset har en snabb slutare. Även snabb AF och ögonstart finner jag mycket användbart. Dessutom har Dynax 5 en väldigt bra ljusmätare och bracketing som kan ställas i 1/3. Det är något som man annars ofta bara ser på betydligt dyrare hus. Spotmätning har den också liksom en säker skärpeinställning.

Fast visst..det är ju trots allt jag som fotograf som måste ha koll på komposition etc för att bilden ska bli lyckad. Men jag anser att Dynax 5 kombinerad med Minolta 28-105 är ett system som kommer hålla många år.

Med vänlig hälsning
Jonas

Håller med Jesper om att det allra viktigaste är att man känner att prylarna "sitter" rätt. Det är väl den svaga punkten med att Du inte känt på prylarna, men jag tror absolut att kameran och optiken motsvarar Dina förväntningar vad gäller prestanda och kvalité.
S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar