Annons

Minolta-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Hejsan!

Jag letar objektiv till en Dynax 5. Det passar med ett 28-105 tycker jag...och har då varit inne på Tamron respektive Sigma. Frågan är om det istället är värt att köpa ett original från Minolta istället..?

Är Minolta 28-105/3,5-4,5 tvåtusensjuhundrakronor bättre än ett Sigma 28-105/3,8-5,6?

* Om inte..kanske det är värt att leta efter originalet på begagnatmarknaden istället?

* Vad är i så fall ett rimligt pris för ett sådant i bra skick?

* Finns det någon bra begagnatmarknad på internet där det förekommer hyfsat utbud av minoltaobjektiv?

Tackar ödmjukast på förhand!

Vänligen
Jonas

Jag har ett minolta 24-105mm och enligt tidningen Foto så är det klart värt att köpa orginal då distorsionen är större på piratobjektiven.

/Maverick

Om du ska köpa kameran ny så säljs Dynax 5 med 28-105 för ett väldigt bra pris på Scandinavian photo.
Om originalobjektivet kostar endast 1950kr så borde det inte vara någon tvekan. I längden kommer du att bli mycket nöjdare med minoltaobjektivet. ;)

nänä.. 28-105 nytt kostar massor...
Men precis som du säger så är det ett bra pris på scandinavian på det paketet. Undrar om det är samma zoom i paketet ?

Priset var på ett beg. på l-fotos hemsida

Paketet på Scandinavian...är det med Minolta original 28-105 optik?

I så fall är ju 4895:- ett riktigt bra pris. Jag har hela tiden inbillat mig att det var med ett Sigma eller Tamron..och då är ju inte priset lika bra.. :rolleyes:

Är det original är det ingen tvekan här inte var man ska köpa optiken.. :D

/Jonas

Ja det verkar lite konstigt eftersom 28-105an kostar 4100:-. Tror inte det är samma optik i paketet eftersom de inte skriver mer än AF 28-105 och dessutom stämmer inte bilden på gluggen med 28-105an...

maila o hör

Om du är ute efter stort omfång så leta efter ett Minolta 28-135/4-4,5..en tung och rejäl glas/metall pjäs men klassad som ett av dom bättre originalobjektiven från Minolta..Nackdelen är närgränsen men är lite förlåten tack vare ett separat macroläge,som kopplas in med en knapp..
mvh/gunte..

Jag har nu kollat upp det där...

Det är faktiskt ett Minolta Af 28-105/3,5-4,5 som ingår... :)

Jag kan säga att jag har fått ett paketpris med både filter, väska och annat för ruskigt bra pris. Kan naturligtvis inte motstå ett kanonerbjudande... :p

/Jonas

Beställ snabbt då, annars kommer du på i morgon att det är en kompaktkamera du vill ha ;)

Hehe Jim...

Nä..nu har jag bestämt mig!

Det känns precis rätt nu. Fast jag var faktiskt tvungen att kontrollera så att inga missuppfattningar hade skett...så jag väntar bara på att få det bekräftat. Imorgon blir det beställning och allt ska då vara i mina händer på fredag... :D

Trägen vinner som man säger. Hade man slängt iväg en beställning utan att verkligen ta reda på saker så finns ju större risk att man inte blir nöjd. Fast å andra sidan har jag inte fått känna på Dynax 5:an ännu...så det är en lite chansning :rolleyes:

Men vad fanken..lite risker måste man ju ändå ta... ;)

Mvh
Jonas

Jag skulle lagt till några futtiga hundringar och tagit 800 si paketet med handgrepp och 28-80..helt klart en mycket mer prisvärt alternativ..
mvh/gunte..

Gunte....försök inte här nu när jag har bestämt mig.. :)

Vad kan 800si som inte Dynax 5 kan?

Den har visserligen en bra inbyggd blixt och en snabb slutare...men 1/4000 som Dynax 5 har räcker ganska långt.

Optiken 28-80 känns något begränsad vad gäller brännvidd..vilket innebär att man måste komplettera med ytterligare ett objektiv. Trots att jag redan har bestämt mig :p vill jag att du utvecklar dina tankar om varför du hade lagt till några hundralappar..närmare bestämt 18 sådana.

Men om man ändå har lagt till några lappar där så kan man lika bra lägga till några lappar till så man kan skaffa en EOS 30 och därifrån är ju inte steget till ? så långt... :D

Ärligt talat..med mina ambitioner och intentioner verkar Dynax 5 vara ett utmärkt val. Jag är trots allt helt ny som fotograf och tror inte jag utvecklas fortare eller bättre med en 800si. Men ändå Gunte...jag är intresserad av att höra hur du resonerar kring detta.

Som avslutning..

* Minolta Dynax 5
* Minolta Af 28-105/3,5-4,5
* Hoya cirk.polfilter
* Hoya UV-filter
* Lowe Pro Nova 2
* Objektivlock
* Linsrengöringsduk

...för 5595:- + 165:- i frakt. Det tycker jag är mycket prisvärt.

Tjohoppsan! :p

/Jonas

Japp..
För det pengarna får du ju nästan ett EOS 33 hus.
Kan du ju ha och titta på medans du spara till en glugg..

:D :D :D :D :D

Hehehe..

Oj vad det ska bli tyst här på forumet nu när Jonas har bestämt sig.
;)

Eller som kommer det att vara massor av minoltatrådar här..
;)

Nä fy vad jag va stygg nu. Det är klart som tusan att man ska kolla riktigt noga innan man bestämmer sig. Det gör varjefall inte jag.
:eek:
Nä nu har jag bestämt mig för en EOS 30a...eller?

Hoppas du får riktigt kul med minoltan och blir nöjd!

Jag snackar inte om vad 800:an kan utan att det är ett betydligt rejälare fotoverktyg än 5:an..Ingen kan få mig att tro att en kamera som väger drygt 300g kan vara av någon större kvalite..Ett paket med 800 si + grepp +28-80 för 5295:- måste anses som betydligt mer prisvärt än ditt alternativ..Då får du möjlighet till datalagring,alternativ på batterier (i handgreppet)en betydligt kraftigare blixt med större täckning,fler autofocusavkännare,snabbare synktid,belyst panel..mm
Vad du fått 18 hundringar ifrån förstår jag inte..jag får det till 4..!!!
Det är inte så värst stor skillnad mellan 80 och 105 mm heller och när du ändå skaffar en Minolta 70-210/4 glugg inom kort så slipper du överlappa så mycket..
mvh/gunte..;)

Jesper...

Nej..du är inte stygg! Snarare lite så där smårolig :D

Bara jag har någon att diskutera med på mina Minoltasidor så..fast det är väl alltid någon som irrar sig fel ibland :p
Tur att man annars har möjlighet att ge sig in i andra påbörjade diskussioner om det börjar klia i ens tangentbordstörstande fingrar..

Det är lätt att bli fartblind och vilja ha det bästa tänkbara..men jag tror inte (som jag skrev i förra inlägget) att jag på kortare tid blir en bättre fotograf för det. Jag kanske har slutat om en vecka..hehe. Tycker man istället senare att man har utvecklats och vuxit ur sin Dynax 5 så kan man köpa sig mer professionella grejor då. Jag vill nog inte sitta på ett hus som är "overkill" nu. Det är också mer sport att köpa prylar som passar ens behov som handsken än att "slå på stort" för att inte sakna något ;)

Tack för "lycka till med Minoltan" Jesper..

Tjiddevippen!

Vänligen
Jonas

Tjenixen Gunte!

Jag gjorde någon slags orättvis överslagsräkning baserat på priset för Minolta Dynax 5 och Minolta 28-105..dvs 4895:- och priset för paketet med 800si som står i Scandinavianphotos katalog..dvs 6695:-. Priserna kan ju ha ändrats på det paketet eller har någon annan det betydligt billigare!?

Det fick jag iallafall till 1800:- och att man då dessutom fick ett sämre objektiv som inte täckte mina behov. Alltså skulle jag behöva komplettera med ett 70-210 för drygt 1400:- (taget från samma katalog). Det skulle ju betyda 3200:- mer och då har jag ändå sämre kvalitet på objektiven..inbillar jag mig. Macro har jag inte tänkt fota heller... ;)

Men visst..man kanske ska förhöra sig om man kan stoppa in ett Minolta Af 28-105/3,5-4,5 i ett sådant paket istället för 28-80...!?

Du har alldeles säkert rätt i att det är ett mer prisvärt alternativ med 800si. Det betvivlar jag inte. Precis som du säger med vikten på huset så är det också där jag kan känna mig "orolig" med tanke på skakningsoskärpa etc. Jag har faktiskt inte själv hållt i Dynax 5 huset ännu. Finns inte här i Karlskrona vet du....

Var har du hittat paketpriset 5295:- någonstans?

Några andra frågor..

* Datalagring? Att jag kan lagra data för vilken bländare, vilken tid etc som använts för varje bild..är det så?

Hmmm..det kan jag i så fall tänka mig att man kan ha stor nytta av för att kunna utvecklas effektivare. Det innebär ju att man lättare kan dra lärdom av olika fotosituationer genom att kolla vilka inställningar man hade vid fototillfället.

* Bättre blixt?

Det får man visserligen. Men en sådan kan man köpa ännu bättre separat och sätta på sin Dynax 5.

* Belyst panel?

Lyxigt..nödvändigt? Kanske om man ofta tänker sig fotografera i dunkla miljöer.

Jag får också snabbare synctid, fler autofocusavkännare mm. Men detta är väl egentligen precis som belyst panel bara lite lyx som man egentligen kan klara sig ganska bra utan!?
Dynax 5 har i tester fått väldigt bra kritik för att lyckas utmärkt med sin exponering..för det är väl det autofocus är till för? :rolleyes:

Det är framför allt vikten på huset som talar för 800si.

Jag är tacksam för att du vidgar mitt prylseende Gunte. Man kan iallafall anstränga sig och öppna dörren och se vad som finns där bakom. Dörren går ju alltid att stänga igen om man anser sig att inte vilja gå igenom... :)

Vänligen
Jonas

Jag har nu kollat runt lite på Minolta 800si...

Och du har helt rätt Gunte. Det verkar vara ett väldigt bra hus i ett prisvärt paket. Problemet är bara optiken som medföljer. Jag har nämligen tänkt mig att främst ta reportage./situationsbilder och porträtt samt landskapsbilder. Jag har bara fått för mig att ett 28-80 känns för litet i brännviddsomfång då..
dessutom att det ska vara optiskt sämre...

Min tanke har egentligen hela tiden varit att det ska vara ett så smidigt system som möjligt och att jag ska klara mig med ETT hyfsat bra normalzoom.

Du som antagligen har en del erfarenhet borde man ju då onekligen lyssna på. Skulle du hellre satsat på 800si med 28-80 och sedan komplettera med ett 70-210...än att från början försöka få med ett 28-105 och sedan nöja sig med det?

* Hur är då en Minolta 800si jämfört med Nikon F80 och Canon EOS 30? "Gäsp"..tröttsamt! ;)

Kul att få en indikation på det iallafall annars skulle man lika gärna kunna köpa sig en F80...

Mvh
Jonas

28-80 objektivet är antagligen inte särskilt bra, 28-105 är troligen bättre. Själv har jag ett 24-105 som jag är otroligt nöjd med. Fint skarpt objektiv och jag använder nästa aldrig min större zoom på 75-300mm. Jag fotograferar väl ungefär som motiv som du skulle jag tro.

Kolla om du inte kan få ett specialpaket med det hus och det objektiv du vill ha till ett bra pris. Handlare brukar aldrig vara omöjliga.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar