Annons

Minolta-objektiv + t-2 adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Mumin_

Aktiv medlem
Har kollat runt på nätet och här men svaren täcker inte in allt man vill veta så...

Sony a200 + t-2 adapter + Minolta MD-objektiv

Har fått uppfattningen att det skall fungera förutom att man inte får AF. Är det något mer man tappar, om nu denna kombination fungerar överhuvudtaget.
 
Är själv lite sugen på gamla objektiv.....

Du tappar automatisk bländare, är dock inte säker på ljusmätningen. Dessutom får du problem med bildstabiliseringen, antingen funkar det halvdåligt eller inte alls. Problemet är att kameran inte vet vilket objektiv du har, då vet den inte om den ska stabilisera ett 28mm objektiv eller ett 300mm


Jag tycker M42 objektiv verkar mycket lättare att få till att funka bra. Man kan ju köpa m42 adapter med inbyggd chip som talar om max bländare och mm. Dock bara på fasta objektiv.

Enda gamla minolta objektiv jag vill ha är 58 1.2 och evt. 85 1.7. Annars skulle jag köra med m42 istället, finns riktig fina gluggar där med.
 
T2-fattningen är en skruvgänga, väldigt lik M42 men med en annan stigning. MD-fattningen är en bajonettfattning och är således inte kompatibel med T2-fattningen.

Att få MD-objektiv att passa på en modernare Minolta/Sony innebär tyvärr en del nackdelar, antingen blir man av med fokus på oändlighet eller så behöver man ett linselement i adaptern (=något sämre optiskt prestanda). Dessutom har jag för mig att det är risk för vinjettering.

M42 fungerar dock mycket smidigt, med gott om olika adapters med eller utan chip (man kan även få indikation på om motivet är i fokus eller inte.

Har kollat runt på nätet och här men svaren täcker inte in allt man vill veta så...

Sony a200 + t-2 adapter + Minolta MD-objektiv

Har fått uppfattningen att det skall fungera förutom att man inte får AF. Är det något mer man tappar, om nu denna kombination fungerar överhuvudtaget.
 
Tänkte väl att det inte skulle vara så lätt. Det hade varit roligt (och billigt) att leka lite med gamla prylar. Läste lite om M42 också men det verkar vara lite meckande om man vill få det att funka bra. Eller så har jag inte läst på ordentligt :).

Nåja, kanske enklast att kolla efter Minolta AF-objektiv istället.
 
Nejdå, M42 är inga problem. Du får ställa in fokus & bländare manuellt och får klara dig utan bildstabilisering, värre än så är det inte. En adapter är billig (jag rekommenderar en med chip) och objektiv finns det gott om. Själv köpte jag ett Pentacon 50/1.8 för ett par hundra, mycket kul för lite pengar!


Tänkte väl att det inte skulle vara så lätt. Det hade varit roligt (och billigt) att leka lite med gamla prylar. Läste lite om M42 också men det verkar vara lite meckande om man vill få det att funka bra. Eller så har jag inte läst på ordentligt :).

Nåja, kanske enklast att kolla efter Minolta AF-objektiv istället.
 
Tänkte väl att det inte skulle vara så lätt. Det hade varit roligt (och billigt) att leka lite med gamla prylar. Läste lite om M42 också men det verkar vara lite meckande om man vill få det att funka bra. Eller så har jag inte läst på ordentligt :).

Nåja, kanske enklast att kolla efter Minolta AF-objektiv istället.


Kan ju rekommendera Kiron 105/2,8 macro med m/af adapter utan lins som då blir ett renodlat macroobjektiv enbart.Utsökt resultat som håller lika hög klass som dyrare grejer.
mvh/G
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.