ANNONS
Annons

Minolta MD på Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Jag har köpt en adapter för att kunna använda manuella Minolta-objektiv på min Sony-kamera.
Det var en dyr och ordentlig sak med nån slags korrektionslins.

Det jag inte får ordning på är bländaren.
Objektivet jag testar med är ett Rokkor 55mm 1.8
Oavsett vad jag gör för inställningar så står bländaren helt öppen och plåtar på 1.8

Vad har jag inte fattat?

Tack /Christer

Hej
De adaptrar jag sett finns ingen med bländar automatik.
Vilket innebär att du måste blända ner objektivet för att få mindre bländare.
Kan vara att du gör så då :
Har konvertern ett ett chip i sig rapoterar den samma oavsett bländare då det inte finns någon elektronik i MD objektiven fast du bländar ner.

Nix, inget chip i adaptern bara glas.

Grejen är den att jag bara kan hitta ett sätt för att blända ner:
...ta bort objektivet och blända ner med fingret.

Inte helt tillfredställande förstås :eek:(

Såg nu att du skriver att det är ett Rokkor objektiv. Har inte de någon bländar låsning på sidan? Eller DOF spak? Har den låst sig fasnat?

Såg nu att du skriver att det är ett Rokkor objektiv. Har inte de någon bländar låsning på sidan? Eller DOF spak? Har den låst sig fasnat?

Precis som du säger så finns det en liten spak på sidan.
Dock händer inget när jag drar ner den.
Jag borde väl kunna se att sökaren blir mörkare när jag drar ner den?

Det är mekanisk överföring av bländare mellan objektiv och hus. Om adaptern spänner upp bländaren kommer största bländare alltid användas. Det spelar ingen roll om bländarringen vrids om det inte finns någon koppling mellan hus och objektiv.
Om du kopplar bort objektivet från adaptern skall du se bländarmekanismen. Utan belastning på "spaken" skall bländaren följa bländarringen, dvs du skall kunna öppna och sluta bländaren.
Fungerar objektivets bländare? HAr du monterat objektivet korrekt

... Utan belastning på "spaken" skall bländaren följa bländarringen, dvs du skall kunna öppna och sluta bländaren.

Så blir det inte.
Om jag tar bort kamera och adapter så jag bara håller objektivet så rör sig ändå inte bländarbladen.
Spelar ingen roll om jag går till bländare 16 eller rör spaken, bländaren är hela tiden fullt öppen.
Med andra ord: bländarringens läge gör ingen skillnad.

Verkar det som om det är objektivet som har problem och inte min nya adapter?

... Det finns ju en "pinne" också bredvid bakre linsen.
Om jag håller den spänd så fungerar helt plötsligt bländaren åt bägge hållen.
Men det hjälper ju inte mig för på en ny digital-kamera finns ju inget som håller den pinnen.

Låter som ditt objektiv inte fungerar korrekt. Staven/spaken som sitter på objektivet in mot huset är den mekaniska överföringen. Du kan skymta den här http://www.rokkorfiles.com/photos/50mm-comparison.jpg Staven/spaken skall vara fjäderbelastad åt ett håll, (vilket du säkert vet).
T.ex Nikon's AF/AF-D som har bländarring har liknande överföring medan nya moderna objektiv har elektronisk kontroll av bländaren mellan hus och objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar