Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta MD på AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Thommy

Aktiv medlem
Jag har sett att det finns en adapter som gör det möjligt att använda MD objektiv på nyare AF kameror, det var Hama som tillverade adaptern som jag såg. Är det någon som har erfarenhet av detta tillbehör? Borde inte bilden bli "utdragen" när man använder adaptern, ungefär som att ha en tunn mellanring på.

/ Thommy

Var det glas i adaptern? Eller bara luft?

Olika kamerafabrikat har olika avstånd mellan filmplanet och optikens bajonettplan. Om MD-Minoltorna har ett längre avstånd än AF-Minoltorna, ja borde MD-optiken gå att anpassa med en enkel adapterring (utan glas).

Är det glas i adaptern så tror jag att optiska prestandan blir betydligt sämre.

Jag gissar oxå att du tappar all informationsöverföring mellan hus och glugg, eftersom AF- och MD-fattningarna är olika. Är dock ingen Minoltaexpert.

Senast ändrad:
Enligt min handlare så slutar det mesta fungera, ingen exponeringsmätning, ingenting. Allt får köras manuellt.

Mvh
Maverick

AF-minoltorna har 44,5 mm mellan objektivring och filmplan och MC har 43,5. Så det är alltså omöjligt att få till en adapter utan glas som kan fokusera på oändligt.

Så, med andra ord, antingen telekonverter- eller mellanringseffekt har adaptern.

Och förmodligen som sagt diverse andra funktionsavbräck, AF-minoltorna tillhör väl tillsammans med Canon de mer elektrifierade kamerorna som saknar bländarring och sånt där?

Det är glas i adaptern som dessutom fungerar som en liten teleconverter på ca 1,15x. Inte så bra för vidvinklar alltså. För telen är nog kvaliten bra. Adaptern kan säkert vara intressant för t ex macrotele eller längre telen.

Tack för alla svar.

Jag hade tänkt använda adaptern för vidvinkelobjektiv, men eftersom det är en "teleconverter" så blir det ingenting av med det. Man kanske tillsammans med ett längre tele... Vi får se!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar