Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta F-100

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokke

Aktiv medlem
Hej.

Jag har köpt en Minolta F-100. Jag kan fortfarande lämna tillbaks den, och undrar därför om det är ett bra köp?

Jag hade funderingar på att köpa en Canon ixus 330.

Jag vet att det skiljer i pixelantal på dessa båda kameror osv..

Tacksam för hyffsat snabba svar pga "öppet köp grejen" :)

hoppas någon kan hjälpa mig.

mvh /Jocke

det trista med den kameran är att man inte kan använda filter :-(
men det går ju heller inte på ixus..

vad gäller bildkvalité så är minoltan ett mycket bättre val.

Senast ändrad:
grejen är den att jag inte riktigt vet vad och hur kameran skall användas ;)
Det jag menar är att jag kan så lite om digitalkameror att jag inte igentligen vet vad jag behöver, så min tanke var kanske att köpa nått lite billigare typ 330 och använda den nått år eller två och sedan skaffa mig en dyrare när jag vet vad jag saknar och vill ha. Fast ni kanske inet tycker F100 är så mkt dyrare än 330 :)

jag håller på att rusta ett fartyg just nu.. så det kommer jag att ta mkt bilder på.. men också andra fartyg.. det är väl främst det.. och iofs
fina bilder också kanske.. fast på fartyg =)

http://www.dagskar.nu är mitt fartyg.

hehe.. mm jag brukar själv säga att jag skall till "båten" tack för tipsen Kim, men det är självklart inte så lätt :) för att man inte skall missa något fartyg så behöver man ha kameran med sig hela tiden (inte om man skall till "Säffle" kanske) och då är "så liten som möjligt" bra.

F100 har 38mm vidvinkel, hur mycket skillnad märker man om man jämför med tex ixus 330 som har 35mm?

Julgus, jag har kollat in den sidan, den är bra, men det finns ingen review där än och "folket" är minst sagt kluvna ang. den kameran. Därför man blir misstänksam.

Kim, förutom pixelantalet. Är verkligen F100'an bättre rent bildmässigt, typ optik och vad det nu finns mer (den där "plattan" som alla snackar om, hoho luktar newbie här va :DD ) aja ni kanske fattar vad jag menar..

Fan.. F100 ser ju så bra ut på spec'en. Men den har fått krititk för sin "seghet" Allt från att den tar tid på sig för AF till att den inte är så bra på att AF'a i halvdåligt ljus.

//J

Jokke skrev:

Det jag menar är att jag kan så lite om digitalkameror att jag inte igentligen vet vad jag behöver, så min tanke var kanske att köpa nått lite billigare typ 330 och använda den nått år eller två och sedan skaffa mig en dyrare när jag vet vad jag saknar och vill ha
Det låter väldigt vettigt tycker jag.
Ett tips är att du skaffar en kamera som du kan ha kvar även om du köper en mer avancerad digitalkamera i framtiden. Den du redan har lär duga som digital "pocketkamera" ganska många år. Ett försläg är väl kanske att du byter till en ixus V2 som är ännu mindre och ger minst lika bra bilder. Det är ju en riktig fick-kamera och kommer att duga bra som sådan länge oavsett vad du köper senare. Et stort plus är att Canons kameror har "vettiga" minneskort som funkar i digitala SLR-kameror.

Olympusen verkar ju bra.. fast om man börjar läsa om den så står det säkert nått dåligt om den också.. =) nån som vet nått nu på en gång?

Minolta Dimage X då? den är ju iallafall i true pocket stajl?

hmm.. snaran dras åt ;)

behöll F-100'an iallafall.. Den verkar bra, funkar för mig.

Nån som känner till billiga ställen att köpa SD-kort och kortläsare på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar