Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta eller Sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Strutsen skrev:
Test i nya numret av FOTO tror jag.

japp, test av Minolta 7i, Nikon 5700, och Fuji s602..ganska dålig test, tycker jag..inte mycket info där, http://www.dpreview.com/ tester är ju långt mycket bättre..allt testas och förklaras.

håller dock med om kontentan i FOTO´s test, Fujin är mycket prisvärd och Nikon kameran är på tok för dyr..särskilt med tanke på den långsamma AF och att den inte kan fokusera i mörker.

Re: Skillnad

flikkan skrev:
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf717/page19.asp

Jag hittade denna sidan där de jämför 7hi med Sony 717. Jag tycker Sonyn tar mycket bättre bilder. Är det någon som håller med mig om det?

/Annah

nja, mycket bättre vet jag inte..men upplösningen är högre på Sonyn, vilket konstaterades redan på 707, sen ser man inte någon större skillnad i normala bildstorlekar. Sony har lyckats med signalbehandlingen och har ett mycket fint objektiv på kameran.skulle kunna tänka mig att köpa den..om det inte vore för minneskortet, batterierna och avsaknaden av vidvinkel.
skulle inte 7i finnas så skulle jag köpa Sonyn..tveklöst.

Senast ändrad:
Var till en affär där de fått in Sony 717 så jag fick känna på den, vilken enorm besvikelse, den var inte alls skön att hålla i, greppet var för litet (även för mig med små händer). Nu lutar det mer åt Minolta eller Canon om den gick att fixa.

/Annah

gick från en Olympus C3000Z till Minolta D7 (inte i) i augusti och har haft många olika digitalkameror innan den.
Bra utvärderingar av både Sony, Minolta och alla andra kameror hittar du på:

http://www.steves-digicams.com/cameras_dig4.html

Det första jag hade emot Minoltan när jag såg den var att den var så överplottrad med reglage, knappar och rattar. Men så köpte en bekant en sådan och jag fick klämma en hel del på den och insåg att det är den största fördelen med kameran i längden. Du kommer åt de flesta reglage utan att behöva bläddra i menyer. Innan man är van vid kameran tar det förstås en stund att hitta rätt kombination av rattar och knappar, men jag lovar, det är en ren vanesak, som en ny mobiltelefon, efter några rullar, eh... kort... så är du inkörd.

Vad gäller bildkvaliteten, gå till www.photosig.com och titta (där kan du söka på bilder tagna med respektive kamera), blir mina bilder dåliga så inte beror det på kameran...

Storleken var nästa sak som jag tyckte var en nackdel, men vill man ha en kamera och inte bara en digital gluttsnäppa så är det nåt man får ta, och visst känns Minoltan (ännu) mer som en riktig kamera, även om jag tycker att Olympus gör mycket fina kameror också. Återigen en vanesak. Inte alls lika diskret och lätt att stoppa undan som en kompaktare modell.

Möjligheten att använda Minoltas avancerade programblixtar är en bra sak (men de är dyra).
En nackdel är att kameran slukar ström, nu ska 7i vara bättre än 7 i det avseendet, men det lär inte skilja så mycket, så du får ha stora fickor med laddade batterier när du är ute!

Hörde att Expert har paketpris med blixt nu, det lät prisvärt. En microdrive är inte heller så tokig, min har fungerat bra, även om jag i princip är lite skraj för rörliga hårddiskar när man springer omkring.

Försök att låna de kameror du är intresserad av en dag och prova dem så du känner vilken du trivs med. Jag tror att bildkvaliteten beror mer på det som är bakom sökaren och framför objektivet än det som är emellan när du är uppe i den här kvaliteten.Titta på photosig så ser du vilka enormt fina bilder man kan åstadkomma oavsett vilken kamera du väljer.

F´låt om jag blev långdragen och ingen rekommendation fick du heller *s*, bodde du närmare hade du gärna fått känna på min innan köp, men det finns säkert medlemmar som bor nära dej också.

Lycka till!

KGS skrev:

En nackdel är att kameran slukar ström, nu ska 7i vara bättre än 7 i det avseendet, men det lär inte skilja så mycket

jo, det skiljer en hel del.

Minolta DiMAGE 7, 1 hr 14 mins. antal bilder:125
Minolta DiMAGE 7i, 2 hr 46 mins. antal bilder:270

What a big difference. The DiMAGE 7i managed to last over twice as long as its predecessor, Minolta has clearly taken the power usage issue very seriously and have resolved the problem. Battery life is now in line with the average for a camera which uses AA NiMH batteries.

http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/page10.asp

Senast ändrad:
Kim7i skrev:

jo, det skiljer en hel del.

Minolta DiMAGE 7, 1 hr 14 mins. antal bilder:125
Minolta DiMAGE 7i, 2 hr 46 mins. antal bilder:270

Bra! då kan man ha lite mindre fickor ;-) fast jag har upptäckt att det är stooor variation, jag har faktiskt pressat ur 500 MB bilder på en laddning (Kodak 1850 mah) vid ett tillfälle, en volleybollmatch, i rumstemperatur och många serietagningar.

Dessutom är det stor variation mellan olika batterier, t o m av samma märke ibland.

Första gången jag tog Minoltan i mina händer och plåtade var den inställd på maxkvalitet, då producerar den 14 MB stora filer och batterierna tog slut nästan genast, då tänkte jag dumpa kameran *s* men jag är ändå glad att det är AA-batterier, två gånger har jag hamnat i ett läge där jag köpt vanliga batterier o fått bilder jag annars skulle ha missat helt!

Hur är 7Hi då? ännu snålare?

Jag tycker att du ska köpa Fujis 602 istället. Känns som en mer kompetent kamera, Den finns även med vidvinkeltillsats. Längre batteritid och bra närgräns.

Jonas Hellström skrev:
Jag tycker att du ska köpa Fujis 602 istället. Känns som en mer kompetent kamera, Den finns även med vidvinkeltillsats. Längre batteritid och bra närgräns.

mer kompetent är den absolut inte, tvärtom, inställningsmöjligheterna är betydligt större på 7i, och man behöver ingen vidvinkeltillsats för att få 28mm.

Välj en Sony 717!

Sedan jag började fota digitalt 1998, har jag använt Nikon Coolpix 900, 950 och 990 och nu senast Sony F707.

Jag kan bara hålla med vad många andra sagt att 707:an är en sanslöst bra kamera...och 717 är definitivt inte sämre...

Att den känns lite udda att hålla i tyckte jag också till att börja med, men nu när jag haft den i ett år känns ergonomin väldigt bra!

Men det som är bäst med den,är att den inte har några direkta svaga punkter.

Hade jag köpt en ny kamera idag, hade jag köpt en Sony F717!

Minoltan 7 HI

Minolta 7 HI
Inte för att den tar bättre bilder utan just att den har 28mm vidvinkel och bra zoom. Standard minne synk för studioblixtar. Sony kör sitt eget race och då är man begränsad till endast sony prylar. Lycka till.

håller dock med om kontentan i FOTO´s test, Fujin är mycket prisvärd och Nikon kameran är på tok för dyr..särskilt med tanke på den långsamma AF och att den inte kan fokusera i mörker.

Fast priset på 5700an i FOTO verkar inte ha nån verklighetankring (längre) det går att få den för 13.200kr på t.ex. Cyberphoto.se... Själv köpte jag en för 13.490kr på KungsFoto på Kocksgatan i Sthlm...

Däremot kan jag hålla med om att det är lite dålig fokus i mörker men det är annars det ända felat jag hittat... än så länge ;-)

Och den är klart snyggast (tycker jag) av de kameror i testet. Det är viktigt ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar