Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dynax 800si..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Godmorgon!

Tänkte förhöra mig lite om Minolta Dynax 800si. Har en Dynax 5:a idag, men vill för framtiden ha ett lite robustare hus. Så jag har några frågor till er som har använt modellen..

1. Går det att få tag på en ny 800si någonstans? I så fall var kan man få tag på den?

2. Vad ligger priset på för en ny (alternativt begagnad)?

3. Pris med VC-700?

4. Hur pass mycket låter det om huset/spegeln? Tänker mig eventuellt kunna fotografera fåglar framöver och vill då naturligtvis inte skrämma iväg djuren ifråga..

5. Har hört att det finns en lucka på 800:an som av många anses som lite besvärlig. Vad för typ av inställningar är det som man gör bakom luckan?

6. För hur "hårda tag" håller den..om man tex jämför med EOS 30 eller proffsmodeller som Nikon F4?

Mvh
Jonas

Hejsan!

Jag har en 800:a som jag är väldigt nöjd med!

(1) 800:an är en utgången modell som ersatts av Dynax 7. Jag har inte sett någon ny till salu på c:a ett halvår, men däremot finns det ganska gott om dem till salu begagnat. Akta dig för att betala för mycket dock! Jag köpte min ny med VC-700 och en plastzoom för ~5000 :- för ett år sedan, vilket kan vara bra att veta om man vill pruta.

(2,3) Se ovan, du borde dock kunna få ner priset en del.

(4) Huset är ganska högljutt enligt min åsikt, men jag har inte gjort några direkta jämförelser med andra hus.

(5) Bakom luckan finns inställningar för ljusmätningsmetod, filmtransport, ISO-inställningar, självutlösare, blixt, dataminne och custom-inställningar. Dock finns det till vänster om blixten tre stycken "favoritval" man kan programmera med vilka inställningar man vill. Detta spar en del luckfipplande.

(6) Den borde vara jämförbar med EOS 30 i tålighet. En riktig proffskamera är givetvis tåligare, t.ex har inte 800si någon fukttätning vilket F4, F5, Dynax 7, EOS 3 och EOS 1 alla har.

//bola

Ring runt till fotobutiker och fråga, de kanske tar in den åt dig!

Gav 3900 för mitt hus vilket jag tyckte var ett bra pris men har förstått i efterhand att man kunnat få till ännu bättre "dealar". Därför kan det vara en ide' att ringa runt till flera olika handlare och jämföra dem emellan.

Utan att egentligen ha något att jämföra med har jag bara positiva kommentarer till huset. Det är rätt många inställningar som görs bakom den där luckan som du säkert förstått men har man inte väldigt dåligt tålamod stör det inte så mycket.. Och när man fotograferar ska man ju ändå ha gott om tid, helst...

Vad du inte gör bakom luckan är dock att välja om du vill ha bländarförval,slutartidsförval eller helmanuellt. Vidare väljer du de motivanspassade programmen med hjälpa av en knapp på den vänstra delen av huset. Samt givetvis de tre favoritinställningar som man sen kommer åt med hjälp av en ratt.

En annan bra sak är "panikknappen" som direkt kopplar in helautomatiken ifall man någon gång har ont om tid. Längst fram till vänster om bajonetten sitter små knappar för exponeringskompensation med eller utan blixt. Och längre ner sitter också en knapp för att välja om man vill köra med autofokus eller fokusera manuellt.

Men framför allt är kameran störtskön att hålla i. Jag har sjäv inget kontrollgrepp och har knappt kännt ett behov av det heller. Möjligtvis nu på sistone då jag ganska nyligen investerat i en Minolta AF 70-210/4 men det blir ganska bra balans ändå.

Förmodligen bland det mest prisvärda som finns på marknaden!

Tror det finns en hos Uppsala Fotokompani. Är inte riktigt säker på priset men jag tror det är 6000:- med VC-700 och ett objektiv.

Ring och fråga.

UFK

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar