Annons

Minolta Dynax 5 åder Nikon F80?

Produkter
(logga in för att koppla)
du har väntat så länge, köp en ny komlig från nikon.

nej, det blir en minolta, igår var jag runt i olika affärer och ville försäkra mig om att minoltan var ett bra köp, men det gick inte att få någon rätsida på det eftersom en affär kunde säga att nikon är helt klart en klass för sig som ligger långt före minolta och givetvis använde då kundförsäljaren själv en mer avancerad modell från nikon, i andra affärer närmare bestämt 50% av dom affärerna jag var i sa att minoltan är helt klart bäst i klassen och är ett klokare val än nikon F65 och typ i klass med F80 sen om du väljer F80 eller minolta är av mindre betydelse..

jag har valt minoltan..
//p

Som jag uppfattar det är du i början av ditt fotograferande och ser denna utrustning som ett avstamp. Är det rätt uppfattat är mitt råd till dig – kolla kamerorna och glasen i högre prisklass för respektive alternativ. Fortsätter du fotografera kommer du med till visshet gränsande sannolikhet att vilja uppgradera utrustningen och det är lättare om man inte behöver köpa ett nytt kit utan istället kan köpa ny komponenter efter hand.

På dina tre kriterier om användarområden föreslår jag Minoltan och ett beg.Minolta 70-210/4 och ett Minolta 50/1,7..Då har du en bra grund att bygga på.Och givetvis är jag jävig eftersom jag själv har Minolta.
mvh/gunte ..

Oberoende av vilken kamera du väljer så bör du välja ganska snabb optik om du vill fota konserter (och till viss del även porträtt). Två långsamma Sigma konsumentzoomar som du nog måste blända ner ett par steg för att få halvdan skärpa från lär inte fungera särskilt väl. Du kommer få alldeles för långa slutartider för konsertfoto och du kommer inte kunna isolera bakgrunden vid porträtt genom att använda stor bländare. Det är inte ett bra köp att köpa skräp billigt, det är ett bra köp att köpa bra prylar till ett vettigt pris!

Satsa hellre på en bra zoom än två dåliga, den redan föreslagna Sigma 28-70/2.8 (allt 24-70/2.8) vore nog ett mycket bättre val. Du kan komplettera med flera linser senare när du bättre vet vad du behöver.

/Martin

hmm..
ang. objektiven vad är det man mest bör tänka på vid köp av objektiv?

vad anser ni om:
sigma 28-105mm
sigma 70-210mm

???????????

//p

Petero skrev:
hmm..
ang. objektiven vad är det man mest bör tänka på vid köp av objektiv?

vad anser ni om:
sigma 28-105mm
sigma 70-210mm

???????????

//p

Titta vad användarna på photozone.de tycker om sigma 28-105 (Photo equipment - Lenses - Minolta AF - Standard Zooms & välj All Lenses på "Max aperture". Bottenskrap är ordet. Du kan även kolla betygen på photodo.se. Köp EN (1) vettig lins istället!

Testvärden

Hej Peter.

Jag tittade på testresultaten på www.photodo.com

Sigma 70-210 får totalbetyg 2,1 av 5 och 28-105 får också totalbetyg 2,1.

Olika testare kan ibland komma fram till lite olika betyg men i stort skiljer det dock oftas bara någon tiondel i betygsättningen. 2,1 i totalbetyg får väl betraktas som ganska svaga resultat.

Guntes råd är utmärkt!
Av mina gluggar är det just dom två som blir mest använda.
Du kommer hyfsat billigt undan med dom och får hög kvalitet.
Skulle du hitta en 28mm/f:2,8 Minolta så har du en utmärkt kombination till hyfsat pris.

Huset du är intresserad av tror jag blir utmärkt för en lång tid framöver för dig och vill du bygga vidare så fungerar det bra som extra hus i evigheter.

Efter har testat manuell nikon ett tag skulle jag välja ett hus och objektiv för budgeten 5-10.000kr.

Valet blev Nikon F-80 med Sigma 28-70/2.8. Det slutade på ca 8-9000kr. Kan bara säga att jag är hemskt nöjd med både hus och objektiv. Bländare 2.8 på 50 och 70 mm är guld värt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar