Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dynax 40

Produkter
(logga in för att koppla)

miss piggy

Medlem
Hej hopp!

Jag har fått en Minolta Dynax 40 i present, men vet inte om jag känner mig helt nöjd...
Har inte haft tid att lära mig den ännu så jag borde inte "dömma ut" den så snabbt...
Vet bara att den känns väldigt plastig...jag är ju van vid min gamla hedliga Canon A1. från typ 77... =)

Någon som har samma Minolta som jag? Hur tycker ni att den är? Jag har liksom tappat lusten att fota efter att min Canon gick sönder. Måste lära mig den nya och acceptera alla "nymodigheter" och plastkänslan.... Inbillar mig att den nya är lite "amatörig"... (typ som mig... =)
 
Jag har en 800si som är suverän.
Din kamera är ngt enklare än min, men Minolta gör ju bra grejer även om de känns "plastiga" ibland.
Sen är ju Minolta kända för bra ljusmätning nästan oavsett vad för slags ljus som finns (nästan iallafall...)
Slit och släng med den bara, du kommer att bli nöjd med den (det var ju också en present, och de är ju gratis :)
Kom ihåg, det är objektiven och typen av film som påverkar kvalitén på bilderna (och dig själv också för den delen).

/Anders
 
Tack för ditt svar Anders!

Jo det är sant. Det blir nog bra. Och självklart är jag jätteglad över min present även om jag låter lite skeptisk...

Det hela är som sagt en vanesak. Men jag vill ändå få ett hum om hur kameran uppfattas av de som vet =)
 
Nejnejnej

Din kamera är skitbra. Jag har en likadan, den blev utsedd till något sånt där fint pris i FOTO 2002 där de skrev en hel artikel där de hyllade den (eller egentligen Dynax 4 men det är ju nästan likadana). Har haft en ett par månader nu och jag förstår att du tycker att den känns plastig men det är bara för att dom har försökt få den så lätt som möjligt. Det är inte dålig kvalité. Helt enkelt! Bra köp
 
Har den som är storebror till din, Dynax 60, som blev årets kamera enligt EISA osv osv. Är hyffsat nöjd, men inte jätte. Men det är på det hela taget ett ganska bra hus, exponerar skitbra och är tåligare än vad man tror. Bägge modeller är ju begåvade med ett jäkla bra pris också, fast det spelar ju mindre roll för dig =). Mkt bra ljusmätning. Tycker faktiskt att någon av modellerna, (lite beroende på hur mkt pengar man vill lägga), tillhör de absolut bästa köpen man kan göra på marknaden för nya kameror idag. Jag liksom du gick direkt ifrån helt manuella/mekaniska hus till nya Minolta, och det är ju lite skillnad i vad de tål när det gäller värme/kyla, fukt, osv, men som sagt, de tål mer än vad det känns som först. Var nöjd, helt enkelt.
 
Det låter ju toppen!

Nu har jag dessutom fått tummen ur och varit ute och fotat en del. Det blir roligare ju mer jag lär mig kameran!

Min Canon gick sönder och blir för dyr för att laga. Bättre att köpa en ny begagnad kamera igen.

Kul att kunna variera sig!

Jag ska lägga ut lite bilder när jag får tillgång till scanner!

Mvh Erika
 
Ang. bajonettfattningen

Inte alls för att förstöra denna stund av allmän gläjde, men jag kom just ihåg varför jag uteslöt ett köp av Dynax 40. Bajonetten är av plast. Kom bara att tänka på det nu. Det är nog den klart största nackdelen. Annars gäller det jag skrev tidigare såklart fortfarande, det är en jäkla bra kamera, och om man inte byter objektiv på ett våldsamt sätt stup i kvarten så borde väl bajonetten klara sig också. Har faktiskt ingen erfarenhet av plastfattningar.
 
Plastfattningar funkar bra med de flesta objektiv så länge de inte är för långa och tunga. Dynax 4:an säljs ju ibland med en 75-300 som inte är särskilt tung, men ganska lång, så det borde ju inte vara några problem där.

Dynax 4:an är förhållandevis enkel och billig, men är inte på något sätt en dålig kamera bara för det (autofokus och exponeringsmätning är förmodligen bättre än den dyraste kameran man kunde köpa för 10-15 år sedan). Den saknar många av de lite mer speciella finesserna och inställningsmöjligheterna på dyrare kameror, men allt viktigt finns och fungerar. Det fins inte heller något som säger att man automatiskt tar bättre bilder bara för att man har en dyrare kamera.
Och om man vill ha nåt bättre så går det ju att uppgradera till nåt tuffare och ändå ha användning för alla eventuella tillbehör man har skaffat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.