Annons

Minolta dual scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

tiger656

Aktiv medlem
Är det någon som vet om AC adaptern till en Minolta dimage dual scan 2 har plus eller minus i mittledaren ?
Har lånat en där ägaren tappat bort den och det tar emot att köpa en minolta ac adapter för 495 när man kan köpa en universal adapter för 125

mvh Stefan
 
Minolta Scan Dual II har + (positiv) i mitten (har inte alla trafos det?)

12V 1.25A ska utspänningen vara.
 
Jag hade åsknedslag hemma för någon månad sedan och AC adaptern gick naturligtvis åt skogen. Köpte ny på Clas Ohlsson för 210 :- , fungerar alldeles utmärkt. Men tänk på att den måste vara switchad och stabiliserad...annars funkar det inte. Den jag köpte hade exakt samma data som orginalet. / Mvh Fallan
 
Glömde nämna att man måste fixa en ny plugg, de som följer med passar inte...den är inte så vanlig med ett tunt stift i mitten. Jag kunde ju ta min gamla och löda dit, men det går ju inte i ditt fall. Men ELFA eller någon har säkert.

/ Mvh Fallan
 
Tackar för hjälpen. Jag blev lite osäker när jag såg någon ac adapter där man hade minus i mitten men detta kanske som sagt är väldigt ovanligt.

stefan
 
plus i mittledaren

Tänkte bara tillägga att det är sannorlikt väldigt ovanligt med plus i "ytterhöljet" på en AC-propp. Om man nu har en sådan ska man någ tänka sig för både en och två gånger vart man lägger ifrån sig den, med aggregatet fortfarande i väggen!! =)

Fick änligen min kamera idag oxå!! *yea*
MVH
Micke
 
Såg att clas ohlson säljer en med minus i mitten

Här är deras text


Batterieliminator switchande. En eliminator med litet format och låg vikt. Försedd med 1.8 m kabel och 2,1 mm batteripropp. Polaritet - på centrumledaren. Eliminatorn är avsedd för kontorsprodukter som t.ex. ...
 
Re: plus i mittledaren

Qpox skrev:
Tänkte bara tillägga att det är sannorlikt väldigt ovanligt med plus i "ytterhöljet" på en AC-propp. Om man nu har en sådan ska man någ tänka sig för både en och två gånger vart man lägger ifrån sig den, med aggregatet fortfarande i väggen!! =)

Fick änligen min kamera idag oxå!! *yea*
MVH
Micke

Då får du ju helst se till att du stoppar in lillfingret så du rör vid nollan oxå... annars lär du inte märka något när du tar i ytterhöljet...
 
Lite anmärkningar till resonemanget omkring trafos...

Troligen så är det nätaggregat som du menar, inte trafos. Det är en viss skillnad.

Pluspolen behöver inte alls ligga i mitten på kontakten. Det finns utrustningar som kräver att pluspolen ska ligga på den yttre ledaren. Det gäller att se upp där så att du inte polvänder matningsspänningen till din utrustning. Då kan det gå mycket illa.

När man sedan ska välja nätaggregat, så måste man också ta ställning till vad för typ av nätaggregat som behövs till utrustningen. För att göra det så enkelt som möjligt, så finns det två olika typer av nätaggregat, ostabiliserad och stabiliserad nätaggregat. I en ostabiliserad nätaggregat varierar utspänningen med belastningen. Den typen används oftast till enkla, billiga utrustningar som inte kräver exakt matningsspänning. Fördelen med den typen av nätaggregat är att dom är mycket billigare än ett stabiliserade näraggregat.
Använder man en ostabiliserad näraggregat till en utrustning som kräver en exakt matningsspänning kan det få följden till att utrustningen visar fel värde, beter sig konstig eller kanske inte alls kommer att fungera i framtiden.

Det är mycket att tänka på om man ska köpa ett nätaggregat!


/magnus
 
Jajaja..petnisse..jag brukar (som så många andra) använda ordet trafo eller mera korrekt transformator, eftersom det är huvuddelen i ett nätaggrerat (tillsammans då med en likriktare)...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.