Annons

minolta dimage7i m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

sammep

Medlem
Hejsan! Surfade just in på den här sidan och skaffade direkt medlemskap! Helschysst sida!! Men nu över till det jag hade på hjärtat:

Funderar fram och tillbaka på att skaffa en digitalkamera (omkr. 10000kr) och har sedan tidigare fastnat för minolta dimage 7i tack vare kompisars omdömen om denna.

Nu var det bara det att när jag nyligen kollade in testbilderna på cyberphoto.se så tappade jag nästan hakan över hur kornig exempelvis himlen var på bilderna. Bildkvaliten på bilderna i övrigt såg heller inget vidare roligt ut i mina ögon.

Länkar:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/dim7i/PICT0016.JPG

http://www.cyberphoto.se/bildexempel/dim7i/PICT0003.JPG

Kan det vara så att Dimage 7i börjar bli gammal tekniskt sett?

Hursomhelst, rekommenderas denna kamera än idag?

Kameran ska användas till hundraprocentig hobbyfotografi, naturbilder, släkttraffar osv

Hoppas jag inte tog upp alltför mycket av er dyrbara tid och tacksam för all respons jag får!

MvH
Samuel Pettersson

Ja du Samuel, tittade på den första bilden & den var icke vacker. Äger själv en 7i sedan i lördags & köpte den efter att noggrant studerat alla intressanta kameror i klassen. Jag valde 7i eftersom den i mitt tycke är mest lik en vanlig SLR-kamera i hantering & möjligheter, möjligtvis tillsammans med Sony 717. Dessutom så har den ett underbart zoomomfång.

Om man jämför dom 4 kamerorna som jag valde emellan bildkvalitestsmässigt så har förmodligen 7i den högsta brusnivån, däremot så har den enligt mitt tycke tillsammans med Sonyn den bästa optiken. Kamerorna jag tittade på var 7i, Sony 717, Canon G3 & Olympus 5050. Dom båda sistnämnda är mindre & dess optik lider till viss del av kromatisk abberation, mest då Olympusen.

Jag skulle tro att Sonyn ger bäst bildkvalite av dom nämnda kamerorna, detta grundar jag mest på tester jag läst. Däremot så har 7i enligt mina önskemål vissa fördelar jämtemot Sonyn som gjorde att jag valde den.

Ang. brusnivån på 7i så är den klart godkänd, många här på fotosidan använder den tom till bildförsäljning vilket visar att den duger. Bilden på Cyberphotos sida har jag ingen förklaring till och jag råder dig att kika in på några amerikanska testsaiter där man kan få lite mer info, kolla in
http://dpreview.com/
och
http://steves-digicams.com/hardware_reviews.html

Tänk på att när du tittar på testbilderna i fullformat så kan dom se lite brusiga & dassiga ut, spara dom & öppna dem i ett bildbehandlingsprogram. lägg där på en oskarp mask & betrakta dom sedan i skärmstorlek.

I slutänden så är det mycket tycke & smak vilken kamera man väljer, dom har nämligen sina för & nackdelar allihop.

Larsa

ett bra ställe att se bilder tagna med olika kameror är www.photosig.com där kan du söka på kamera! då får du upp tusentals bilder tagna med Dimage 7, 7i o Hi, jag tror du kommer att bli ganska imponerad. Men det är klart, många av bilderna är säkert efterarbetade. Jag har själv en Dimage 7 och är nöjd med den. Ser fram mot nästa version, Dimage 9?? skillnaderna till 7i o Hi är för små för att motivera pengarna. En sjua kan du få för 5000 idag har jag sett, är den då uppgraderad med senaste firmware så är det ett klipp...

PS!! även här kan du söka på kamera o få upp många bildexempel!

Senast ändrad:
tackar

Man får tacka så mycket för svaren!

Då blir det till att kika in de tusentals testbilderna nästa!

Även jag har en Dimage 7 och kan tyvärr bara hålla med dig. Bruset, färgerna utan sRGB konvertering (du måste köra alla bilder genom ett program för att de ska se vettiga ut på skärmen), batteritiden är det som gör att jag skulle välja en annan kamera idag.

Men möjligheterna, alla inställningar, de lättåtkomliga manuella möjligheterna, zoom-objektivet, skärpan, alla möjligheter till konverters och filter gör att den ändå är med i matchen, i toppskicktet till och med.

Titta på Fuju Finepix 602 (heter den va) i samma prisklass, fick jag välja om idag så skulle nog jag fasta för den...

Om det är en point-and-shoot kamera du vill ha men med hög upplösning så tror jag på Olympus, deras kameror ger grym kvalité.

7i använder en annan färgrymd än 7, därför så är det problemet ur världen.

Ang. batterierna så är 7i mycket bättre än 7, drar dock fortfarande mycket ström.

Ang. fujin så kikade jag på den också men efter att jag läst lite tester & övervägt för & nackdelar genom att prova dem så blev det 7i, förmodligen mest en smaksak.

Innan jag köpte 7i så var jag också orolig för brus men blev lugnad av många här på fotosidan.

Larsa

muster skrev:
batteritiden är det som gör att jag skulle välja en annan kamera idag.

Det är lite kul med all diskussion kring batteritiden, klart att man måste ha nån extra uppsättning med sej, men det beror mycket på hur man använder kameran. Mitt "rekord" är 780 MB bilder på en laddning (de flesta MED inbyggd blixt) och vid ett tillfälle tog jag över 500 bilder i lägre upplösning på en omgång batterier. Ibland har kameran signalerat batteritorsk efter 30 bilder...

När jag fotade analogt var tumregeln att alltid ha med en film mer än man trodde skulle behövas. När jag kör Dimagen är det samma sak, men en omgång extra batterier utöver vad jag maximalt tror ska gå åt... Och sååå tungt är det inte att ha ett par uppsättningar AA-batterier i kameraväskan och inte är de särskilt dyra heller jämfört med specialbatterier som nyttjas i många kameror.

Jag är ganska nöjd med min Dimage 7. Från början trodde jag att 200 mm brännvidd skulle vara det mest upphetsande men ju mer jag nyttjar kameran ju mer uppskattar jag 28 mm vidvinkeln. Det är inte många digitala kompaktkameror som erbjuder sådan vidvinkel. Är det någon överhuvudtaget?

Utan vidvinkeltillsats så kan jag bara komma på Gamla Kodak DC4800 som klarar 28mm.

Larsa

där ser man, den modellen har jag missat helt... men så slutade zoomen på 84 mm också...

En ganska så bra kamera med tanke på att dom oftast är mycket billiga beg. Dom lider dock av hög strömförbrukning vilket blir ett problem eftersom dom kräver speciell acc.

Vet inte om vi ramlar ut ur tråden nu, men personligen försöker jag undvika kameror som kräver speciella "udda" batterier. Nåt undantag har jag väl ägt, men min Apple Quick Take o mina tidigare Olympuskameror liksom min Dimage går alla på AA-batterier. Det måste väl ändå bli billigare i längden och säkrare i meningen att det kommer att gå att få tag i batterier under överskådlig tid. Många är de bärbara datorer som ligger runt om i huset o inte kan användas för att ingen kan leverera batterier längre.

Att dom gamla bärbara datorerna ligger & skräpar beror nog mer på prestanda än på batterierna men visst har du rätt att det känns säkert med AA:batterier. Tror dock att man lugnt kan köpa från dom stora tillverkarna utan att behöva vara rädd för att batterierna försvinner.

Kraftfulla accar håller ju normalt bättre än 4st AA & det måste dom ju göra också för att man inte ska bli ruinerad, ex. Canon G3 har ju en imponerande drifttid men likt förbaskat så bör man ju ha med sig en extra acc, skulle uppskatta att du kan fota 5-6 ggr längre med en G3 än med 7i. Enligt de tester jag läst så är det i alla fall så.

Det viktigaste om du köper en 7i är att vara noggrann med batterival, minst 2000 ma/h. Jag har en uppsättning 1600:eek:r som jag bara använder i nödfall, det säger bara slurp & dom är slut.

Är man medveten om strömförbrukningen så är det inget problem, Minolta har tänkt till ang. batteriluckan som är helt suverän, att kunna byta batterier utan att plocka kameran från stativet är super.

Larsa

larsaz skrev:
Det viktigaste om du köper en 7i är att vara noggrann med batterival, minst 2000 ma/h. Jag har en uppsättning 1600:eek:r som jag bara använder i nödfall, det säger bara slurp & dom är slut.

kan bara hålla med. Batterier som fungerade suveränt i min Olympus C3000 är "värdelösa" i min Dimage 7. Senaste batterierna är Uniross 2000 som jag beställde från Cyberphoto. Ställde kameran på intervalltagning o lät den gå till batterierna tog slut. De flesta bilderna tog jag med blixt eftersom de aldrig verkade ta slut *s*. De höll för 780 MB bilder. Med Kodaks 1850 mAh batterier har jag kramat ur 500 exponeringar under en volleybollmatch, men då mest utan blixt och med massor av serietagningar. De batterierna kostar under hundra spänn för 4 st, Unirossen lite drygt 200...

Jag har bara haft min 7i i en vecka & då mest fotat på stativ vilket gör att det är mycket dötid mellan varje foto, justera, ställa om, flytta, gå in i menyn. Allt detta medan kameran är igång, dessutom så kollar jag resultatet på skärmen efteråt. det mesta jag klämt ut under dessa sessioner (2st) är 128 MB dvs ca 60 bilder (raderat några & tagit om, 44 får plats vid jpeg fine full upplösning).

Då ska man betänka att skärmen använts ganska så flitigt & kameran varit igång lång tid. Vi får väl se men jag tror nog att jag vid mer normal fotografering ska kunna klämma ut dubbla antalet bilder (om jag bara hade mer minne!)

En Microdrive fungerar utmärkt. Drar inte mycket mer ström såvitt jag kunnat utröna och är snabbare vid överföring till datorn, även om en extern kortläsare är att rekommendera... 1 GB räcker länge!

För egen del upplever jag inte batteritiden som ett problem med min 7Hi. Nu kan det dock tänkas att man förbättrat batteritiden något jämfört med 7i.

Jag använder kameran strömsnålt. LCD displayen anväder jag i stort sett aldrig utan har ställt in den så att sökarautomatiken slår av/på EVF istället, auto powerdown efter 60sek.

Vad gäller batterier köpte jag två omgångar 2000mAh från GP plus deras 1-timmes laddare och det har hitills räckt till med marginal för mig. Behöver jag fler batterier handlar det inte om en förmögenhet att skaffa en eller två uppsättningar till..

Jag köpte min kamera i december och lade till en extern batteripack på 3600 mAh från Samsung (ca halva priset jämfört med Minoltas egen) vilket är en suverän lösning när det är kallt. Eftersom kameran tar AA batterier borde det vara ganska enkelt att bygga en egen men det tänkte jag inte på då.

janc skrev:
Jag köpte min kamera i december och lade till en extern batteripack på 3600 mAh från Samsung (ca halva priset jämfört med Minoltas egen) vilket är en suverän lösning när det är kallt.

var hittade du det batteripacket? nyfiken... o två omgångar skulle jag aldrig våga ge mej ut med... har alltid fullt i kameran o minst två extra uppsättningar med mej, åker jag ut en heldag har jag oftast fyra extra uppsättningar o fullt i kameran.... men jag tror att Hi är något snålare än originalsjuan...

KGS skrev:
var hittade du det batteripacket? nyfiken... o två omgångar skulle jag aldrig våga ge mej ut med... har alltid fullt i kameran o minst två extra uppsättningar med mej, åker jag ut en heldag har jag oftast fyra extra uppsättningar o fullt i kameran.... men jag tror att Hi är något snålare än originalsjuan...

Två ytterligare omgångar plus de 1800mAh som följde med. Det har räckt hitills men det är kanske en idé att skaffa en till. Laddaren som fixar att ladda en omgång på drygt en timme gör ju att behovet inte är lika stort - förutsatt daglig tillgång till 220V eller 12V förståss :)
Som jag fattat saken har man förbättrat batteriekonomin vid varje modellbyte, hur stor roll det sedan spelar jämfört med andra faktorer är svårt att säga.

Jag hittade batteripacket på en affär här i Uppsala (Uppsala Fotomagasin) men det borde väl finnas på fler ställen. Det är en universalmodell som fungerar till en massa kameror, man får med ett par olika sladdar... Det jag inte är 100% nöjd med är att kameran inte varnar lika bra för låg batterinivå med detta som med de vanliga batterierna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar