Annons

Minolta DiMAGE Scan Elite 5400

Produkter
(logga in för att koppla)
den verkar vara mycket trevlig, synd att den inte kommer förrän i juni, hjag fyller år den 1:a juni och det vore inte dumt att vakna med en sån bredvid sängen. Men jag får nog vänta. Det ska bli en sån tror jag.

Vilken tur att det tog minolta en och en halv månad att få fram Elite II:an jag beställde från Scandinavian photo så jag hann avbeställa den och köpa en begagnad för 4,5kkr istället. Hade jag betalt nypris för en Elite II:a hade jag varit rätt putt nu när det kommit en värre variant i nästan samma prisklass.

Jaja, med en PII 300MHz med 228Mb hade det väl ändå 5400 pixels per inch varit omöjligt. :)

/Richard

Nu vet jag vilken jag skall uppgradera till. Hånkar fortfarande fram med min Minolta dualscan...(6 år gammal!!)

Tack för tipset!

Hilsen Peter

Ska bli intressant att se testerna, håller den måttet så blir det nog till att tömma spargrisen igen !

// Danne

Hur bra fungerar minoltas nyare filmscanners för negativfilm? Jag hyrde en Elite (II?) för att scanna lite negativ och blev allt annat än nöjd över resultatet. Diabilder blev klart godkänt, men negativen klarade den inte av. Beror det på att negativen är tätare än diabilder?

Klarar den negativ utan en evighet med inställningar så låter det ju mycket lovande.

Jag har nu en dual III och den får riktigt fina resultat ur negativ, tycker jag i alla fall.

Jag skaffade en Dual III för ett par veckor sedan, och det tog lite övande innan man lärde sig göra det rätt (och innan man testade sig fram till hur de olika inställningarna egentligen påverkade bilden).
icebear, vad var felet med bilderna från negativen?

icebear, vad var felet med bilderna från negativen?

Färgerna fick ställas in separat för varje bild. Fotade ett bröllop och dom olika utomhusbilderna mot en vit kyrkvägg drog iväg i alla möjliga kulörer, beroende på om det var rosa blommor med, gröna gräsmattor etc. Det gjorde inscanningen lite osmidig. Dessutom tenderar vita ytor att vara helt utfrätta. Det var soligt ute så kontrasten var stor, men papperskopiorna klarar av det. Jag saknade ett större kontrastomfång helt enkelt, alternativt så lyckades jag helt enkelt inte ställa in det tillräckligt bra.

Läste i pressreleasen för dual III att dom har lagt ner mycket tid på att få till negativscanningen. Så det kan väl tänkas att det är ett problem som inte är lika stort längre.

inte än, men väntar med spänning. Dessutom brukar väl testerna komma först efter det att produkten börjat säljas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar