Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage Scan Dual III problem HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

roninen

Aktiv medlem
Köpte en Minolta Dimage Scan Dual III idag och upptäcker ett jobbigt moment i scanningen .. vid scanning av färgnegativ så blir det en blå-grön linje längst ner på bilden .. ungefär 1 cm upp rätt över bilden ...blir så från alla rullar jag tagit med olika fabrikat ... det är bara på svartvita kort som linjen inte uppkommer alls... är det nån som får liknande fenomen på sina bilder eller vet vad som är fel för mig? snälla hjälp!
 
Kan du skicka upp ett bildexempel så man får se hur linjen ser ut?
 
nej det kan inte vara repa .. den hamnar på exakt samma stället på 5 olika rullar jag försökt scanna och det är olika fabrikat på filmen och olika labb som framkallat dem. ... ingen som får samma resultat?
 
Hade linjen uppträtt även på svart/vita bilder så hade svaret varit enkelt: Fel på scannern.
Men det kan fortfarande vara något som bryter ljuset på "linsen" i skannern och delar upp det i de färgerna man ser.
Har du provat att skanna svart/vitt med inställningen "Color positiv"? Om den kommer med där också så är det troligen skit eller något värre som sitter i skannern.

// Gabbe.
 
tack för svar.. det var fel på scannern .. var på scandinavian photo idag o bytte den mot en ny som funkar perfekt... fick även tre rullar film som plåster på såren =)
 
Vad tycker du om din Scan Dual III då?
Funkar den bra? Jag hade nämligen tänkt köpa en sådan idag faktiskt!

Har du testat att scanna Fujichrome Velvia i den?
 
I know why...

Hejsan.
Det blir så om det är damm eller hårstrån framme i det rektangulära fönstret på filmhållaren.
Min scanner var på service en månad innan de kom på det. Sen funkade den perfekt tyckte jag. tills det dök upp igen... Men då satt det ett hårstrå längst fram på hållaren.

Lite väl känsligt. Fast vet man om det är det lugnt.

Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.