Annons

Minolta dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)
hittar inga priser om den..såg att den inte säljs längre..men nån som vet vad den kostade i nypris`?
 
yaaniz skrev:
hittar inga priser om den..såg att den inte säljs längre..men nån som vet vad den kostade i nypris`?

Hej Jaana!
Jag har en Dimage 7HI (något förbättrad jämfört med 7I). Den kostade ca 10 000 sommaren -03. Det är klart att priset mycket bestäms av vad som finns nytt idag med motsvarande egenskaper. Objektivet är väldigt bra men bruset vid tex ISO 800 är bättre på dagens alternativ (Fuji & Canon).
Jag ska leta upp några länkar åt dej. Det finns en del info på Produkter/Recensioner här på fotosidan.
 
Okaj tusen tack för din hjälp :) håller på att kika runt på olika kamerar men har inegn aning om vad man ska välja..vill gärna köpa begangnat då jag inte har råd att lägga ut som myckket...högst 1500kr typ.
 
yaaniz skrev:
Okaj tusen tack för din hjälp :) håller på att kika runt på olika kamerar men har inegn aning om vad man ska välja..vill gärna köpa begangnat då jag inte har råd att lägga ut som myckket...högst 1500kr typ.

Hej igen!
Här får du två länkar:

http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D7HI/D7HIA.HTM

Man kan göra väldigt mycket med den som du ser. Man behöver nog en ny kompaktkamera idag för minst 4000-5000 för att få mångsidigheten. Sensorn har gått sönder men det bytet är gratis (garanti) och gjordes förra året. Allt är OK nu. Det viktiga är att skaffa 4 nya 2700mAh uppladdn.bara batterier och att inte använda displayen för ofta (det går bra med sökaren- inte lika strömslukande).
MVH
Pelle
 
yaaniz skrev:
Okaj tusen tack för din hjälp :) håller på att kika runt på olika kamerar men har inegn aning om vad man ska välja..vill gärna köpa begangnat då jag inte har råd att lägga ut som myckket...högst 1500kr typ.

Hej igen!

Kollade lite på Ebay.com och såg en till salu för $175 så i vårt land ligger de nog på 1500-2000SEK
 
jag skulle rekommendera en annan kamera och en annan tillverkare. Har själv haft fem (5!) 7i inom loppet av åtta månader ch maken till dålig kvalite har jag aldrig stött på. Minolt lyckades aldrig ge mig en fungerande kamera (några av de allvarligaste problemen var ca 500 döda pixlar på CCD, en gigantisk mörk fläck mitt i bilden på alla foton och att den bytte ut mörka pixlar mot mintgröna och rosa) Dessutom var sevicetiderna helt vettlösa, för allt skulle till tyskland.

Jag tror inte man kan skylla på måndagsex eftersom jag hade fem kameror som alla hade allvarliga problem. Dessutom är bruset ett sorgebarn. Redan på ISO 100 är det rejält mycket brus, även om du jämför med en några år gammal kompaktkamera. Den har sina fördelar också (Zoomomfång och trevlig att hålla i) men det uppväger inte problemen

Jag antar det finns liknande begagnat från andra tillverkare i samma prisklass, kolla deras kameror istället.

mvh Fredrik
 
Jag har ägt Minolta 7i och 7Hi och var mycket nöjd med dem, men har lämnat dem vidare till barnen som ännu inte lyckats haverera dem. Just nu har jag en Minolta A1 och en KonicaMinolta A2 som semesterkameror. Ta en titt på dem.
De kostar lika mycket som 7i/Hi, men är lite bättre, annat batteri bl.a.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.