Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte mig en Dimage 7i för någon vecka sedan och detta är min första digitalkemera.
Nu har jag ett problem när jag ska publicera mina bilder: bildfilerna blir så stora.
Om jag ska komprimera dem känns det som om att bildkvaliteten försämras.

Någon som vet?

Mvh
Jonas
 
Nu beror det ju lite på var du ska publicera dem men oberoende vart så måste du börja med att förminska dem från 2560x1920 till lämpligt format för webben.

Efter nedskalning så bör du skärpa bilden ngt eftersom den tappar skärpa vid nedskalning.

Sedan så blir du tvungen att komprimera också, om du har Photoshop så kan du förhandsvisa resultatet så att du ser skillnaden före & efter komprimering & göra en kompromiss där. Komprimera ned tills filen fått önskad storlek & kolla hur stor försämringen blir, oftast så duger det för webvisning.

Har du några frågor ang. D7i så fråga gärna, jag har en själv.

larsa
 
grattis till ett utmärkt val av kamera!

fem megapixel blir med nödvändighet stora filer och ska så vara. Vi som ska beundra dina storverk får stå ut med den kvalitetsförlust som jpg komprimering innebär, men spar för allt i världen dina bilder i stort format!

Har du Photoshop så väljer du "spara för webben" o kan ställa in storleken så den passar de regler som gäller där du ska publicera dina bilder.

Gör alla andra ändringar först, storlek, nivåer, skärpa, oskärpa, beskärning osv o sen spar du för webben...

Lycka till! du kommer att ha roligt framöver!
 
Viktigt!

Som KG påpekade så är det oerhört viktigt att du sparar dina nedskalade samt komprimerade filer som kopia, spara aldrig över det stora originalet! Det behöver du när du ska göra kopior på papper...


Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.