Matte_J
Aktiv medlem
Min Minolta dImage 7i har plötsligt gett upp. I sökaren (och på lcd-skärmen) syns bara ett svartvitt flimmer, typ bläddrande rader - lite som när man har riktigt taskig bild på tv:n och bilden bara rullar. Det går att fyra av kameran, men bilderna blir bara helt psykedeliska ljusspel. Uppenbarligen påverkas de av ljus - mörka bilder blir nästan svarta men om man använder blixt eller fotar rakt mot en ljuskälla kan man se vissa konturer skymta fram. Allt annat fungerar på kameran - fokusering, att titta på äldre exponeringar på lcd-skärmen etc).
Jag har testat att ta ur batterierna med avfyrarknappen nere, jag har testat med olika batterier, jag har testat med olika CF-kort, jag har knappat in "återställ till fabriksinställningar" och jag har provat att ominstallera Firmware. Inget hjälper.
Jag misstänker att någon del av hårdvaran har gett upp och undrar därför om någon kan gissa (eller ännu hellre vet) vad det handlar om eller kan handla om. Kameran har ju inget större värde och det kan vara bra att ha någon gissning om vad det rör sig om, innan jag ens funderar på att lämna in den för ev. kostnadsförslag.
Bifogar bild som exempel. Denna bild är tagen rakt mot glödlampa.
Jag har testat att ta ur batterierna med avfyrarknappen nere, jag har testat med olika batterier, jag har testat med olika CF-kort, jag har knappat in "återställ till fabriksinställningar" och jag har provat att ominstallera Firmware. Inget hjälper.
Jag misstänker att någon del av hårdvaran har gett upp och undrar därför om någon kan gissa (eller ännu hellre vet) vad det handlar om eller kan handla om. Kameran har ju inget större värde och det kan vara bra att ha någon gissning om vad det rör sig om, innan jag ens funderar på att lämna in den för ev. kostnadsförslag.
Bifogar bild som exempel. Denna bild är tagen rakt mot glödlampa.