Annons

Minolta dImage 7i som gett upp

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Min Minolta dImage 7i har plötsligt gett upp. I sökaren (och på lcd-skärmen) syns bara ett svartvitt flimmer, typ bläddrande rader - lite som när man har riktigt taskig bild på tv:n och bilden bara rullar. Det går att fyra av kameran, men bilderna blir bara helt psykedeliska ljusspel. Uppenbarligen påverkas de av ljus - mörka bilder blir nästan svarta men om man använder blixt eller fotar rakt mot en ljuskälla kan man se vissa konturer skymta fram. Allt annat fungerar på kameran - fokusering, att titta på äldre exponeringar på lcd-skärmen etc).
Jag har testat att ta ur batterierna med avfyrarknappen nere, jag har testat med olika batterier, jag har testat med olika CF-kort, jag har knappat in "återställ till fabriksinställningar" och jag har provat att ominstallera Firmware. Inget hjälper.

Jag misstänker att någon del av hårdvaran har gett upp och undrar därför om någon kan gissa (eller ännu hellre vet) vad det handlar om eller kan handla om. Kameran har ju inget större värde och det kan vara bra att ha någon gissning om vad det rör sig om, innan jag ens funderar på att lämna in den för ev. kostnadsförslag.

Bifogar bild som exempel. Denna bild är tagen rakt mot glödlampa.
 

Bilagor

  • psykedel.jpg
    psykedel.jpg
    30.7 KB · Visningar: 530
Det verkar som att din kamera har en dålig CCD-sensor. Har du läst Minoltas information om det här problemet?

http://www.konicaminoltasupport.com/Svenska.importantnotice_sw.0.html

Flera kameramodeller från flera tillverkare som använde CCD-sensorer från Sony under en viss tidsperiod har just detta problem. Problemet är att CCD-sensorns kapsel inte klarar av att hålla fukt borta från CCD-sensorn och om fukt kommer in i så fungerar den inte som den ska.
 
Tusen tack för den upplysningen!
Det verkar ju stämma exakt på min kamera och det innebär ju kostnadsfri reparation. Underbart - jag som redan i princip hade räknat bort den kameran.
 
Min är också blind.

Hej! Jag var ute i Oslo och skulle foto stan. Plötsligt efter 10 minuter blir kameran blind. Det går att se menyer och playmode, men i sökaren ser det ut som om jag har linsskyddet på och kameran ställer automatiskt in slutartiden på 15 sek. Går det att laga? Hur mycket kan det kosta?
 
Om du oxå har en Minolta, kolla länken som Göran lämnade tidigare. Där beskrivs det fel jag hade (påminner till viss del om ditt). Detta fel åtgärdas gratis av Minoltas servicepartner, eftersom det är ett tillverkningsfel.
Min kamera är inne på reparation just nu... :)
 
Skönt att det fanns en tråd om detta, min gav upp nu ikväll, och jag som hade säljplaner för den. Felet uppstod i samband med att jag skulle fotografera en nylagad maträtt, så antar att det kom in en aning fukt i kameran från den ångande maten.

Ni som har kamera på lagning - behövde man kvittot för att få lämna in den?

Så här ser en nytagen bild ut (också mot lampa):
 

Bilagor

  • trasig.jpg
    trasig.jpg
    15 KB · Visningar: 395
Jo, det där ser ju ut att vara ett fel av samma typ. Enligt Minoltas servicesida behöver man bara skicka med inköpskvitto om man åberopar garantin - vilket man rimligtvis inte gör i detta fall, eftersom det är åtagande KonicaMinolta gör pga tillverkningsfel.

Här finns info om tillvägagångssätt:
http://www.konicaminolta.se/service/
 
Det låter bra. Är nämligen osäker på om jag har något kvitto kvar.

Nu har kameran visserligen börjat fungera normalt igen, men lika bra att få den reparerad ändå om det är ett erkänt fabrikationsfel från Minoltas sida.
 
Någon som fått tillbaka sin kamera ännu?

Så här står det på Ziegers sida för mig:

2006-02-24 - Inkommande
2006-02-27 - Mottagen
2006-03-08 - Väntar delar

Hoppas nästa steg är "Reparation klar" och inte "delar mottagna", då det snart gått en månad sedan delarna beställdes.

Servicen sker ju gratis, så jag klagar inte, men vore intressant att veta ungefär hur lång tid det tar.
 
Jag har fått tillbaka min dImage 7i, men det tog nästan en månad från början till slut. Om jag inte minns fel så är nästa steg efter "Väntar delar" något i stil med "Reparation påbörjad" och sen "Färdig i verkstad". Någon dag efter det sistnämnda kom kameran i rekommenderat paket.
 
Kan det vara så också att själva kamerans värme kan prodcera kondens som kommer in och påverkar enbart fokusen?
Min flippar ut emellanåt och klarar inte av fokus. Det hjälper om man snabbt stänger av kameran för att nolla den. Låter ju inte som samma problem, men saker hänger ju ihop så konstigt nuförtiden ;)
 
Hobbe skrev:

Min flippar ut emellanåt och klarar inte av fokus. Det hjälper om man snabbt stänger av kameran för att nolla den. Låter ju inte som samma problem, men saker hänger ju ihop så konstigt nuförtiden ;)

Jag har också en 7i och den flippade ut totalt på en konsert. Jag hade inte fotat med den på konserten för vakterna sade att desn var för stor så jag fick inte ta med den in. Ialf, efteråt så väntade jag på artisten och när han kom började jag ta lite kort. KAmeran blev jättevarm och batterierna slukades upp totalt. En speciell bild försvann totalt från minnet. Hittade den inte ens med ett recovery program. Den bara vägrade ta kort ibland. Heeelt konstig blev den.

Så kan den bli nu med ibland. Att den blir för varm och det verkar som om den inte klarar av att ta många bilder i ett. JAg är en sådan människoa som tar kort hela tiden. Min kamera klarar inte av det tydligen.
 
aha verkar vara något gemensamt problem hos mioltas 7i. *hmmmm* jaa jag skall spara ihop till en ny istället för o slösa pengar på o fixa den. Känner att d e dags o gå vidare nu *snyft* hahaha
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.