ANNONS
Annons

Minolta dimage 5400 scanner gröna linjer

Produkter
(logga in för att koppla)

SM0EPM

Medlem
Jag köpte för en månad sedan en 5400. Efter ett par veckor upptäcker jag att det vid inscanning av diabilder med 5400-upplösning och ICE i mörka delar av bilden finns horisontella gröna och blåa linjer som blir kraftigare när man efteråt skärper upp bilden i Photoshop och även när man använder multiscan. De är fullt synliga vid utskrift i A4 format. Linjerna är 1 pixel breda. Jag vet att det inte beror på själva diat, linjerna kommer på andra ställen när man vänder upponer på bilden. Linjerna kommer inte heller på slumpmässiga ställen i bilden utan tyx vara placerade på "fasta" positioner. Jag har läst om en del liknande problem i forum på photo.net men blir inte riktigt klok på vad som kan vara orsaken. Är det ett scannerfel? eller är det ett mjukvarufel i programvaran till scannern? eller är det helt enkelt så att scannrar *HAR* linjer på det här viset?
 

Bilagor

  • test2.jpg
    test2.jpg
    44.8 KB · Visningar: 848
Sitter linjerna alltid på samma plats så tycker jag det låter som ett hårdvarufel. Och nej, det är inte acceptabelt med såna där linjer från en filmskanner.
 
Hej Jim!

Tack för ditt svar! Jo, linjerna återkommer alltid på samma ställe även om man scannar in bilden många gånger, ingen slump här inte. Jag tar med mej scannern till inköpsstället i morgon (Kameradoktorn) så får dom ordna till det hela. Mitt omdöme om scannern annars är att det blir jätteskarpa bilder - det är filmens korn som är begränsningen (eller kameraoptiken). Den är långsam om man kopplar på ICE och multiscanning. Vid ICE och multiscan 16x tar en bild sådär 3-4 timmar i 5400 dpi! Inscanning utan något tillägg tar en minut ungefär och med bara ICE och USM ca 12 min.

Det vore intressant att ta del av andra personers scanning-erfarenheter.

mvh

Ebbe
 
Jag har haft samma problem, och fick tipset att ta bort ,och installera om programvaran. Det visade sig att detvar ett annat scannerprogram som störde , i mitt fall Vuescan.
 
fler scannerprogram

Hej!

Jag har en scanner till sedan gammalt en Epson Perfection 1640SU Photo. Programmet till den den finns förstås i datorn men Epson-scannern är inte påslagen och Epsons-Twain program är stängt. Menar du att den skulle kunna störa inläsningen från 5400 på helt systematiskt sätt? Med linjerna alltid på samma ställe? Jag har aldrig provat Vuescan och har inte det programmet. På datorn finns Paint Shop Pro av en äldre version och Photshop6. Försvann dina linjer efter ominstallation? Jag har version 1.1.2 till PC av Minoltas scannerprogram. PC 2,4 GHz Intel P4, OS WIN XP home edition, 512 MB ram, massor med hårddiskar, scanner ansluten med USB2.

/Ebbe
 
Jag har haft liknande problem med min Canon FS4000. Problemet uppstod efter flertal uppdateringar av Vuescan. Körde jag med Vuescan fick jag tunna färgade linjer i dom mörka delarna av bilden och i Canon FilmGet fick jag en bred upphöjd rand. Linjerna och randen satt alltid på samma ställe i bildytan.
Jag om installerade bildprogrammen och använde den senaste av Vuescanprogram och inte haft problem med linjer och ränder.
Jag får mera brus i bilderna med Vuescan så jag använder det sällan.
MVH.
Axel
 
ominstallation hjälper inte

Hej Tommy och Axel igen

Nu har jag installerat om programvaran och kört igenom några testbilder. Tyvärr. Det hjälper inte. Linjerna finns kvar.

Tack för era goda förslag i alla fall!

Hälsningar
Ebbe
 
Jag gav upp minolta 5400

Hej alla igen!

Efter mina inlägg här på forumet gick jag tillbaka med scannern till Kameradoktorn för att Minolta skulle åtgärda felet på garantin. Efter tre veckor tog jag kontakt för att höra hur läget var. Minolta hade inte kunnat förstå vad som skulle göras, kanske efter ytterligare några veckor skulle man undersöka, efter vad jag hörde så "hade man inga rutiner för sånt här". Kamerdoktorn gav mig en ny scanner för att jag inte skulle vara utan, och vi hoppades att den skulle vara okey. Jag gick hem och testade, men den betedde sig på precis samma sätt som den tidigare apparaten - linjerna fanns där också. Under tiden som den ursprungliga scannern varit inlämnad har Minolta presenterat en ny version av scannerprogramvaran, version 1.1.3. Jag laddade hem den och installerade och testade - men linjerna var kvar.

Nu har jag lämnat tillbaka minoltascannern och köpt en Nikon LS-50 Super Coolscan V ED i stället. Den tycks fungera utan problem.

Och så har jag kunnat jämföra skärpan i inscanning mellan Minolta 5400 och Nikon LS 50. Minolta tycks ge något skarpare bilder än Nikon. Men till priset av gröna och blå linjer i mörka partier. Synd på så rara ärtor. En annan skillnad ligger i snabbheten. Nikon vinner stort. Minoltan behöver ca 12 min för att läsa in en bild med ICE inkopplad och 5400 dpi. Nikon med ICE och 4000 dpi behöver 1-2 minuter.

Mitt råd till er som funderar på Minolta 5400: Se upp med linjerna - de syns vid utskrift i A4-format särskilt om du justerat ljusheten i underexponerade diabilder.

Ebbe
 
Snabb fråga bara, använde du samma släde för bilderna på båda. Iaf på tidigare minoltor så fanns det ett litet fönster i ena enden som gav upphov till linjer om det hade fasnat hårstrå eller liknande.

Det är lite sent nu, bara en tanke. Jag har haft linjer på enstaka bilder från min Scan Dual 3, men inget som håller i sig.
 
Re: Jag gav upp minolta 5400

SM0EPM skrev:


Nu har jag lämnat tillbaka minoltascannern och köpt en Nikon LS-50 Super Coolscan V ED i stället. Den tycks fungera utan problem.

Och så har jag kunnat jämföra skärpan i inscanning mellan Minolta 5400 och Nikon LS 50. Minolta tycks ge något skarpare bilder än Nikon. Men till priset av gröna och blå linjer i mörka partier. Synd på så rara ärtor. En annan skillnad ligger i snabbheten. Nikon vinner stort. Minoltan behöver ca 12 min för att läsa in en bild med ICE inkopplad och 5400 dpi. Nikon med ICE och 4000 dpi behöver 1-2 minuter.

Ebbe

Intressant att läsa, min Minolta 5400 ger samma effekt vid högsta upplösning. Av den orsaken kör jag oftast på 2700 dpi.

Vad tycker du Nikons färghantering och DDE-funktionen?

/Staffan
 
Appropå Minoltan vs Nikon-modellen, hur är det med skärpedjupet? Jag skaffade idiotiskt nog 5400:an men kom alldeles av mig i användandet av den när jag upptäckte att det var omöjligt att få ett normalt buktat Velvia-dia skarpt över hela ytan.

För att ha nytta av 5400-upplösningen får inte skärpan vara det minsta ur fokus. Testade med glasram, men den syntes i skanningen.
 
Re: Re: Jag gav upp minolta 5400

Staffan skrev:

Vad tycker du Nikons färghantering och DDE-funktionen?
Har haft Nikon LS 50 i några veckor och är hitintills väldigt nöjd. ICE är rena magin. DDE är mycket användbar, däremot upptäckte jag att svartbrända partier i bilder jag tog efter Tyrestabranden får ett kraftigt blåstick med DDE. Stänger jag av det får jag inga problem. Men det får ut massor av nyanser jag inte sett med lupp i andra bilder. Hitills har NikonScan funkat bra, ser just nu inget behov av Vuescan. Skriver en recention när jag hunnit scanna fler bilder.

Några linjer har jag inte sett till. Inscanning och utskrift i A4 på Epson 915 blev mycket mycket bättre än jag förväntat mig.

Staffan
 
kaw skrev:
Appropå Minoltan vs Nikon-modellen, hur är det med skärpedjupet? Jag skaffade idiotiskt nog 5400:an men kom alldeles av mig i användandet av den när jag upptäckte att det var omöjligt att få ett normalt buktat Velvia-dia skarpt över hela ytan.
Har du testat Gepe 7012-ramar? Jag tycker att de är bättre på planhållning än vanliga plastramar, om du nu använder såna. Som bonus kan du skanna 100% av bildytan.
 
jimh skrev:
Har du testat Gepe 7012-ramar?
Ja. Det blev lite bättre men det skulle även behövas inspänning av filmen på kortsidorna vilket ju i princip är omöjligt eftersom mellanrummet mellan två filmrutor är för litet.

För övrigt har jag svårt förstå designen av 7012-ramarna. Jag har alltid trott att vita sidan är tänkt att vara uppåt, men för att få metallmasken framför filmen och för att spänna in filmrutan mot dess buktning måste mörka sidan vara framåt.
 
Re: Jag gav upp minolta 5400

SM0EPM skrev:


Och så har jag kunnat jämföra skärpan i inscanning mellan Minolta 5400 och Nikon LS 50. Minolta tycks ge något skarpare bilder än Nikon.

Ebbe

Det leder lite försynt till frågan om du har kunnat jämföra Minoltan vid 2700 dpi (4000 finns underligt nog inte som möjligt val) mot Nikon vid 4000 ?

/Staffan
 
Grain Dissolver

Jag får samma problem med min dimage 5400, har gjort en del tester vid olika upplösningar och inställningar och det verkar som om det är Grain Dissolver funktionen som är orsaken.
Det räcker om jag aktiverar den funktionen så uppträder dom gröna, röda och blå linjerna. Dom blir synliga från ca 2700dpi. Verkar således inte ha något med ICE funktionen att göra men den aktiverar ju atomatiskt "Grain Dissolver" så ...

"Grain Dissolver" är ju en del av skannerns hårdvara till skilnad från ICE som är mjukvara så det lär ju vara omöjligt att komma ifrån det med ny programvara.

Skulle kunna vara att det blir någon kromatiska eftekter av difusorn vid höga upplösningar, det är min gissning.

I övrigt tycker jag att det är en utmärkt scanner, man jag saknar ett steg mellan 2700 och 5400dpi.
 
linjerna och grain dissolver

I mina tester med två apparater fanns linjerna där även utan någon inkoppling av något "extra" alls - men de förstärktes ju mer man "extra" som kopplades in. Den "nakna" inscanningens svagare linjer blir också mer uttalade linjer när man skärper upp bilden i PS.

Beträffande upplösningen kan man skriva i ett eget värde t ex 4000 dpi i valrutan, man inte bunden till de värden som programmet föreslår.

/Ebbe
 
det är fel på scannern .. jag hade liknande på min dimage III ooch de bytte in den direkt i affären.
 
Känt problem?

Hade precis samma fel på en Minolta scan dual II. Skickade tillbaka den... efter några veckor tog jag på nytt kontakt scandinavianphoto som skickade en ny som fungerade - minolta lyckades tydligen inte fixa det. MEN när jag vid senare tillfälle laddade ner nya drivrutiner så stod det att dessa bland annat löste problemet med ränder vid scanning... Jag hade ett par ränder som alltid var på samma ställe och exakt en pixel bred, och tydligast vid lite mörkare original (mörka dia eller mörka negativ). Min gissning är att det helt enkelt är vissa pixlar i ccd (eller vad de använder i scannern) som är dåliga, och att nya drivrutinerna mjukvarumässigt interpolerar bort randen...

-Per
 
Nu är ju denna tråd ett halvår gammal, så jag undrar om något hänt vad beträffar dessa gröna linjer??
Har någon köpt denna scanner nyligen och sluppit problemen?
Jag står i valet mellan Minoltan och Nikon LS-50, men vill ju inte börja med en massa strul...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.