Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta convertrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Äntligen har de kommit!!!
Mina vidvinkel- och telekonvertrar alltså. Därmed har jag ett brännviddsomfång mellan 22 och 300 mm till min Dimage 7i.
Men varför skall det regna när jag vill ut och testa. Minolta borde skicka med hyfsat väder i kartongen istället för programvaruskivor.
Jag har lytt KG Stolts råd att inte lägga in den medföljande uppdateringen av mjukvaran. Verkar fungera bra även om objektivet sjunker ihop när kameran riktas rakt upp med telet påskruvat.
Vidvinkelkonvertern ger ingen vinjettering inom hela zoomområdet (varför man nu skulle zooma med konvertern på så att brännvidden blir 28 mm eller längre). Härligt med en rejäl vidvinkel!

Det e nedåt som vidvinkelkonvertrar kan vinjettera om det är "fel sort". Att kunna zooma uppåt e ju värdefullt om den vita älgen avlägsnar sej så fort så du inte hinner kränga av vidvinkelkonvertern ;-)

Jag låser ibland den tunga telekonvertern med makrolåset när jag transporterar kameran. I hopskjutet läge. Inget Minolta rekommenderar gissar jag men det känns stabilare *s*

Ska bli kul att se dina bilder!

Här kommer ett par bilder med Minoltas vidvinkelconverter. Tyvärr blir kvalitén värdelös när de måste dras ner till max 400 pixel på bredden. Men vidvinkeleffekten syns ju, liksom avsaknaden av vinjettering.

Bilagor

• 20040728-029.jpg
    20040728-029.jpg
    47.7 KB · Visningar: 407
blir nästan sugen på en sån också... ska kolla vad grabbarna i Tyskland o USA tar för den... 6 mm... hmmm

Jag har inte testat på det viset. Jag antar att man förlorar något i skärpa. Det brukar vara så men går det att se med blotta ögat? När det gäller vidvinkelkonvertern spelar det inte så stor roll om det skulle finnas en mätbar skärpeförlust eftersom det kan vara fråga om bild eller inte.
Med telekonvertern är det förståss möjligt att uppnå teleförlängningen med beskärning av bilden, men är det ett alternativ? Knappast och jag har inte kunnat se någon skärpeförlust. Möjligtvis kanske bilderna blir lite mindre kontrastrika, men det kan ha sin förklaring i större avstånd till motivet. Med hög luftfuktighet kan det se ut som ett dis i bilden som kan tas för lägre kontrast.
En bild med ett visst utsnitt av ett landskap med motsv. 300 mm tele blir ju lite "disigare" än samma motivutsnitt med kortare brännvidd och kortare avstånd kamera - motiv.
Jag är klart nöjd med resultaten hittills. Enda nackdelen är allt skruvande och vikten, speciellt på telet.

Skärpan med telekonvertern är likvärdig med skärpan utan. MEN, tar man en bild på långt håll så är det mycket som komprimeras så det är svårt att få perfekt skärpa. Det är värme som stiger, det är dimma över sjöar, det är skräp i luften.

Bilden nedan är en makrobild med telekonvertern monterad. Om vidvinkelkonvertern vet jag intet...

PS! Makro med telekonvertern fungerar inte enl Minolta...

Bilagor

• makro300mm.jpg
    makro300mm.jpg
    19.8 KB · Visningar: 367
100% crop, opåverkad fri hand, full zoom med konvertern. Avstånd 70-100 meter. Den fulla storleken är ca 450K så något försämrad är den väl av neddragningen till 50K här...

Bilagor

• havstruten300mmfullcrop.jpg
    havstruten300mmfullcrop.jpg
    48 KB · Visningar: 353
Hela bilden... för jämförelsens skull...

Bilagor

• mastrutenfullpicture.jpg
    mastrutenfullpicture.jpg
    42.5 KB · Visningar: 348
Lite längre avstånd. Segelbåten är på ca 150-200 meters avstånd och kåkarna i bakgrunden är väl... tja... 1,5 km bort? Rålambshov - Riddarholmen.
Först översikten...

Bilagor

• sailboatfullpicture.jpg
    sailboatfullpicture.jpg
    29.4 KB · Visningar: 336
och så ett 400x400 utsnitt ur bilden ovan...

Bilagor

• sailboatfullcrop.jpg
    sailboatfullcrop.jpg
    48.2 KB · Visningar: 339
En fråga till er konverterägare: I manualen till min A2 får jag intrycket att man måste ange i menyn när man har respektive adapter monterad, inte bara skruva dit den och köra ?!?

Stämmer verkligen det eller är det något jag missuppfattat?

Läs vad K G Stolt skrivit i sin recension av konvertrarna. Det är alltså lämpligt att inte uppgradera kameran med den programvara som följer med kameran. Även om man gjort det antar jag att det går utmärkt att fota som vanligt med konvertrarna monterade. Kameran vet ju inte om det sitter något framför objektivet eller inte.
Jag har inte laddat in någon mjukvara i min 7i och det funkar utmärkt. Jag antar att det enda mjukvaran gör är att lägga till en extra meny där du kan välja vilken konverter du har och därefter är det möjligt att låsa objektivet med makroknappen utan att makrofunktionen träder in. Minolta vill ju att objektivet med monterad konverter antingen blir ett 300 mm fast tele eller en 22 mm fast vidvinkel. Verkar onödigt men kan ha något att göra med objektivkonstrktionen och vikten på konvertrarna att göra. Zooma försiktigt med andra ord.

Har nu läst recensionen och inser hur det är tänkt. I min A2 är menyn redan inlagd men det finns ju som sagt inget som hindrar att man skippar att ange att konvertern är monterad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar