Annons

Minolta CLE m. 40/2 och 90/4

Produkter
(logga in för att koppla)
ja, speciellt och speciellt, det är ju en av världshistoriens absolut bästa kompaktkameror. Eller mätsökarekameror, rättare sagt. Har Lecia M-fattning. De tre (om jag inte minns fel) objektiven som Minolta tillverkade till CLE är otroligt skarpa.

http://www.camerapedia.org/wiki/Minolta_CLE

priset på blocket
är helt ok tycker jag, något för dyrt kanske, då flera äldre CLE har problem med elektroniken.
dock, gluggarna går, var för sig, att sälja för 2 500 till 3 000 kr styck på eBay. Om man är lagd åt det hållet. Fast då står man där med en fint, litet kamerahus utan glugg. Och det är ju dumt.

Ja!
Priset är inte sâ farligt.
Det är produkten av sammarbetet mellan Leica (LeicaCL) och Minolta. Tillverkades i Canada i en relativt begränsad omfattning.
En mycket trevlig mätsökarkamera med fin optik.

Visst, den är trevlig. Har faktiskt haft två stycken med 40mm. Men jag tycker att kameran är lite överskattad. Väldigt omständligt att köra manuellt med den. Då måste man först mäta ljuset i tidsautomatikläge, sen ändra över till manuellt och ställa rätt tid/bländare. En annan sak som retar mig är att sökarramarna bara visar 85% av vad du får med på bilden, vilket försvårar bildkompositionen en hel del. Men annars är den bra. Men jag skulle nog hellre satsa på en Leica CL.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto