Annons

minolta blixt 5200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas J

Aktiv medlem
Har tidigare frågat om råd för blixtköp till Minolta 505si super.Så jag hade väl nästan bestämt mig för en 3500xi eller en Sigma 430st.Men så såg jag en begagnad 5200 för 2250.Låter lite dyrt,men unrar om någon har någon erfarenhet av den och vad som skiljer mot 5400,5600.Jag är nybörjare i foto så det enda jag vet direkt att jag ska anv.blixten till är porträtt bilder innomhus och på våra katter.Så nu undrar jag också om ni tycker det är värt att satsa på en lite dyrare blixt (ex.5200,5600 eller Sigmas största )som bla.går att rikta åt alla håll och inte bara upp i taket.En del har ju också en digital display på baksidan,är det lättare för en nybörjare att hantera en sådan när man kan få lite information om vad man ställt in(förlåt, ställt till).
Eller är det bättre att köpa någon billigare,kanske begagnad och prova på först,och sen komma på själv vad man behöver eller inte behöver?:confused:
/Tomas

Hej!

Jag kommer inte ihåg om det är en 5200 eller en 5400 som jag har och vet heller inte vad som skiljer. Men en av dessa är det och jag tror det är 5200. Jag fick betala 2000:- för min begagnad.

Men råd och åsikter i frågan har jag då jag tidigare haft en billig tredjepartsblixt. Till att börja med så tycker jag att blixtfotografering är skitsvårt om jag ska bli nöjd med resultatet. Faktum är att jag minns inte om jag någonsin blev nöjd med en enda bild som jag tog med den billiga blixten. Vilket resulterade i att jag slutade fotografera med blixt.

Dock är det så att med den nya blixten så är jag riktigt nöjd med bilderna. I stort sett alla bilder blir acceptabla och en del riktigt bra.