Annons

minolta blixt 5200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas J

Aktiv medlem
Har tidigare frågat om råd för blixtköp till Minolta 505si super.Så jag hade väl nästan bestämt mig för en 3500xi eller en Sigma 430st.Men så såg jag en begagnad 5200 för 2250.Låter lite dyrt,men unrar om någon har någon erfarenhet av den och vad som skiljer mot 5400,5600.Jag är nybörjare i foto så det enda jag vet direkt att jag ska anv.blixten till är porträtt bilder innomhus och på våra katter.Så nu undrar jag också om ni tycker det är värt att satsa på en lite dyrare blixt (ex.5200,5600 eller Sigmas största )som bla.går att rikta åt alla håll och inte bara upp i taket.En del har ju också en digital display på baksidan,är det lättare för en nybörjare att hantera en sådan när man kan få lite information om vad man ställt in(förlåt, ställt till).
Eller är det bättre att köpa någon billigare,kanske begagnad och prova på först,och sen komma på själv vad man behöver eller inte behöver?:confused:
/Tomas

Hej!

Jag kommer inte ihåg om det är en 5200 eller en 5400 som jag har och vet heller inte vad som skiljer. Men en av dessa är det och jag tror det är 5200. Jag fick betala 2000:- för min begagnad.

Men råd och åsikter i frågan har jag då jag tidigare haft en billig tredjepartsblixt. Till att börja med så tycker jag att blixtfotografering är skitsvårt om jag ska bli nöjd med resultatet. Faktum är att jag minns inte om jag någonsin blev nöjd med en enda bild som jag tog med den billiga blixten. Vilket resulterade i att jag slutade fotografera med blixt.

Dock är det så att med den nya blixten så är jag riktigt nöjd med bilderna. I stort sett alla bilder blir acceptabla och en del riktigt bra.

Jag tror och det är min åsikt i frågan att det faktiskt är lika bra att köpa en "värsting" direkt när man fotar med blixt. Risken är annars att man bara blir missnöjd och lägger det där med blixtfotografering på hyllan. Minoltas blixt 5200 ligger väl inom den kategorin värsting. Kompletera med en Omni Bouncer. Den "billiga" blixten, som kostade 1500:-, är det värsta nedköp jag gjort när det gäller fotoprylar. Inte blev det bättre av att butiken tyckte att det var jag som var dålig fotograf som orsakade alla dåliga blixtbilder. Fast numera handlar jag inte där längre... Den billiga blixten var av märket Sigma och det var så att säga "spiken i kistan" när det gäller mitt förtroende för sigmas produkter.

När jag skulle köpa ny blixt, för jag vara hyfsat säker på att blixten var kass, så var jag inne på att köpa Minoltas värsting för ca 5000:- men handlarn som jag går till tyckte att jag skulle köpa den begagnade 5200/5400 istället för att den mycket väl skulle motsvara min krav. Ett råd jag följde och har inte känt mig besviken på det.

Så mitt råd är att sattsa på en fullvuxen blixt som t ex 5200/5400 eller motsvarande så är risken betydligt mindre att du känner dig besviken i efterhand. Som jag brukar säga "Hellre 4000 och nöjd än 2000 och missnöjd".

Mvh
Maverick

Har haft min 5200 tillsammans med Minolta 8000i i 10-12 år utan att någonsin haft anledning att klaga på blixten! Fotografering blir roligare med bra grejor så köp den!
Mvh
Bert O.

Det verkar som att 5200 funnits med att tag ,så jag undrar om den är utrustad med TTL,och går den att vinkla åt alla håll?
/Tomas

Tomas J skrev:
Det verkar som att 5200 funnits med att tag ,så jag undrar om den är utrustad med TTL,och går den att vinkla åt alla håll?
/Tomas

Japp, det är full funktion på den. Det vr en 5200 jag hade jag har kollat. Fungerar som sagt utmärkt.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar